Whroum
Zeeuwse nacht met Issue,
Rotnaam en Juke Joints
Lèmakèta
Sylvia Juncosa
Fripp, Fripp
Vlaamse films
The Dead
Film and Fashion
in Middelburg
Het landelijk Cinemathema festival
besteedt dit jaar aandacht aan 'Film
and Fashion'. Een selectie uit dit
festival is van 7 t/m 14 december te
zien in de aula van de Zeeuwse
Bibliotheek te Middelburg.
Centraal tijdens het festival staat de
actrice Audrey Hepburn. Samen met
haar vaste couturier, Hubert de
Givenchy, had Audrey Hepburn via
haar kleding in de films ook een
voortrekkersrol op het gebied van de
vrouwelijke mode in de periode van
begin vijftiger jaren tot het midden
van de jaren zestig.
Gooise formatie die haar naam ontleend
heeft aan een kreet uit een stripverhaal
wgens overeenkomst met het flitsende
gitaarspel van Dirk Scheele (ex Dorpsstraat
De Munck, ex Rebel) en Christiaan Scheele
(ex Wizzguy). Verder spelen in Whroum nog
Peter Brouwer en Henk van der Schee.
Midgard Middelburg, 9 december
Brogum pakt de draad op door na lange tijd
weer een rock-nacht te organiseren. De
spits wordt afgebeten door Issue, die eerder
het voorprogramma verzorgde voor o.a.
Vengeance en Normaal. Daarna volgt
Rotnaam, die volgens eigen zeggen met haar
muziek een uitlaatklep biedt voor gefrus
treerde zielen.
De nacht wordt afgesloten door de Juke
Joints die op Schouwen Duiveland al zo'n
solide live-reputatie hebben opgebouwd dat
iedere toelichting overbodig is.
Brogum Zierikzee, 10 december
Gelegenheidsformatie va Schouwse bodem:
Vrolijke en stevig swingende funkrock-
bluesmuziek.
Brogum Zierikzee, 26 december
Ruige, slepende psych-pop met desperate
zang van Sylvia Juncosa, 'ruige dame van de
Amerikaanse underground.' Juncosa wordt
wel genoemd als de vrouwelijke tegenhan
ger van Dinosaur. En dat moet voor de
kenners van het genre voldoende aanleiding
zijn om voor dit concert het stoute schoeisel
aan te trekken.
't Beest Goes, 24 december
Robert Fripp, de meestergitarist die met zijn
groep King Crimson aan het einde van de
jaren zestig één van de belangrijkste
grondleggers was van de progressieve rock,
komt naar Goes om er samen met zijn
huidige band, waarin o.a. zijn echtgenote
Toyah Willcox op te treden in 't Beest.
Fripp, geboren in 1946, was de spil van King
ïCrimson, in 1969 door hem opgericht. Hij
|Q (speelde onder deze naam in wisselende
ji—Jbezettingen met o.a. de gebroeders Giles,
Greg Lake (Emerson Lake Palmer), Pete
Sinfield, Bill Bruford, Adrian Belew (o.a.
Talking Heads) en Tony Levin een wezenlijke
rol binnen de ontwikkeling van de popmu
ziek van de 70-er en begin 80-er jaren.
Daarnaast was Fripp de man die zijn fans en
volgelingen regelmatig versteld deed staan
met verrassende en buitennissige solopro
jecten als zijn 'Frippertronics concerten' in
restaurantjes en platenzaken. 'Popmuziek
gaat aan grootschaligheid ten onder' was
daarbij zijn filosofie en met een tape
loopsysteem bracht hij zijn reperterende
gitaarmotieven terug bij de mensen. Een
vorm van ambient music en wellicht mede
een gevolg van zijn samenwerking met Brian
Eno, met wie hij o.a. 'No Pussyfootin'
maakte. Daarnaast werkte hij samen met
Bowie, Blondie, The Roches, Peter Gabriel,
Daryl Hall en Peter Hamill. Zijn enigszins
ondergewaardeerde LP 'Exposure' is een
waardig document van de briljante samen
werking met laatstgenoemde personen.
Tijdens zijn laatste bezoek aan Nederland, 2
jaar geleden, was hij vergezeld van pakweg
14 gitaarstudenten die samen met de
meester een indrukwekkende gitaarversie
van de Frippertronics én Dicotronics lieten
klinken; Fripp als goeroe van een nieuwe
generatie gitaristen.
Fripp is geen muzikant om aan voorbij te
gaan derhalve en naast de meer dan
Gatsby, die alles in het werk stelt om zijn
grote liefde terug te krijgen.
Maandag 12 december staat An American in
Paris van Vicente Minelli op het programma:
twee vrienden worden verliefd op hetzelfde
meisje met alle complicaties van dien.
