fp m VAN RIJT 11 Slage^^g\ John Cage Zeeuwse Museumfolder: mooi maar slordig KUNSTHANDEL AMBACHTELIJKE LIJSTENMAKERIJ DRUKKERIJ door Kees Slager 0$ jjjdat iemand een lezing van John Cage had uitgezeten stond hij op en vroeg: 'Meneer Cage, bent u een charlatan?' 'Zeer zeker niet', ant woordde de aangesprokene, 'ik ben geboren in 1912'. Daarop richtte een ander het woord tot hem. 'Bent u serieus?' 'Vanzelfsprekend', luidde het antwoord. Cage schaterde van het lachen en zette zijn wandeling over het verhoog voort. Deze toch wat opmerkelijke manier van ant- Het jaar 1988 is uitgeroepen tot Nederlands Museumjaar. EU woorden legde men later uit als een maand staan daarbij de musea van één der twaalf provincj varjatie op de componeermethode landelijk in de aandacht. In augustus is Zeeland aan de beurt. 0* va',ar„pr ,n dit a<Tva, .iet hii het gebeurt via één televisie-en vier radio-programma's. Dat alles he3van ,7 '[I «fu J ertoe geleid, dat alle 30 musea en oudheidkamers, die zijltoeval bepalen welk van tevoren aangesloten bij de Federatie van Zeeuwse Musea en Oudheidl a [gemaakt antwoord hij zou geven. mers, voor het eerst iets gezamelijks hebben gedaan: ;j' door Jean Quist KUNSTHANDEL - LIJSTENMAKERIJ - DRUKKERIJ CLOOSTERSTRAAT 84 - POSTBUS 32 4587 ZG KLOOSTERZANDE TELEFOON 01148-1455 's-Maandags gesloten Oude prenten - grafiek - o - Houten lijsten, vervaardigd en handgekleurd in eigen atelier Restaureren van oude lijsten, schilderijen en prenten Aluminium wissellijsten in diverse kleuren Keuze uit meer dan 200 verschillende lijsten - o - Alle familie- en handelsdrukwerk Boekdruk en offset presenteerden begin juni een museum-folder en kort daarop werd|Het werk van de Amerikaanse componist Zierikzee de reizende tentoonstelling geopend, waarin werk uit alHJohn Cage klinkt dermate radicaal dat het Zeeuwse musea en oudheidkamers aanwezig is. Bfot in lengte van jaren vragen zal oproepen. De folder, gedrukt in een oplage van 45.000 en gratis verkrijgbaarb Zoals ook de persoon Cage vragen zal de musea en de VVV-kantoren, geeft een overzicht van all( blijven oproepen. Aan hem lijkt alles aangesloten musea. [radicaal. Zijn ideeën, zijn gedrag, zijn Hoewel de folder fraai en overzichtelijk is uitgevoerd, is ze wel wjkriti®k. Al pakweg een halve eeuw. Zijn slordig samengesteld. Weliswaar wordt de gebruiker er al opattec wellicht meest spraakmakende compositie gemaakt, dat de informatie gebaseerd is op gegevens van mei'88er heet 4'33". Van de uitvoerende pianist dat kleine wijzigingen in de openingstijden mogelijk zijn, maar oo vrasigt het alleen maar stilte en het op in mei was al bekend dat bijvoorbeeld de Delta-Expo op de Neeltlaan9egeven momenten omdraaien van drie Jans tijdens het hoogseizoen echt niet om drie uur 's middajlb,aden. Volgens de aangave duurt het werk dichtgaat. Ook de openingstijden van het Museum voor d Bevelanden kloppen niet, zoals ook de sluitingsperiode van hi Streeklandbouwmuseum in Heille anders ligt dan in de folder aangegeven. Wie de juiste gegevens wil kan het beste de museu pagina van het Uitblad even opslaan. Terwijl er in de folder wel ruimte is voor attrakties als MiniatuL Walcheren en het nog lang niet funktionerende Ramschifziet men er ook m- Het onlogische en Schorpioen, is het in mei geopende Holografie Museum t( Par®£,0.xa,e van deze leer oefenden een Middelburg niet opgenomen. Ook de Reptielenzoo te Vlissinge|®te[^e.,nv'08d °P Cage en zijn werk. ontbreekt. Verder zijn nergens toegangsprijzen vermeld. |®ebr8'k maakt Cage ook van het Chinese De tentoonstelling 'Zeeuwse musea tentoongesteld', die op 9 juniir[orake,b08k'j'Pp- Op die manier kwamen de Grote Kerk van Zierikzee werd geopend, laat werk zien van allsonderrne®!' iri 1974 de Etudes Australes tot aangesloten musea, verdeeld over zeven thema's: Zeelandt®*80^ Ce titel komt van de Atlas Australis. waterland, Zeeland onderdak, Zeeland over zee, Zeeland en d( Kaarten 8 s*erren ®m ^oa's 10 kunst, Zeeland in bedrijf, natuurlijk Zeeland en het verborgt n Australië voordoet. Over deze kaarten Zeeland. De expositie blijft tot en met 2 juli in Zierikzee en is daarni1^6 Cage een overtrekpapier. Met behulp te zien in de Zeeuwse Bibliotheek te Middelburg en in Den HoekzalRan bijvoorbeeld het orakelboek stipte te Oostburg I 8 P°s,tie van bepaalde sterren aan. Wie vanuit de luie stoel thuis een blik wil werpen op het Zeeuws Pez8 9egevens zette hij om in muzikaal museumbezit, moet op zondag 7 augustus naar de Vara-televisah["ikbare tekens in groepen van vier. Een kijken, want die zendt dan een programma uit over hetzelfdjV88ste en een onderste sleutel voor de onderwerp. De radio van dezelfde omroewp zal gedurende de helïTii.