zuidlandtheater
terneuzen
!0
Corner
tentoonstellingen
n Vlissingen
Hlt'm or Lose 1988
Eind augustus verschijnt in een oplage van 50.000
exemplaren de THEATERKRANT 1988-1989.
—Meer dan 90 voorstellingen en konserten.
—Grote namen als Marco Bakker, Paul van Vliet,
Jasperina de Jong, Youp van 't Hek, Jaap van
Zweden, de Nits en vele anderen.
—Maar ook een uitgebreid aanbod op het gebied
van vernieuwend theater, moderne dans, nieuw
kabaret en eigentijdse muziek.
—In Zeeuws Vlaanderen wordt de Theaterkrant
1988-1989 huis-aan-huis verspreid.
—Belangstellenden uit de rest van Zeeland kunnen
telefonisch een gratis exemplaar opvragen.
—BEL: 01150-95555. (Het Zuidlandtheater is
wegens vakantie gesloten van 1 juli t/m 15
augustus).
Noordstraat 31 -
Gentsestraat 29
- Terneuzen
Hulst
theater: zuidlandstraat 111, 4532 ck terneuzen
kaartverkoop+evenementen: 01150-95555
-
Tochtgenoten
door Nico Out
In de afgelopen weken vonden de voorron
des plaats van het Zeeuwse popconcours
Hit 'm or Lose. Uit 21 aanmeldingen werden
door een deskundige jury aan de hand van
cassettebandjes 9 groepen geselecteerd.
Deze 9 groepen streden in drie voorrondes
om een finaleplaats.
Avital, Carbazol en Scarlett O'Hara zullen
tijdens Wave '88 op donderdag 28 juli in
Vlissingen op het Arsenaalterrein uitmaken
wie zich in 1988 Zeelands beste popgroep
mag noemen.
Tijdens het Wave-festival zullen naast de
Zeeuwse groepen nog een viertal popgroe
pen van allure akte de presence geven.
Over de finalisten is te melden:
Scarlett O'Hara: Deze band werd eind 1985
opgericht. Na de opname van de eerste
demo en tientallen suksesvolle optredens
o.a. tijdens Klomppop werd een periode
gewerkt aan verbetering van het repertoire.
Het resultaat is een boeiend en afwisselend
repertoire. Jeroen van de Slikke, Jan Piet de
Klerk, Raf van Essen, Wim Beun en Peter
Geervliet zijn de namen achter Scarlett
O'Hara.
Avital: De Zeeuwse hardrockband volgens
de kenners. Al sinds het eerste optreden
van de band tijdens Hit'm or Lose 1986 heeft
de band naam gemaakt. Stevige hardrock
en een spetterende show zorgen voor
optredens o.a. in het voorprogramma van
de Amerikaanse band Joshua, Vengeance
en Helloise. Ruden Riemens, Wim Flipse,
John van der Valk, Leo Joosse en Pim van
den Berge staan voor Avital.
Carbazol: Het repertoire van Carbazol
bestaat nagenoeg geheel uit zelfgeschü a t ^ahaar'
ven en gecomponeerde nummers. I En01 UlvDddl
muziek van Carbazol heeft invloeden!
Afrika, Europa en Zuid-Amerika, samenn! (1 GO0S
bracht tot een uiterst dansbare mix w
reggae, funk en salsa. Carbazol speei de presentatie van provinciale aanko-
o.a. in de voorprogramma's van Mai-Taj oresenteert de werkgroep zomerten-
Kumbi Saleh. Onlangs was Carba>^!Letellingen van de Goese Culturele
NCRV's paperclipband. °0fln. jn de Grote Kerk 'Het Gebaar'. Vier
Carbazol bestaat uit: Sunny Anuels, Lloj „stenaars maakten speciaal voor deze
van Aerde, Jan Koopman, Peter Ridders^ «ositie ruimtelijk werk, geïnspireerd door
John Willems, Lucia Renwarin, Narler0,* het gebouw hen aan indrukken en
Roethof, Carry Geerlings en Firoz Mar «sociaties bood. Harry C. Boom, Niekje
groe. jr Nicole van der Heyden en Jacky van
hessel hebben elk een eigen vormentaal,
naar maken allen gebruik van plooibare,
Jervormbare materialen, zoals textiel,
goom plaatste twee vormen tegenover
alkaar: een grote —5,5 meter hoog— en een
kleinere. De grote vorm heeft hij bespannen
~^mst fluweel en beschilderd in kleuren, die
verband houden met het licht, dat door de
ramen van de kerk valt.
giekje Lavoir laat een moderne Madonna
tien: 'La Madonna la mode'; een
geabstrakteerd beeld van textiel, beschil
derd en op een voetstuk staand.
De ramen van de Grote Kerk zijn ook voor
Nicole van der Heyden inspiratie. Zij stelde,
n een van de zijbeuken, stellages op van
betonijzer. Daarover spande zij (ter plekke
geschilderde) zijden doeken.
