Maurice Ravel
Albert Roussel
ScheiBe
Toen violist Theo O lof destijds A
boekje 'Daar sta je dan' schr$
haalde hij daarin herinneringen»
aan de dirigent Otto Klemperer. j
verhaalt Olof over een repetitie J
een pianoconcert van Francis Pq
lenc, waarbij de componist zélf
piano-partij speelde. Na enige t
repeteren vroeg Klemperer op ze
luide toon aan de concertmeest
'Wie heiBt ScheiBe auf Frani
sisch?'
4 donderdag
Ï0 zaterdag januari
)raften Blues (muziek)
5 vrijdag
6 zaterdag
13
muziek dienen zich aan met de componis
ten die tussen 1860 en 1875 geboren
werden. Men noemt het de Impressionis
ten, al vergelijken sommigen hun werk
vooral met het dromenrijk van de roman
tiek. Die muziek wordt gekenmerkt door
vaag verglijdende en vloeiende, haast
ongrijpbare klanken met een herkenbare
heroriëntatie op de achttiende eeuw.
Volgens deskundigen vindt deze nieuwe en
tegelijk laatromantische muziek haar begin
en voltooiing in Claude Debussy (1862
1918). Hij streefde naar de bevrijding van de
muziek van literatuur en de invloed van
Wagner; muziek die tevens vrij was van
technische geleerdheid.
Tussen 1890 en 1915 schreef hij een groot
aantal liederen. In dat laatste jaar compo
neerde hij tekst en muziek van het kerstlied
'Kerstlied van de kinderen die - door de
oorlog- geen huis meer. hebben'. In
datzelfde jaar maakte hij een begin met de
bundel van zes sonates voor verschillende
instrumenten. Eerst zocht hij daarmee
compensatie voor het ongelukkig verloop
van de oorlog. De stijl hield hij Italiaans
opgewekt en levendig maar gaandeweg
versomberde de muziek. In de winter van
1916 componeerde hij met de sonate voor
viool en piano zijn laatste werk.
Een niet onaanzienlijk aantal muziekdes-
kundigen ziet Maurice Ravel (1875-1937)
als een hoogst begaafde componist die het
echter niet verder bracht dan het navolgen
van Debussy. Een groot deel van zijn
muziek loopt over de wegen die Debussy
vernieuwde. Zelf stelde Ravel dat Liszt hem
vaak als voorbeeld diende. Debussy vond
hij wel een bewonderenswaardig compo
nist, maar hij orkestreerde naar zijn mening
slecht.
Ravel toonde zich een voorstander van het
gedegen muzikale handwerk. Zijn verlan
gen naar de voorbije periode van de
romantiek onderdrukte hij doorlopend en
neemt in zijn werk soms de vorm aan van
een wrang ironiserende parodie. Daardoor
treden er ook spanningen op, die zijn
muziek soms beklemmend en spookachtig
maken. In zijn beste werk weet Ravel de
gespletenheid van zijn persoonlijkheid te
overwinnen door het strak vasthouden aan
uiterste helderheid en logica.
Ravel toonde eerder dan Debussy een neo
klassieke inslag, waarmee hij beantwoord
de aan het devies van zijn tijd: terug naar
1 2 Bach! Daarbij voelde hij zich aangetrokken
door Spaanse en Oosterse motieven. In
ondermeer zijn vioolsonate vindt men
sporen terug van de jazz. Ravel vervolmaak
te de technische uitdrukkingsmiddelen van
het impressionistme. Met Debussy en
Roussel gaf hij zijn generatiegenoten zo het
gereedschap in handen om het uiterste te
halen uit het impressionisme, dat zij zelf
achter zich lieten.
In 1902 schreef Ravel zijn strijkkwartet en
daarmee vestigde hij zijn naam in het
Parijse muziekleven. Het werk klinkt ver
fijnd als een stuk van Mozart. Ravel droeg
het op aan Fauré maar die noemde het een
mislukking. Kritici vergeleken het met het
strijkkwartet van Debussy. Ravel schreef
het eerste deel in een driedelige vorm naar
Fauré's pianokwartet. Het bijna orkestrale
scherzom kent trillers, tremolo's en pizzi
cato's in dubbelritmen. Het langzame deel
is een vrije fantasie. Volgens deskundigen
ontstond de finale onder invloed van de
Russische componist Borodin.
