zuidlandtheater terneuzen b Blues-grootheden op Vlissings Festival Vijf passie-konserten Pasen nadert en dat betekent: passiemuziek van Bach. In Zee land staan deze maand niet min der dan vier uitvoeringen van Johann Sebastians muziekspek takels op het programma: drie keer de Mattheus Passion en één keer de Johannes Passion. En daarnaast staat ons ook nog een uitvoering van de Mattheus Pas sion van Kohnhausen te wachten. diec inl in Noordstraat 31 Terneuzen Gentsestraat 29 Hulst In het Zuidlandtheater Terneuzen kunt u in maart genieten van 11 voorstellingen, 5 films en 1 Big Band Festival. Alle informatie in dit Uitblad en in de Zuidland- Uitkrant van maart, die in Zeeuws-Vlaanderen huis aan huis verspreid wordt en aan belangstellenden op aanvraag (01150-95555) gratis wordt toegestuurd. Alvast een kleine greep: wo 2 maart: REINBERT DE LEEUW speelt ERIK SATIE za 5 maart: TIE DRIE met de eerste voorstelling in Nederland van 'RATS' wo 16 maart: JOSÉE RUITER in 'Vrouw van de zee' van Ibsen za 26 maart: DE TIJD met 'Pan', een goddelijke komedie theater: zuidlandstraat 111, 4532 ck terneuzen kaartverkoop evenementen01150-95555 e konsekwent verechtse muziek an Erik Satie Twee gouden en een platina plaat kreeg Reinbert de Leeuw voor zijn interpretatie van de pianomuziek van de Franse componist Erik Satie. Op woensdag 2 maart speelt De Leeuw in Terneuzen een selektie uit de stukken die hij eerder op de plaat zette. Platen, waar hele volksstammen met ernst en ingetogenheid naar plegen te luisteren. Maar was dat eigenlijk wel de bedoeling van de compo nist? Men kan het zich afvragen na lezing van bijgaand artikel van Jean Quist. P: Een blues-festival in Vlissingen, een bigband-festival in Terneu zen, de 'Amazing Stroopwafels' in Zierikzee en 'de grootste belofte van België' in Goes. Ziedaar de belangrijkste gebeurtenissen op het gebied van pop en jazz in Zeeland in de maand maart. Blues-festival Verleden jaar besloten de organisatoren van de passie-uitvoeringen in Middelburg en Kloetinge om elkaar niet langer concur rentie aan te doen: in Middelburg zou op de even jaren en in Kloetinge op de on-even jaren Bachs spektakelstuk worden uitge voerd. En zo gebeurt het ook: dit jaar geen opvoering in Koetinge maar wel in de Middelburgse Concertzaal, waar de Mid delburgse Oratoriumvereniging samen met het Westvlaams Orkest de Johannes Pas sion tot klinken zal brengen. Verleden jaar werd de uitvoering nog in de Nieuwe Kerk gegeven, maar de matige akoestiek daar, zorgde ervoor dat dit jaar weer in de Concertzaal wordt gespeeld. Jo Ivens is de dirigent. Het is overigens de enige keer dit jaar dat Ivens het Westvlaams Orkest dirigeert, want bij de uitvoeringen van de Mattheus Passie in Goes en Hulst, is dat orkest niet present. Men heeft daar besloten andere artistieke weg te kiezen. Dat toch nog als begeleidingsorkest in y burg optreedt, komt doordat m* kontraktueel aan vast zit. In Goes, waar verleden jaar voor hete# de Grote Kerk de Mattheus Passie gebracht, zorgt nu het Zeeuws Orkes, de muzikale begeleiding. Men heef Ivens met zijn Gentse Oratoriumverem zo uit de impasse willen halen, dieonts' door het terugtrekken van het Westvlj Orkest. Ook de Zeeuwse Koorscho Goes doet mee aan de uitvoering, die maart al in dezelfde samenstelling Basiliek van Hulst wordt gebracht. Hulst is dus weer terug als 'passie-? Aan het eind van de jaren zestig werd die traditie gestopt, maar dit jaar gaa er na uurlijk ook Aarden- 8Stwaar dit jaar voor de 35ste keer de U'S- passie wordt gebracht door koor Piest van de Nederlandse Bachvereni- met het Rodens Jongenskoor onder n9 „wan Jos van Veldhoven. Plaats van ?r^oeringis<iesintBavo- one wordt dit jaar trouwens erg druk met de de-uitvoeringen in Zeeuws-Vlaande- Want de Christelijke zangvereniging n'f te Terneuzen kondigt een uitvoering de Mattheus Passion van Kohnhausen in de katholieke kerk van Axel. Het is Dassie-stuk dat tot nu toe nog maar ^ee keer in Nederland werd uitgevoerd. 