Van Dessel speelt met de pilaren van de
kerk; zij aksentueerde hun grootte en vorm
joor ze met stof te markeren. De voeten van
ie pilaren werden benadrukt door vormen
/an in kunsthars gedrenkt textiel.
Bij de tentoonstelling verscheen een
ratalogus. Ook dit jaar wist de werkgroep
gehalve gemeenelijke en provinciale subsi
de weer financiële steun te verwerven van
iet Ministerie van WVC.
tot en met 31 juli in de Grote Kerk Goes.
Mensen op de grens
van droom en werkelijkheid'
Vlissingen kent geen vaste expositieruim
ten van grotere omvang waar beeldende
kunst tot haar recht komt. De Culturele
Vlissingen weet voor haar zomerten-
toonstellingen toch steeds geschikte plaat
sen te vinden. Voor de derde en laatste keer
de Schelde-smederij toneel van eigen
tijdse kunt, nieuw is het gebruik van de
watertoren te Oost-Souburg, zichtbaar
vanaf de N58. Daar stelt van 9 juli tot 21
augustus Alex Vermeulen objekten en
foto's tentoon.
Vermeulen exposeerde onlangs, nog op
uitnodiging van ex-direkteur Rudi Fuchs, in
het Van Abbemuseum. Hij bezit naast
vakmanschap een flinke dosis fantasie en
schept met zijn objekten en foto's een
wereld, waarin de toeschouwer als een
ontdekkingsreiziger vreemde en fraaie
momenten beleeft, de objekten van Ver
meulen bestaan uit herkenbare onderde
len, die hij overal vandaan haalt. Ze doen
denken aan de wereld van Jules Verne; een
tijd waarin funktionele apparaten, met hun
barokke versieringen, juweeltjes waren van
kijkgenot. Vermeulen maakt ook films en
boeken. Zijn laatste boek —'Alleen On no
Trueman'— wordt op de opening, zaterdag
9 juli om 15.00 uur, aan pers en publiek
gepresenteerd. Een avonturenverhaal en
schitterende foto's voeren de lezer/kijker
mee met de hoofdpersoon, die Antarctica
en Afrika bezoekt. Op de foto's duiken
eigenaardige objekten op, die mij benieuwd
maken naar het verhaal en de expositie.
Alex Vermeulen exposeert van 9 juli t/m 21
augustus in de watertoren Oost-Souburg.
'VOLANS' - GEPOLYCHROMEERD HOUT
'85-'86 GERHARD LENTINK
1.94M
Reizen is de beste manier om het onbeken
de een naam te geven. Alles is er al, maar
nog niet alles heeft een naam. Het geven
daarvan is de onthulling en in het verrichten
daarvan zijn reizigers en kunstenaars
tochtgenoten. Zo eindigt —vrij geciteerd-
een beschouwing van Hans Keller over de
verbeelding, één van de vier teksten die de
tentoonstelling 'Tochtgenoten' in de Schel-
desmederij begeleiden.
Gerhard Lentink, Rien Halters en Gertjan
Evenhuis, respektievelijk wonend te Dor
drecht, Etten-Leur en Vlissingen, laten in de
700m2 grote ruimte de bezoeker scupturen,
acrylschilderijen, zeefdruk, collages en
land-art projekten zien.
Lentink maakt onder andere houten beel
den, waarin hij de menselijke gestalte
geraffineerd kombineert met andere vor
men en materialen. 'Medusa', 'Sebastiaan'
en 'Alliyoneus' zijn titels van skulpturen, die
mythologische figuren als onderwerp heb
ben. Het veranderen van verhoudingen en
het toevoegen van andere materialen levert
beelden op van grote schoonheid en
uitdrukkingskracht.
Rien Halters kombineert ook verschillende
materialen voor zijn figuren, die hij in
boeiende komposities met elkaar en met
allerlei voorwerpen samenbrengt. Zijn
expressieve vormentaal is eveneens te zien
in een serie tekeningen. De mensen die
Halters toont verkeren soms in benarde
situaties. Door het gebruik van draad zijn ze
transparant en kwetsbaar.
Ook Evenhuis werkt met de menselijke
gestalte. In zijn projekt 'De Getijdenkus'
maakte hij een beeld van een naakte man,
die in een glazen bak met wisselend
waterniveau staat, het waterniveau stijgt en
daalt parallel met de lokale getijdenbewe
ging en het water zal op het houten beeld
zijn sporen nalaten, zoals het zeewater dat
op de paalhoofden doet. Ook in zeefdruk
ken, collages en acrylschilderijen werkte
Evenhuis aan het getijdenthema. Span
nende tegenstellingen in vorm en kleur
geven zicht op een wereld van uitersten, die
de verbeelding prikkelt.
Van 23 juli tot en met 28 augustus,
Scheldesmederij Vlissingen.