^8r" 8n ^an pianist, maand vier-radioprogramma's (elke zaterdag) uitzenden ovl J8" verm8ldt de partituur met De Zeeland als museumland. \maek m08t kl,nken zoals d,e eru,t z,8t- vier minuten en drieëndertig seconden. Maar het staat de uitvoerder vrij om er elke gewenste lengte aan te geven. Volgens deskundigen geeft Cage 4*33" overduidelijk aan dat stilte gelijk staat aan klank. Een verband met het Zen Boeddisme Het PAGINA UIT CONCERT FOR PIANO AND ORCHESTRA VAN JOHN CAGE Naar eigen inzicht mag de uitvoerder versnellen of afremmen. Zoals de uitvoer dereigenlijk het hele verloop van de Etudes Australes mag bepalen. Niet voor het eerst liet Cage deze mogelijk heden open. Met improvisatie hebben deze vrijheden niets van doen. Die methode van musiceren wijst Cage volledig af. De variaties komen allen voort uit het werk. De vrijheden krijgt de uitvoerder omdat de componist afziet van het voorrecht om als enige beslissingen te nemen voor een compositie. Cage componeert door het schetsen van het mogelijke in verschillende parameters en het uitzetten van een weg waarop het toeval precies kan bepalen wat er zal gebeuren. Overigens zondigde Cage in elk geval een keer tegen zijn afwijzing van improvisatie. Toen hij in 1978 voorde KRO de radio-gebeurtenis Sounday maakte voerde hij met enkele muzikanten al improviserend diverse stukken kamermu ziek uit. Het toeval rekent af met gewoontes die de componist in de loop van de tijd aanneemt. Hij wijst de muzikale principes uit de vorige eeuw af en introduceerde natuurlijk geluid als een volwaardig muzikaal element. Hij wijst ook de principes van de zogenoemde serialisten af, de componisten die de erfenis van Arnold Schönberg beheren. Want ondanks dat zij de muziek langs nieuwe wegen voerden kenden die wegen precies aangegeven en rationele routes. Cage daarentegen wil zijn controle over het klinkende resultaat zoveel als mogelijk beperken. Zo kon het gebeuren dat Cage een compositie samenstelde door gaatjes, vlekjes en verkleuringen in, op en van een vel papier aangedikt tot noten. Overtrek papier met notenbalken maakte daarvan de definitieve partituur. Een piano waarvan hij de snaren voorzag van blokjes hout, vlakgum, moeren en bouten maakten de controle over het klinkend resultaat nog kleiner. Een techniek die hij in 1938voor het eerst toepaste in het stuk Bacchanale. Radio, radio-ontvangers en sadiofonie mogen zich verheugen in Cage's grote belangstelling. Hij gebruikt deze als een speciale uitbreiding van de klinkende omgeving. In 1939 bijvoorbeeld maakte hij Imaginary Landscape No.1 voor gedempte piano, cimbaal en twee platenspelers voor radiopresentatie en plaatopname. Het laat ste Imaginary Landscape kreeg als nummer 5 en bestaat uit een vier minuten durende montage van 42 grammofoonplaten. De ordening van de klanken, het knippen en het samenstellen van de bandlussen ge beurde wederom aan de hand van de I Tjing. Met de resultaten daarvan bepaalde Cage ook voor een niet onaanzienlijk deel de Europese elektro-instrumentale muziek. Bij het mediageweld omtrent Cage kan men zich afvragen hoeveel er van diens werk zal overblijven na zijn verscheiden. Nu nog kan de componist tekst en uitleg geven bij wat hij maakte. Volgens sommigen houdt dat nu juist zijn muziek overeind. Wanneer Cage overlijdt blijft alleen hét klinkend materiaal over. Of en hoelang dat zo blijft, blijft de vraag. In de loop van de tijd nam het radicale af. Bijvoorbeeld zijn Amores voor geprepareerde piano uit 1943 klinkt tegen woordig welhaast conventioneel. Datzelfde lot waren zijn Sonates and Interludes uit de jaren '46 tot '48 beschoren. Wellicht gaat het dezelfde weg als de muziek van bijvoorbeeld Erik Satie. Aanvankelijk radi caal maar zoveel jaar nadien muziek voor miljoenen. Festival Nieuwe Muziek rondom John Cage t/m 9 juli.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1988 | | pagina 6