zuidlandtheater terneuzen !0 Corner tentoonstellingen n Vlissingen Hlt'm or Lose 1988 Eind augustus verschijnt in een oplage van 50.000 exemplaren de THEATERKRANT 1988-1989. —Meer dan 90 voorstellingen en konserten. —Grote namen als Marco Bakker, Paul van Vliet, Jasperina de Jong, Youp van 't Hek, Jaap van Zweden, de Nits en vele anderen. —Maar ook een uitgebreid aanbod op het gebied van vernieuwend theater, moderne dans, nieuw kabaret en eigentijdse muziek. —In Zeeuws Vlaanderen wordt de Theaterkrant 1988-1989 huis-aan-huis verspreid. —Belangstellenden uit de rest van Zeeland kunnen telefonisch een gratis exemplaar opvragen. —BEL: 01150-95555. (Het Zuidlandtheater is wegens vakantie gesloten van 1 juli t/m 15 augustus). Noordstraat 31 - Gentsestraat 29 - Terneuzen Hulst theater: zuidlandstraat 111, 4532 ck terneuzen kaartverkoop+evenementen: 01150-95555 - Tochtgenoten door Nico Out In de afgelopen weken vonden de voorron des plaats van het Zeeuwse popconcours Hit 'm or Lose. Uit 21 aanmeldingen werden door een deskundige jury aan de hand van cassettebandjes 9 groepen geselecteerd. Deze 9 groepen streden in drie voorrondes om een finaleplaats. Avital, Carbazol en Scarlett O'Hara zullen tijdens Wave '88 op donderdag 28 juli in Vlissingen op het Arsenaalterrein uitmaken wie zich in 1988 Zeelands beste popgroep mag noemen. Tijdens het Wave-festival zullen naast de Zeeuwse groepen nog een viertal popgroe pen van allure akte de presence geven. Over de finalisten is te melden: Scarlett O'Hara: Deze band werd eind 1985 opgericht. Na de opname van de eerste demo en tientallen suksesvolle optredens o.a. tijdens Klomppop werd een periode gewerkt aan verbetering van het repertoire. Het resultaat is een boeiend en afwisselend repertoire. Jeroen van de Slikke, Jan Piet de Klerk, Raf van Essen, Wim Beun en Peter Geervliet zijn de namen achter Scarlett O'Hara. Avital: De Zeeuwse hardrockband volgens de kenners. Al sinds het eerste optreden van de band tijdens Hit'm or Lose 1986 heeft de band naam gemaakt. Stevige hardrock en een spetterende show zorgen voor optredens o.a. in het voorprogramma van de Amerikaanse band Joshua, Vengeance en Helloise. Ruden Riemens, Wim Flipse, John van der Valk, Leo Joosse en Pim van den Berge staan voor Avital. Carbazol: Het repertoire van Carbazol bestaat nagenoeg geheel uit zelfgeschü a t ^ahaar' ven en gecomponeerde nummers. I En01 UlvDddl muziek van Carbazol heeft invloeden! Afrika, Europa en Zuid-Amerika, samenn! (1 GO0S bracht tot een uiterst dansbare mix w reggae, funk en salsa. Carbazol speei de presentatie van provinciale aanko- o.a. in de voorprogramma's van Mai-Taj oresenteert de werkgroep zomerten- Kumbi Saleh. Onlangs was Carba>^!Letellingen van de Goese Culturele NCRV's paperclipband. °0fln. jn de Grote Kerk 'Het Gebaar'. Vier Carbazol bestaat uit: Sunny Anuels, Lloj „stenaars maakten speciaal voor deze van Aerde, Jan Koopman, Peter Ridders^ «ositie ruimtelijk werk, geïnspireerd door John Willems, Lucia Renwarin, Narler0,* het gebouw hen aan indrukken en Roethof, Carry Geerlings en Firoz Mar «sociaties bood. Harry C. Boom, Niekje groe. jr Nicole van der Heyden en Jacky van hessel hebben elk een eigen vormentaal, naar maken allen gebruik van plooibare, Jervormbare materialen, zoals textiel, goom plaatste twee vormen tegenover alkaar: een grote —5,5 meter hoog— en een kleinere. De grote vorm heeft hij bespannen ~^mst fluweel en beschilderd in kleuren, die verband houden met het licht, dat door de ramen van de kerk valt. giekje Lavoir laat een moderne Madonna tien: 'La Madonna la mode'; een geabstrakteerd beeld van textiel, beschil derd en op een voetstuk staand. De ramen van de Grote Kerk zijn ook voor Nicole van der Heyden inspiratie. Zij stelde, n een van de zijbeuken, stellages op van betonijzer. Daarover spande zij (ter plekke geschilderde) zijden doeken. Van Dessel speelt met de pilaren van de kerk; zij aksentueerde hun grootte en vorm joor ze met stof te