FDIDLDM
'A world apart': beste
anti-apartheidsfilm
tfarold Pinter in Middelburg
A world apart
Christus-film
films, lezingen, eenakters, studieweekeinde
Red Heat
Opera-films in
Vlissingen en Goes
De films
De nieuwste Polanski (Frantic) en
wéér een anti-apartheidsfilm (A
world apart). Dat zijn de twee
belangrijkste rolprenten, waarop de
Zeeuwse bioscoop-exploitanten zit
ten te wachten/hopen voor de maand
november. In Vlissingen en Terneu-
zen zal Murphy's 'Coming to Ameri
ca' wellicht nog even doorlopen in
afwachting van een (hopelijk) nieuw
kassucces: 'Diehard'. Middelburg
kan in november nog voor sensatie
zorgen, want daar is men vast van
plan de omstreden Christus-film
'The last temptation of Christ' te gaan
vertonen.
In welke bioscoop Frantic uiteindelijk
terecht komt, is nog onduidelijk. Zowel
Alhambra-Vlissingen als Electro-Mid-
delburg kondigen hem aan. Vrijwel zeker
kan de Zeeuwse bioscoopbezoeker dus
ergens de nieuwe Polanski gaan bekijk
en.
Hij is nogal wisselend ontvangen. De
Volkskrant schreef zeer enthousiast over
deze 'bezeten en hectische thriller',
waarin Harrison Ford en Emmanuelle
Seigner de hoofdrollen vertolken.
De film is het verhaal van een speurtocht
van Harrison Ford naar z'n echtgenote
(Betty Buckley), die verdwijntuit een
Parijse hotelkamer, waar ze in het begin
van de film arriveren. Die speurtocht
heeft alle vertrouwde elementen uit
Polanski's vroegere werk: absurd en
vervreemdend. 'Een knap werkstuk',
roept de Volkskrant, die ook de muziek
van Morricone roemt omdat ze een extra
dimensie aan de film zou geven.
In Het Parool wordt die muziek als 'de
saaiste van het westelijk halfrond' afge
kraakt en wordt Frantic verder afgedaan
als 'een slechte Polanski'. NRC-Handel-
sblad heeft wel problemen met het
3teleurstellend slot, maar roemt Frantic
toch 'een ongewone, uitstekende thril
ler'.
Zelden werd er zo lovend over een film
geschreven als over 'A world apart'. Peter
van Bueren (Volkskrant): 'Het is de beste
anti-apartheidsfilm ooit gemaakt. Hij is
intelligent, subtiel, emotioneel en tegelijk
integer, zuiver van inhoud. Een film, die
iedereen kan aanspreken en niemand
onberoerd zal laten, zonder dat er voor
het grote publiek enig compromis ge
maakt wordt'. De Volkskrant is niet de
enige, die enthousiast is over de film: op
het festival van Cannes war er een
speciale juryprijs plus de Gouden Palm
voor de beste actrice.
De film vertelt het verhaal van een 13-
jarig blank meisje, dochter van twee anti-
apartheidsactivisten, die hun dochter
zoveel mogelijk bpiten hun (geheime)
bezigheden houden. Maar een meisje
van dertien, dat door ouders en mede
scholieren als veracht wordt behandeld
en niet precies weet waarom, kan aardig
kapot gaan aan zo'n situatie. En zeker als
haar vader (Jeroen Krabbé) verdwijnt en
haar moeder niets wil vertellen over de
'reden waarom'. Juist omdat je als
publiek de feiten wel kent is de onzeker
heid van het meisje des te aangrijpender.
Verwacht in Electro-Middelburg
Veel stampij vanuit bepaalde kerkelijke
hoek vielde vertonin van 'The last
temptation of Christ* ten deel. De rechter
moest er zelfs aan te pas komen om de
vertoning door te laten gaan. De film, die
gebaseerd is op het boek van Kazantza-
kis 'Christus wordt weer gekruisigd'
(1955) is volgens recensenten echter
amper de moeite: 'Niet gewoon mense
lijk, maar ordinair', oordeelt Trouw, die
vindt, dat Christus wordt uitgebeeld als
een zeurkous. En de Volkskrant noemt
het 'een tamelijk vervelende Jezus-film,
die slechts voor theologen uiterst inte
ressant is'.
Verwacht in Electro-Middelburg.
THE GO-BETWEEN MET (V.L.N.R.) JULIE CHRISTIE
EDWARD FOX EN DOMINIC GUARD.
De Oostenrijker Arnold Schwarzeneg
ger, ooit 'mister Universe' maakt razend
snel carrière in Hollywood. Nu weer in
Red Heat, waarmee regisseur Walter Hill
probeerde een geweldsfilm te maken, die
boven het banale vertoon van botsende
voertuigen, zoevende kogels en knallen
de vuisten uitkomt. Hij is er jammerlijk
mee de mist ingegaan, niet in het minst
door hoofdrolspeler Scharzenegger, die
een 'positieve Rus' moet spelen in een
Russisch-Amerikaans conflict. Trouw
karakteriseert hem als 'mensgeworden
pitbull-terriër', die grommend wat uni
verseel verstaanbare klanken uitstoot.'
Verwacht in Goes en Hulst.
