carli
HEART
iddelburg
rie
ranse'
onserten
'DE SPIEGEL'
saP
rT
APARTE
DAMESMODE
SARIE MAAS
LANGE GEERE 28
4331 LX MIDDELBURG
01180-35213
CARLIER TOURS organiseert met diverse touroperators
SPECIALE MEERDAAGSE REIZEN VOOR ZEELAND.
12-daagse lentereis naar SOUSSE (in TUNESIË)
10-daagse reis naar PINEDA DE MAR aan de COSTA BRAVA
(SPANJE)
tel. 01100-309911
jrancis Poulenc
door Jean Quist jr.
Gabriël Fauré
Claude Debussy
Irie concerten met een overwegend of
leheel Frans programma zijn in fe-
Iruari in Zeeland te beluisteren. Op 13
februari brengen Theo Olof (viool),
Frans van Ruth (piano), Anja van Wijk
[n Ruud v.d. Meer (zang) in het
Lidland te Terneuzen een programma
jiet o.a. liederen van Fauré en Roussel
|n sonates voor viool en piano van
Debussy en Roussel. Op 14 februari is
|i het Vlissingse Vestzaktheater het
feurelia Saxofoonkwartet te beluisteren
liet o.a. het Strijkkwartet van Ravel. Het
Amsterdamse ensemble Le Groupe des
Bept brengt op 27 februari in het
Middelburgse Centrum Nieuwe Muziek
|en Poulenc-programma. Reden voor
Sean Quist om de vijf Franse toon
dichters te belichten.
vertrek: 15 maart 1988
prijs: 750,- p.p.
vertrek: 25 april 1988
prijs: 365,- p.p.
Voor nadere informatie en boekingen:
Reisbureau Carlier Tours
Opril Grote Markt 2
4461 AK Goes
touringcarbedrijf Carlier Tours
Elektraweg 9
4338 PK Middelburg
tel. 01180-15015
jp 30 januari '88 was het precies 25 jaar
ileden dat Francis Poulenc (geboren in
,j99) in Parijs overleed. Hij wordt door
enners gerekend tot de moderne stroming
jnnen de Franse muziek. Als sprekend
ewijs daarvoor wijzen ze erop dat Poulenc
jt de zogenoemde Groupe des Six
lehoorde; een groep van jonge Franse
pmponisten die sterk onder invloed van
[rik Satie stonden. De in 1917 opgerichte
'roep keerde zich tegen de ernstige muziek
h het algemeen,maar vooral tegen Wag
ers ethica en Debussy's esthetica. Heil zag
len slechts in de Music Hall. Verschillen in
pvatting deed de Groupe overigens uiteen
allen.
'ooral Poulenc richtte zich daarna op
luziek die muziekhistorici niet bepaald
erheffend noemen. Karakteristiek voor het
rankrijk van die tijd is dat men over het
Igemeen de geest op smaakvolle wijze
vilde verstrooien in plaats van deze in te
pannen. Het grote publiek moest behaagd
orden zonder de kenner teleur te stellen.
Na de Eerste Wereldoorlog verdween die
opvatting overigens vrij snel.
Drie elementen kenmerken de muziek van
Poulenc: zijn moeder kwam uit Parijs, zijn
vader uit het zuiden van Centraal Frankrijk
en hij was zelf een uitermate gelovig
katholiek. Deskundigen noemen het eerste
aspect het belangrijkste: het Parijse ele
ment spreekt overduidelijk uit vrijwel al zijn
werk. Vooral zijn pianomuziek krijgt om die
reden vaak de kwalificatie 'boulevard-
muziek'. Over gebrek aan sukses mocht hij
dan ook niet klagen. Zijn werk draagt altijd
een helder en doorzichtig karakter, klinkt
bovenal vrolijk en melodieus. Complexe
structuren en experimenten komt men bij
hem niet tegen.
Volgens de musicologische indeling be
hoort Poulenc tot de zogenoemde post-
impressionisten. Evenals zoveel anderen
die tot deze stroming behoren, bouwde hij
een repertoire op uit voor de massa
bruikbare muziek. Zoals de post-impres-
sionistische schilders boeiden de verhou
ding van de afmetingen hen meer dan de
kleuren.Men deed concessies aan de
smaak van de mensen voor wie men muziek
schreef, wat vaak leidde tot valse senti
menten en een triviale binding van de
muziek aan theatrale gegevens. Kenmer
ken, die men rangschikt onder de roman
tiek, zij het dat het hier om een valse vorm
van romantiek gaat. Vooral Poulenc moet
het wat dat betreft vaak ontgelden. Men
schrijft hem een bijna irritante onschuld toe
en een spelen met de ontaarding.
GROUPE DES SEPT
In de muziek van Gabriël Fauré (1845-1924)
leven eveneens typisch Franse eigen
schappen, zoals helderheid van gedachte,
soberheid en zuiverheid van vorm. De
verfijning die hij nastreefde treedt vooral in
zijn liederen aan het licht. Fauré schreef er
zestig. Op de eerste reeks oefende Gounod
veel invloed uit. Fauré hield de begelei
dende piano-partij eenvoudig maar schreef
voor latere liederen een begeleiding voor,
die als illustratie van de psychische
achtergrond van de tekst werkte. Bij elk
couplet bedacht hij een nieuwe melodie of
begeleiding.
Fauré wordt beschoud als een betrouwbare
voorganger die in de toendertijd alles
overheersende invloed van Wagner en de
romantiek een nieuwe muziek maakte en
twintig jaar vóór Debussy een nieuwe stijl
bedacht: uiterst ingetogen muziek met een
wat zwaarmoedig karakter. Muziek die
soms ook wat monotoon klinkt omdat
Fauré scherpe contrasten weert. Voor
avantgardist mag hij zeker niet doorgaan.
Hij voelde zich aangesproken door de oude
meesters van het clavecimbel en door de
componisten van de renaissance.
In Fauré's begintijd leefde het lied nauwe
lijks in Frankrijk. Gaandeweg groeide de
belangstelling om Franse gedichten mu
zikaal te bewerken. Een intresse die ook
voortkwam uit het feit dat Frankrijk zich na
het verliezen van de oorlog van 1870-71
wilde revancheren en de cultuur wilde
zuiveren van te sterke buitenlandse invloe
den. Het verbinden van woord en muziek
eist van de liedcomponist bepaalde literaire
kwaliteiten. In de liederen van Fauré vindt
men de emoties terug van dichters als
Beaudelairé, Hugo en Gauthier. Zijn sobere
schrijfstijl en afkeer van alles wat hoog
draafde bracht Verlaine ertoe om Fauré als
enige componist te zien die zijn gedichten
op muziek kon zetten.
De grote vernieuwingen in de Franse 1