markeren. De voeten van ie pilaren werden benadrukt door vormen /an in kunsthars gedrenkt textiel. Bij de tentoonstelling verscheen een ratalogus. Ook dit jaar wist de werkgroep gehalve gemeenelijke en provinciale subsi de weer financiële steun te verwerven van iet Ministerie van WVC. tot en met 31 juli in de Grote Kerk Goes. Mensen op de grens van droom en werkelijkheid' Vlissingen kent geen vaste expositieruim ten van grotere omvang waar beeldende kunst tot haar recht komt. De Culturele Vlissingen weet voor haar zomerten- toonstellingen toch steeds geschikte plaat sen te vinden. Voor de derde en laatste keer de Schelde-smederij toneel van eigen tijdse kunt, nieuw is het gebruik van de watertoren te Oost-Souburg, zichtbaar vanaf de N58. Daar stelt van 9 juli tot 21 augustus Alex Vermeulen objekten en foto's tentoon. Vermeulen exposeerde onlangs, nog op uitnodiging van ex-direkteur Rudi Fuchs, in het Van Abbemuseum. Hij bezit naast vakmanschap een flinke dosis fantasie en schept met zijn objekten en foto's een wereld, waarin de toeschouwer als een ontdekkingsreiziger vreemde en fraaie momenten beleeft, de objekten van Ver meulen bestaan uit herkenbare onderde len, die hij overal vandaan haalt. Ze doen denken aan de wereld van Jules Verne; een tijd waarin funktionele apparaten, met hun barokke versieringen, juweeltjes waren van kijkgenot. Vermeulen maakt ook films en boeken. Zijn laatste boek —'Alleen On no Trueman'— wordt op de opening, zaterdag 9 juli om 15.00 uur, aan pers en publiek gepresenteerd. Een avonturenverhaal en schitterende foto's voeren de lezer/kijker mee met de hoofdpersoon, die Antarctica en Afrika bezoekt. Op de foto's duiken eigenaardige objekten op, die mij benieuwd maken naar het verhaal en de expositie. Alex Vermeulen exposeert van 9 juli t/m 21 augustus in de watertoren Oost-Souburg. 'VOLANS' - GEPOLYCHROMEERD HOUT '85-'86 GERHARD LENTINK 1.94M Reizen is de beste manier om het onbeken de een naam te geven. Alles is er al, maar nog niet alles heeft een naam. Het geven daarvan is de onthulling en in het verrichten daarvan zijn reizigers en kunstenaars tochtgenoten. Zo eindigt —vrij geciteerd- een beschouwing van Hans Keller over de verbeelding, één van de vier teksten die de tentoonstelling 'Tochtgenoten' in de Schel- desmederij begeleiden. Gerhard Lentink, Rien Halters en Gertjan Evenhuis, respektievelijk wonend te Dor drecht, Etten-Leur en Vlissingen, laten in de 700m2 grote ruimte de bezoeker scupturen, acrylschilderijen, zeefdruk, collages en land-art projekten zien. Lentink maakt onder andere houten beel den, waarin hij de menselijke gestalte geraffineerd kombineert met andere vor men en materialen. 'Medusa', 'Sebastiaan' en 'Alliyoneus' zijn titels van skulpturen, die mythologische figuren als onderwerp heb ben. Het veranderen van verhoudingen en het toevoegen van andere materialen levert beelden op van grote schoonheid en uitdrukkingskracht. Rien Halters kombineert ook verschillende materialen voor zijn figuren, die hij in boeiende komposities met elkaar en met allerlei voorwerpen samenbrengt. Zijn expressieve vormentaal is eveneens te zien in een serie tekeningen. De mensen die Halters toont verkeren soms in benarde situaties. Door het gebruik van draad zijn ze transparant en kwetsbaar. Ook Evenhuis werkt met de menselijke gestalte. In zijn projekt 'De Getijdenkus' maakte hij een beeld van een naakte man, die in een glazen bak met wisselend waterniveau staat, het waterniveau stijgt en daalt parallel met de lokale getijdenbewe ging en het water zal op het houten beeld zijn sporen nalaten, zoals het zeewater dat op de paalhoofden doet. Ook in zeefdruk ken, collages en acrylschilderijen werkte Evenhuis aan het getijdenthema. Span nende tegenstellingen in vorm en kleur geven zicht op een wereld van uitersten, die de verbeelding prikkelt. Van 23 juli tot en met 28 augustus, Scheldesmederij Vlissingen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1988 | | pagina 11