'mek Hulst, Mattheus Passion, 12 maart; ertzaal Middelburg, Johannes Pas- ï9 maart; Kath. Kerk Axel, Mattheus 'ion, 25 maart; St. Bavo Aardenburg, attheus Passion, 26 maart; Grote Kerk 0es, Mattheus Passion, 29 maart an Erik Satie (1866-1925) weet men oorgaans niet meer te vertellen dan dat hij het alles en iedereen, en het liefst met ga's de draak stak en zichzelf tussen ie bezigheden door enigszins merkwaar- lig gedroeg. en voorbeeld. Toen Debussy eens met het oncertgebouworkest zijn werk 'La Mer' epeteerde en zojuist het deel achter de rug iad met de titel 'Van de ochtendschemer tot e middag op zee', vroeg hij aan Satie, die had zitten luisteren in de zaal, hoe hij het vond. 'Prachtig mooi!', riep Satie, 'vooral dat stukje van kwart over elf!' Door zijn excentrieke gedrag en door het feit dat hij muzikaal nauwelijks geschoold was, stellen velen dat Satie niet zelf in staat was om het nieuwe idee uit te werken. Wel zouden zijn pianostukken anderen tot nieuwe wegen hebben geïnspireerd. Vrij wel iedereen is het eens over zijn rol als historische figuur in de Franse muziek van na de Eerste Wereldoorlog. Onder zijn leiding ontstond de 'Groep van zes', waarvan de leden slechts enkele anti- romantische gevoelens deelden. De nuch terheid van muzikaal denken en de klaar heid van de muzikale lijnen gaf de Franse muziek een totaal ander karakter. Zelfs in kringen van impressionisten keerde men zich van het romantische aspekt af en zocht naar een nieuw klassicisme. Debussy bijvoorbeeld zag in Saties Gymnopédies uit 1888 de werkelijk nieuwe en vooral Franse muziek die definitief afrekende met wat Richard Wagner dikteerde. Ook in de opera kreeg het nieuwe standpunt een plaats. Men bevrijdde het drama uit de greep van de muziek en verbrak het dienstverband van de muziek tot de tekst. En daarmee kwam men in feite tot de ontbinding van de opera. Satie sprak van 'musique d'ameublement' en streefde naar een hoorbare stoffering van de ruimte zoals de geluiden van de onbeluisterde radio dat doen. Musique d'ameublement slaat de brug tussen ge- bruiksmuziek en funktionele muziek die dienstbaar is aan de lichamelijke arbeid. Deze muziek boeit de geest niet maar stimuleert de lichaamsbewegingen. Het zou Satie zonder twijfel een groot genoe gen doen wanneer hij wist dat sommige warenhuizen en horecagelegenheden zijn werk als achtergrondmuziek gebruiken. Zijn muziek is opzettelijk beperkt, beheerst en vrijwel emotieloos. Zijn muziek is zo konsekwent averechts dat ze nog dezelfde waarde heeft als destijds. Voor een deel een pleidooi voor eenvoud en alledaagsheid. Satie vond dat zijn muziek een andere "Werkelijkheid presenteerde dan die van anderen. Met grote zorgvuldigheid perfek- tioneert hij zijn werk, ongekunsteld en realistisch, onverwacht en even leeg als de rest van 's mensen bezigheden. In zijn poging alles overboord te zetten wat hij als overbodige ballast beschouwt, (en dat is zowat alles wat de muziek van die tijd UST 5 C~2. mr-=_z; ïf£ rzjs=. M Ch voor hem betekent) maakt Satie gebruik van transpositie en herhaling. Die sluiten elke ontwikkeling uit. Onopvallende mi nuscule veranderingen in een transpositie of herhaling van een bepaald fragment zijn in sommige vroege stukken nog de enige gebeurtenissen die plaatsvinden. Saties koncentratie op het 'bijna niets' kan een bezwerende of slaapverwekkende werking hebben. Satie hield er een verbin ding van mysticisme en absurditeit, naïvi teit en maskerade op na. Zijn bijna principieel excentrieke manier van leven vormde het uiterlijk beeld ervan. Raadsel achtig zijn veel titels van zijn komposities die er meestal volkomen los van staan. Twee van de belangrijkste gasten van het Amsterdam Bluesfestival komen op 18 maart naar Vlissingen. Het zijn Gatemouth Brown en Eddy Boyd, die behalve in Amsterdam en Vlissingen nergens in Nederland te horen zullen zijn. Het konsert, dat georganiseerd is door de Culturele Raad Vlissingen wordt gegeven in de Pup, Voltaweg Vlissingen. Clarence Gatemouth Brown is eigenlijk al een legende. Al meer dan 35 jaar speelt hij zijn Texas swing: een unieke kombinatie van rhythm 'n blues, country, jazz en cajun muziek. Vele grammofoonplaten en kon- serten over de hele wereld bevestigen zijn r reputatie. Zelfs in Rusland kennen ze hem t

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1988 | | pagina 11