W e>e
J
^un
jSTEK
HEIJ
JSTEK
geloidsverhuurbedrijf
uit en thuis in
Kefpult
cHieuwstraut 42
^erneuzen
01150-54028
8-
O
m
O
Libris.l vv Complete Boekhandel.
Amerikaans mannenkoor 'Chanticleer7
|eeft concert in Zuidlandtheater
Van Benthem Jutting
HARD Y/BRILLEN/LENZEN
VERKOOP - VERHUUR
PROF. GELUIDSAPPARATUUR
OOK ONS KOMT U OVERAL TEGEN
v
m
Het literaire hart van Middelburg
Literatuur
Mod. Antiquariaat
Buitenlandse pockets
Div. wetenschappen
Reis-taal gidsen
Kunstkaarten
Boekverkopers sinds 1801
Goese Operettevereniging
met Hoffmann's Vertellingen
P A
SERVICE
PODIUM-WAGEN
VERHUUR
60 m2
Lange Vorststraat 73 4461 JN Goes
Tel 01100-13313-30495
LICHT-INSTALLATIE
VERHUUR
25.000 watt
GROOTBEELD
VIDEO VERHUUR
afm. 2x3 meter
K
Nieuwe Burg 3. 4331 AG Middelburg tel. 13253
E
Lange Delft 64 - 4331 AR Middelburg
tel. 01180-12630
bellamypark38, vlissngen, tel. 01184-12010
R januari van dit jaar vond in Muziek-
rntrum Vredenburg een internationaal
Lees Festival plaats, waaraan werd
Leigenomen door wereldberoemde
Lgelse) koren als de King's Singers, de
swingle Singers en Cantabile. Dé verras-
jng van het festival kwam evenwel niet
|t Engeland, maar uit Amerika. Het was
chanticleer, een uit 12 mannen bestaand
to0r uit San Francisco, dat een reper-
Ljre presenteerde van Middeleeuwse
Madrigalen tot en met musical-hits en
spirituals.
[eider Louis Botto richtte Chanticleer in
1978 op. De keuze voor uitsluitend
mannenstemmen kwam voort uit zijn
nens om het rijke repertoire van de
(Europese) Renaissancemuziek zo 'au-
ihentiek' mogelijk uit te voeren. Veel
muziek uit die periode is immers ge
schreven voor uitsluitend mannenstem
men. Ook de hoge partijen (vergelijkbaar
met de stemligging voor vrouwen alt en
sopraan) worden bij Chanticleer door
mannen gezongen. De groep telt dan ook
niet minder dan vier countertenoren:
zangers die door een bijzondere scholing
de registers an de mannelijke stem
lunnen verleggen.
Naast hun toewijding tot de Oude Muziek
iiebben deze Amerikanen ook veel
affiniteit met muziek van hun eigen
bodem. Chanticleer zingt veel 'serieuze'
moderne muziek van jonge Amerikaanse
componisten, maar heeft ook een uitge
breid repertoire opgebouwd van gear
rangeerde muziek uit Broadway musi
cals. Een diepe indruk maakt hun
vertolking van negrospirituals.
In november maakt Chanticleer een
toernee door België en Nederland,
waarbij op vrijdag 11 november ook het
Zuidlandtheater in Terneuzen wordt
aangedaan. Het programma is voor de
pauze klassiek werk van De Padilla,
Banchieri en Saint Saëns. Na de pauze
volgen dan de 'Songs for pleasure' en
'Songs of praise'. Het concert, dat om
20.00 uur begint, is rons 22.00 uur
afgelopen, waardoor het ook voor koor
zang-liefhebbers van boven de VVester-
schelde mogelijk is het optreden van
Operettes doen sommigen denken aan
gegil en grkrijs, anderen aan feestelijke
kledij en romantische liefdes, omlijst
door vlotte muziek. Bij velen gaat het
muzikale hart sneller kloppen als ze 'der
Zigeunerbaron', of 'Die Czardasfürstin'
horen. Toch kende dit muzikale genre
zijn eerste bloei niet in walsend Wenen,
maar in Parijs, waar Jacques Offenbach
in 1858 met een satirisch avondvullend
stuk het publiek voor zich won. Naast
spot was ook. meeslepende muziek
kenmerkend voor zijn werk. Hoewel de
humor vooral in de Duitssprekende
landen nogal eens plaats maakte voor
luchtige sentimentaliteit bleef Offenbach
trouw aan zijn concept en oogstte er zelfs
in Wenen succes mee. De Goese
Operettevereniging koos dit jaar voor het
laatste en volgens de kenners het
meesterwerk van Offenbach: 'Hoff
mann's Vertellingen'.
Nella Muller, secretaresse van de vereni
ging en lid van het koor, doet vast een
boekje open over het evenement: 'Hoff
mann's Vertellingen is een vrolijk stuk
met drie verhalen, waarin Hoffmann over
zijn liefdes vertelt. Het stuk begint in een
kroeg, met het verhaal over Olympia.
Hoffmann is verliefd op haar en ziet niet
dat zij een pop is, omdat hij een soort
magische bril op heeft. Als hij die na heel
CHANTICLEER
wat er aan de hand was. Het tweede deel
gaat over zijn liefde voor Antonia, een
zangeres. Dit is het meest dramatische
verhaal. Antonia mag van haar vader niet
zingen, omdat haar moeder dat teveel
heeft gedaan en er aan is gestorven. Dat
zal Antonia ondanks het verbod van haar
vader ook overkomen. Het derde speelt
in Venetië, waar Hoffmann een courtisa
ne ontmoet. Uiteindelijk houden de
gebeurtenissen hem letterlijk een spiegel
voor. Hoffmann leert zichzelf kennen....'
Voor de Goese Operettevereniging is het
stuk bewerkt door dirigent Hans Swen-
nen en regisseur Jean Francois D'hont,
beiden uit België afkomstig, waar ook het
20-koppige orkest en de drie solisten
vandaan komen. Ludwig van Gysegem
speelt Hoffmann, Rolande van der Paal
neemt de liefdes voor haar rekening en
Jan Joris is de Bedrieger. Naast deze
professionele mensen werken zo'n zestig
leden van de vereniging mee aan de
voorstelling.
Het stuk wordt in november zeven keer
gebracht. Nella is daar enthousiast over:
'We beginnen met een try-out in De
Stenge in Heinkenszand, en daarna
spelen we twee keer'in Goes, één keer in
Zierikzeeen in Kruiningen. Verder staan
we in Middelburg en tenslotte gaan we^_
naar Antwerpen.' T