Maurice Ravel Albert Roussel ScheiBe Toen violist Theo O lof destijds A boekje 'Daar sta je dan' schr$ haalde hij daarin herinneringen» aan de dirigent Otto Klemperer. j verhaalt Olof over een repetitie J een pianoconcert van Francis Pq lenc, waarbij de componist zélf piano-partij speelde. Na enige t repeteren vroeg Klemperer op ze luide toon aan de concertmeest 'Wie heiBt ScheiBe auf Frani sisch?' 4 donderdag Ï0 zaterdag januari )raften Blues (muziek) 5 vrijdag 6 zaterdag 13 muziek dienen zich aan met de componis ten die tussen 1860 en 1875 geboren werden. Men noemt het de Impressionis ten, al vergelijken sommigen hun werk vooral met het dromenrijk van de roman tiek. Die muziek wordt gekenmerkt door vaag verglijdende en vloeiende, haast ongrijpbare klanken met een herkenbare heroriëntatie op de achttiende eeuw. Volgens deskundigen vindt deze nieuwe en tegelijk laatromantische muziek haar begin en voltooiing in Claude Debussy (1862 1918). Hij streefde naar de bevrijding van de muziek van literatuur en de invloed van Wagner; muziek die tevens vrij was van technische geleerdheid. Tussen 1890 en 1915 schreef hij een groot aantal liederen. In dat laatste jaar compo neerde hij tekst en muziek van het kerstlied 'Kerstlied van de kinderen die - door de oorlog- geen huis meer. hebben'. In datzelfde jaar maakte hij een begin met de bundel van zes sonates voor verschillende instrumenten. Eerst zocht hij daarmee compensatie voor het ongelukkig verloop van de oorlog. De stijl hield hij Italiaans opgewekt en levendig maar gaandeweg versomberde de muziek. In de winter van 1916 componeerde hij met de sonate voor viool en piano zijn laatste werk. Een niet onaanzienlijk aantal muziekdes- kundigen ziet Maurice Ravel (1875-1937) als een hoogst begaafde componist die het echter niet verder bracht dan het navolgen van Debussy. Een groot deel van zijn muziek loopt over de wegen die Debussy vernieuwde. Zelf stelde Ravel dat Liszt hem vaak als voorbeeld diende. Debussy vond hij wel een bewonderenswaardig compo nist, maar hij orkestreerde naar zijn mening slecht. Ravel toonde zich een voorstander van het gedegen muzikale handwerk. Zijn verlan gen naar de voorbije periode van de romantiek onderdrukte hij doorlopend en neemt in zijn werk soms de vorm aan van een wrang ironiserende parodie. Daardoor treden er ook spanningen op, die zijn muziek soms beklemmend en spookachtig maken. In zijn beste werk weet Ravel de gespletenheid van zijn persoonlijkheid te overwinnen door het strak vasthouden aan uiterste helderheid en logica. Ravel toonde eerder dan Debussy een neo klassieke inslag, waarmee hij beantwoord de aan het devies van zijn tijd: terug naar 1 2 Bach! Daarbij voelde hij zich aangetrokken door Spaanse en Oosterse motieven. In ondermeer zijn vioolsonate vindt men sporen terug van de jazz. Ravel vervolmaak te de technische uitdrukkingsmiddelen van het impressionistme. Met Debussy en Roussel gaf hij zijn generatiegenoten zo het gereedschap in handen om het uiterste te halen uit het impressionisme, dat zij zelf achter zich lieten. In 1902 schreef Ravel zijn strijkkwartet en daarmee vestigde hij zijn naam in het Parijse muziekleven. Het werk klinkt ver fijnd als een stuk van Mozart. Ravel droeg het op aan Fauré maar die noemde het een mislukking. Kritici vergeleken het met het strijkkwartet van Debussy. Ravel schreef het eerste deel in een driedelige vorm naar Fauré's pianokwartet. Het bijna orkestrale scherzom kent trillers, tremolo's en pizzi cato's in dubbelritmen. Het langzame deel is een vrije fantasie. Volgens deskundigen ontstond de finale onder invloed van de Russische componist Borodin. RUUD VAN DER MEER (BARITON) IN FRANS PROGRAMMA ZUIDLAND Het impressionisme en de laat-romantiek gingen zeker ook niet ongemerkt voorbij aan Albert Roussel (1869-1937). Musico logen omschrijven zijn werk als robuust, soms zelfs onbehouwen en kennen er een primitieve vitaliteit aan toe. Zijn muziek klinkt uitgesproken aards en concentreert februari is zich op het heden van de toenmalige m« Roussels muziek vertoont óvereenkoms met de vroege composities van Strawins >q donderdag januari In kunde en faam evenaarde hij Debu# >oor A(rlka Nu (muziek) -®. voo^eur v°or f>et elementaire^ 4 Zeeuwse bands: Avital: Tissue: Draften primitieve door hem veranderd