RUUD VAN DER MEER (BARITON)
IN FRANS PROGRAMMA ZUIDLAND
Het impressionisme en de laat-romantiek
gingen zeker ook niet ongemerkt voorbij
aan Albert Roussel (1869-1937). Musico
logen omschrijven zijn werk als robuust,
soms zelfs onbehouwen en kennen er een
primitieve vitaliteit aan toe. Zijn muziek
klinkt uitgesproken aards en concentreert
februari
is
zich op het heden van de toenmalige m«
Roussels muziek vertoont óvereenkoms
met de vroege composities van Strawins >q donderdag januari
In kunde en faam evenaarde hij Debu# >oor A(rlka Nu (muziek)
-®. voo^eur v°or f>et elementaire^ 4 Zeeuwse bands: Avital: Tissue: Draften
primitieve door hem veranderd wordenl? The Noise
getemperde barbaarse muziek die toch Schouwburg Middelburg, 20.00 uur; Toegang
Frans elegant karakter draagt. Rousself 2o 00
zich niet verlokken tot stijl kopie, doorverkoop: Bar Seventy Seven en Muziek-
ontwikkeldezich ineen min of meeraton;/jande/ van Damme Middelburg
richting zonder het beginsel van tonalif
Nonsens (muzikale komedie)
van Dan Goggin met Nelleke Burg, Josine van
Dalsum, Nelly Frijda, Sylvia de Leur en Milly
Scot
Schouwburg Middelburg, 20.00 uur; Toegang
f30,00; CJP/Pas 65 f25,00
Stuffed Puppet Theatre (theater)
Studies in Fantasy en De Zeven Hoofdzonden
Het Goese Lyceum, Goes, 20.00uur; Toegang
f5,00
NONSENS
FOTO LEMAIRE
Klomp Ovezande, 21.30
'6,00; Leden f4,00
uur; Toegang
te verlaten. Absurde tegenstellingen z
Strawinsky die gebruikte vermeed
Geleidelijk bekeerde hij zich tot een m
barokke werkwijze waarmee hij reagee%
op de futloosheid die de motoriek van 31 zondag januari
impressionistische muziek kenmerkte, peel 2 plus Roodkapje (kindertheater)
zijn latere werken slaagt Roussel erin or door De Troep (vanaf 9 jaar)
felle en toch geconcentreerde en geco Vestzaktheater Vlissingen, 15.00 uur; Toe-
troleerde bewogenheid optimistische kit jang f4,00; Volw f6,00
ken te laten horen. Drastische effekteng;
hij niet uit de weg, maar hij wordt daat ZZ
nooit banaal. woensdag
- - Droom (kinderpoppentheater)
XW1 Boor Studio Peer
(Zeeuws)Vlaams muzikaal talent Zuidlandtheater Terneuzen, 15.00 uur; Toe-
In het Zuidlandtheater Terneuzen gang f4,oo; voiw.f6,oo
De Terneuzense Muziekschool en h Nonsens (muzikale komedie)
Zuidlandtheater organiseren dit voorja van Dan Goggin met Nelleke Burg, Josine van
vier zondagmiddagkonserten in het Zu Dalsum, Nelly Frijda, Sylvia de Leur en Milly
landtheater, waar opgetreden zal wordeScot
door regionaal talent. Op 28 februari woifSchouwburg Middelburg, 20.00 uur; Toegang
de spits afgebeten door kamerork£;30,00; CJP/Pas 65 f25,00
Divertimento uit het Vlaamse Eeklo. p°PPenWieater Opgepast (poppentheater)
dertien maart is de beurt aan vijf jonjPr< Erevan Bij de heuvel
Zeeuws-Vlaamse solisten, begeleid do D Halle Axel, 14.30 uur; Toegang f2,50
muziekschool direkteur ArieKarreman.H
strijkkwartet 'Noncharivari' treedt op op'
april, terwijl de serie op 8 mei won
afgesloten door kamerkoor Vocalitas. G
concerten beginnen steeds om 15.00 uuli
Soloprogramma van Drs. P. (kleinkunst)
Zuidlandtheater Terneuzen, 20.00 uur; Toe
gang f 15,00; CJP/Pas 65 f9,00
Quarneri Trio (klassiek konsert)
bestaande uit Danièle Dechenne (piano),
Eeva Koskine (viool), Jean Decroos (cello)
met werken van Mozart, Ravel en Shubert
Concertzaal Zierikzee, 20.00 uur; Toegang
f 12,50; CJP/Pas 65 f 10,00
Loos (muziek)
geïmproviseerde muziek
Vestzaktheater Vlissingen, 20.30 uur; Toe
gang f 10,00; Donateurs Nieuwe Muziek f 7,50
Tucholsky (muziektheater)
door De Zwarte Komedie
Zuidlandtheater Terneuzen, 20.00 uur; Toe
gang f 10,00; CJP/Pas 65 f7,00
Rosa King (muziek)
jazz-zangeres en saxofoniste
De Halle Axel, 20.00 uur; Toegang f 10,00
Achter de horizon (kindertheater)
door Piet Brakman
Gemeenschapshuis Malpertruus Clinge,
14.00 uur; Toegang f3,00
Nee schat, nu niet (theater)
klucht van Ray Cooney en Ronald Chapman
door Toneelver. ODI uit Vogelwaarde
Den Dullaert Hulst, 20.00 uur; Toegang f 7,50
Blok (kindertheater)
van Theater Sirkel (vanaf 4 jaar)
Schouwburg Middelburg, 15.00 uur; Toegang
f7,50
The London Gabriel! Brass Ensemble (kaars-
lichtkonsert)
Ned. Herv. Kerk St. Kruis
De Zeeuwse Komedie (theater)
met De Vossenjacht van Hugo Claus
Vestzaktheater Vlissingen, 20.30 uur; Toe
gang f 10,00
Reserveringen: Greetje Bikker, 01184-65624
Stichting Middelburgs Theater (theater)
met Lang Weekend van Pools
Minitheater Middelburg, 20.30 uur; Toegang
f 8,00; CJP/Pas 65 f 6,00
Reserveringen: VVV Middelburg
Candy Dulfer's Funky Stuff (muziek)
Brogum Zierikzee, 22.00 uur; Toegang f8,00;
Leden f 6,00
Guido Belcanto (theater)
met Balzaal der gebroken harten
't Beest Goes, 21.00 uur; Toegang f7,50
Verre Reizen Dag (informatiedag)
over landen in Azië, Afrika en Midden-en Zuid-
Amerika, o.a. met kulturele gegevens. Er zijn
dia's, foto's, films, boeken, tips en verhalen
Concert- en Gehoorzaal Middelburg, 12.00
16.00 uur; Toegang gratis