In het voorgaande seizoen experimen
teerden de bioscopen van Hulst en
Terneuzen ermee. Dit seizoen gebeurt
het in Goes en Vlissingen: zondagoch
tend-voorstellingen van opera-films. Het
gaat om registraties van meestal bijzon
dere uitvoeringen van beroemde opera's
met al even beroemde orkesten, dirigen
ten en solisten. In Goes en Vlissingen
beperkt men zich tot één opera-film per
maand. Deze keer is dat op zondagmor
gen 27 november. In Goes draait dan
Fidelio van Beethoven en in Vlissingen
Falstaff van Verdi.
Fidelio wordt gebracht door koor en
November wordt in Middelburg de
ftaand van Harold Pinter. Het —in
sns oktobernummer al aangekon-
ligde— studieweekeinde verhuist
an Het Zilveren Schor naar het
heater van de Zeeuwse Bibliotheek
18-20 november) en van 4 tot en met
november krijgt Middelburg een
'inter-filmfestival met acht films, die
Jlang uit de roulatie zijn, maar die
Karei Böhm. Regisseur is GustavSellner,
De Falstaff-film is een registratie van een
uitvoering door de Wiener Philharmoni-
ker met de Wiener Sangerknaben. Solis
ten zijn o.a. Gabriël Bacquier, Richard
Stillwell en Marta Szirmay. Regisseur is
Götz Friedrich.
Alhambra Vlissingen, 27 november
Grand Theater Goes, 27 november
oor één keer opnieuw vertoond
orkest van de Deutsche Oper Berlin o l-v morden. Het festival wordt geopend
n afgesloten met twee lezingen over
!e schrijver. Tenslotte worden er in
et Minitheater aan de Verwerijstraat
nee eenakters van hem opgevoerd,
ïrote organisator achter dit alles is
Ie Stichting Filmtheaters Middel-
urg. De provincie Zeeland ver-
jende financiële steun.
'Prietpraat en machtsstrijd in het toneel
van Harold Pinter' is detitel van de lezing,
die dr. Cobi Bordewijk-Knotter op 3
november geeft in het bibliotheek
theater. Het is een 'aangeklede' lezing,
want de inleidster, die kort geléden in
Leiden promoveerde op het werk van
Pinter, zal gebruik maken van video
registraties om haar stellingen duidelijk
te maken, na de pauze zullen Leidse
studenten 'theaterwetenschap' enkele
scènes uit The Collection spelen.
Alle films, behalve de laatste (9 novem
ber) draaien in het Schuttershoftheater.
Dat begint op 4 november met 'Accident'
-uit 1967 onder de regie van Joseph
Losey. Pinter schreef een ingewikkeld en
provocerend scenario voor het in flash
back vertelde verhaal over hef gevecht
van drie mannen om het bezit van een
meisje. In de hoofdrollen Dirk Bogarde,
Stanley Baker, Jacqueline Sassard en
Michael York. Ook Pinter heefteen rol in
deze film, die Duits is nagesynchroni
seerd.
Eveneens van Losey is 'The Go-Between'
(1971), die in datzelfde jaar de gouden
palm in Cannes won. De film speelt in het
statige Norfolk van rond de eeuwwissel
ing. Een eenvoudige jongen speelt voor
postillon d'amour tussen de aristocra
tische Marian (Julie Christie) en een
jonge boer (Alan Bates). Hij raakt
verstrikt in de verhouding dersexen, blijft
eenzaam en leert de liefde in zijn ware
betekenis nooit kennen.
Clive Donner regisseerde 'The Care
taker' (1963) en won er de zilveren beer
van het Filmfestival van Berlijn mee. De
film verhaalt over een zwerver die terecht
komt in de wereld van twee broers, van
wie er één geestesziek en de ander sadist
blijkt te zijn. Een claustrofobische erva
ring met Alan Bates, Robert Shaw en
Donald Pleasance.
'The last Tycoon', die Elia Kazan in '76
regisseerde heeft een cast van alleen
maar klinkende namen: Robert de Niro,
Jack Nicholson, Jeanne Moreau, Tony
Curtus, Robert Mitchum, Theresa Rus
sell.... Pinter schreef het scenario naar de
roman van F. Scott Fitzgerald, warin het
leven werd verteld van de legendarische
Hollywood-topman Irving Thalberg.
In 'The Quiller Memorandum' (regie
Michael Anderson, 1966) stelt de Britse
geheime dienst een onderzoek in naar de
schuilplaats van een groep neo-nazi's in
Berlijn. Een spannende film (géén Ne
derlandse ondertiteling) met Alec Guin-
nes, Max von Sydow en George Segal.
Eveneens zonder Nederlandse onderti
teling draait 'The Pumpkin Eater', die
Jack Clayton in 1964 regisseerde en
waarin Anne Bancroft een prachtige
hoofdrol vertolkt. Zij is twee huwelijken
lang een wat nonchalante vrouw ge
weest, maar in haar derde huwelijk met
de scenarioschrijver Jake (Peter Finch)
is ze allesbehalve nonchalant wanneer ze
ondekt, dat hij haar bedriegt.
De derde film, die Joseph Losey regis
seerde in 'The Servant' (1963). Het is een