wordenl? The Noise getemperde barbaarse muziek die toch Schouwburg Middelburg, 20.00 uur; Toegang Frans elegant karakter draagt. Rousself 2o 00 zich niet verlokken tot stijl kopie, doorverkoop: Bar Seventy Seven en Muziek- ontwikkeldezich ineen min of meeraton;/jande/ van Damme Middelburg richting zonder het beginsel van tonalif Nonsens (muzikale komedie) van Dan Goggin met Nelleke Burg, Josine van Dalsum, Nelly Frijda, Sylvia de Leur en Milly Scot Schouwburg Middelburg, 20.00 uur; Toegang f30,00; CJP/Pas 65 f25,00 Stuffed Puppet Theatre (theater) Studies in Fantasy en De Zeven Hoofdzonden Het Goese Lyceum, Goes, 20.00uur; Toegang f5,00 NONSENS FOTO LEMAIRE Klomp Ovezande, 21.30 '6,00; Leden f4,00 uur; Toegang te verlaten. Absurde tegenstellingen z Strawinsky die gebruikte vermeed Geleidelijk bekeerde hij zich tot een m barokke werkwijze waarmee hij reagee% op de futloosheid die de motoriek van 31 zondag januari impressionistische muziek kenmerkte, peel 2 plus Roodkapje (kindertheater) zijn latere werken slaagt Roussel erin or door De Troep (vanaf 9 jaar) felle en toch geconcentreerde en geco Vestzaktheater Vlissingen, 15.00 uur; Toe- troleerde bewogenheid optimistische kit jang f4,00; Volw f6,00 ken te laten horen. Drastische effekteng; hij niet uit de weg, maar hij wordt daat ZZ nooit banaal. woensdag - - Droom (kinderpoppentheater) XW1 Boor Studio Peer (Zeeuws)Vlaams muzikaal talent Zuidlandtheater Terneuzen, 15.00 uur; Toe- In het Zuidlandtheater Terneuzen gang f4,oo; voiw.f6,oo De Terneuzense Muziekschool en h Nonsens (muzikale komedie) Zuidlandtheater organiseren dit voorja van Dan Goggin met Nelleke Burg, Josine van vier zondagmiddagkonserten in het Zu Dalsum, Nelly Frijda, Sylvia de Leur en Milly landtheater, waar opgetreden zal wordeScot door regionaal talent. Op 28 februari woifSchouwburg Middelburg, 20.00 uur; Toegang de spits afgebeten door kamerork£;30,00; CJP/Pas 65 f25,00 Divertimento uit het Vlaamse Eeklo. p°PPenWieater Opgepast (poppentheater) dertien maart is de beurt aan vijf jonjPr< Erevan Bij de heuvel Zeeuws-Vlaamse solisten, begeleid do D Halle Axel, 14.30 uur; Toegang f2,50 muziekschool direkteur ArieKarreman.H strijkkwartet 'Noncharivari' treedt op op' april, terwijl de serie op 8 mei won afgesloten door kamerkoor Vocalitas. G concerten beginnen steeds om 15.00 uuli Soloprogramma van Drs. P. (kleinkunst) Zuidlandtheater Terneuzen, 20.00 uur; Toe gang f 15,00; CJP/Pas 65 f9,00 Quarneri Trio (klassiek konsert) bestaande uit Danièle Dechenne (piano), Eeva Koskine (viool), Jean Decroos (cello) met werken van Mozart, Ravel en Shubert Concertzaal Zierikzee, 20.00 uur; Toegang f 12,50; CJP/Pas 65 f 10,00 Loos (muziek) geïmproviseerde muziek Vestzaktheater Vlissingen, 20.30 uur; Toe gang f 10,00; Donateurs Nieuwe Muziek f 7,50 Tucholsky (muziektheater) door De Zwarte Komedie Zuidlandtheater Terneuzen, 20.00 uur; Toe gang f 10,00; CJP/Pas 65 f7,00 Rosa King (muziek) jazz-zangeres en saxofoniste De Halle Axel, 20.00 uur; Toegang f 10,00 Achter de horizon (kindertheater) door Piet Brakman Gemeenschapshuis Malpertruus Clinge, 14.00 uur; Toegang f3,00 Nee schat, nu niet (theater) klucht van Ray Cooney en Ronald Chapman door Toneelver. ODI uit Vogelwaarde Den Dullaert Hulst, 20.00 uur; Toegang f 7,50 Blok (kindertheater) van Theater Sirkel (vanaf 4 jaar) Schouwburg Middelburg, 15.00 uur; Toegang f7,50 The London Gabriel! Brass Ensemble (kaars- lichtkonsert) Ned. Herv. Kerk St. Kruis De Zeeuwse Komedie (theater) met De Vossenjacht van Hugo Claus Vestzaktheater Vlissingen, 20.30 uur; Toe gang f 10,00 Reserveringen: Greetje Bikker, 01184-65624 Stichting Middelburgs Theater (theater) met Lang Weekend van Pools Minitheater Middelburg, 20.30 uur; Toegang f 8,00; CJP/Pas 65 f 6,00 Reserveringen: VVV Middelburg Candy Dulfer's Funky Stuff (muziek) Brogum Zierikzee, 22.00 uur; Toegang f8,00; Leden f 6,00 Guido Belcanto (theater) met Balzaal der gebroken harten 't Beest Goes, 21.00 uur; Toegang f7,50 Verre Reizen Dag (informatiedag) over landen in Azië, Afrika en Midden-en Zuid- Amerika, o.a. met kulturele gegevens. Er zijn dia's, foto's, films, boeken, tips en verhalen Concert- en Gehoorzaal Middelburg, 12.00 16.00 uur; Toegang gratis

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1988 | | pagina 7