Tenslotte twee films met Audrey Hepburn in
de hoofdrol. Dinsdag 13 december is zij te
zien in 'My Fair Lady' (1964) over Eliza
Doolittle die het hof wordt gemaakt door
professor Higgings (Rex Harrison). Woens
dag 14 december is Hepburn te zien in 'How
to steal a million', een komedie die zich
afspeelt in de Parijse kunstwereld en waarin
'echt' en 'onecht' leiden tot grote misver
standen.
In het kader van het Vlaams festival vertoont
het Zuidlandtheater te Terneuzen drie
Vlaamse films op 7,14 en 21 december. Roel
van Bambost, medewerker van de BRT-
filmdienst gaf op 30 november reeds een
inleidende lezing over 'de Vlaamse Film'.
Tijdens het festival wordt in ieder geval
Grazy Love vertoond. Grazy Love was in
1987 het regiedebuut van Dominique
Deruddere. Deze film met o.a. Josse de
Pauw en Geert Hunnaerts is gebaseerd op
autobiografische verhalen van Charles Bu-
kowski. In Grazy Love wordt het leven van
TWIST SHOUT, 17 EN 18 DECEMBER
SCHUTTERSHOFTHEATER.
Harry Vos aan de hand van een drietal
tijdsbeelden weergegeven: als 10-jarige is
hij nog vol vertrouwen in de mensheid, zich
nog niet bewust van alle leugens. Na de
voltooiing van zijn studie zijn er de
problemen met meisjes vanwege zijn puis
tenkop, wat Harry probeert te 'vergeten' via
de drank. Samen met zijn vriend Bill gaat
Harry tenslotte tenonder in de zelfkant van
de maatschappij.
De imposante filmcarrière van John Huston
(o.a. The Maltese Falcon, African Queen, Fat
City en Under the Vulcano) werd eind 1987,
kort voor zijn overlijden, afgesloten met de
film The Dead.
Deze film naar een verhaal van James
Joyce, speelt zich af in januari 1904 in
Dublin tijdens een jaarlijkse bijeenkomst
van twee inmiddels bejaarde dames, die
samen met kennissen en familie herinne
ringen ophalen. Dit alles gecombineerd met
samenzang en een uitvoerig diner. Bij een
van de gasten zijn er vooral de emotionele
herinneringen aan een noodlottige jeugd
liefde. Behalve vader. Huston, waren ook
zoon Tony en dochter Angelica betrokken bij
de film, respectievelijk als scenarioschrijver
en als hoofdrolvertolkster.
't Beest Goes
eigenzinnige verschijning van de man is ook
de spanning omtrent de muzikale verrassing
die hij nu weer voor zijn publiek in petto zal
hebben voldoende aanleiding om het con
cert te gaan beluisteren en zien...., waarbij
niet onopgemerkt mag blijven dat Fripp een
allergie voor camera's heeft ontwikkeld: 'Er
heerst een vreemde traditie van muziek
beluisteren door het oog van de camera....'
en tijdens zijn concerten verbiedt hij
nadrukkelijk alle flitslicht, hij zou er zijn
concert voor beëindigen.
Tijdens de komende toernee is Fripp naast
een drummer en een bassist vergezeld van
Toyah Willcox, die na een aanvankelijke
acteer-carrière met een naar haar vernoem
de band furore maakte: theatrale muziek met
punk en jazz-rockinvloeden, waarbij naast
haar schrille en fel imponerende zang haar
kwaliteiten als performer een gevestigde
live-reputatie opleverden, een reden temeer
om het concert als belangwekkend tegemoet
te zien....
't Beest Goes, 3 december
THE JUKE JOINTS
De films die in Middelburg vertoond worden
zijn: Blow-up (1966) van Antonioni met
Vanessa Redgrave en David Hemmings. Het
verhaal gaat over een modefotograaf in
Londen, die via zijn werk een moord
'vastlegt', en op zoek gaat naar de waarheid.
Blow-up is te zien op 7 december.
Een dag later wordt The Damned vertoond,
een film uit 1969 van Visconti, die een
schitterend beeld schetst van Duitsland
tijdens het opkomend nazisme. De verhou
dingen binnen een invloedrijke familie staan
centraal in het verhaal.
Vrijdag 9 december wordt de film Breakfast
at Tiffany's, voorafgegaan door een lezing.
De lezing wordt gehouden door Corlyn
Farnon Bol, medewerkster van de Mode
academie Charles Montaigne te Amster
dam. Haar lezing zal gaan over het image van
de vrouwelijke ster in de films tussen de
dertiger en vijftiger jaren en de mode in die
tijd. Daarna draait Breakfast at Tiffany's, een
film van Blake Edwards uit 1961, waarin
Audrey Hepburn in exclusieve restaurants
en nachtclubs op zoek gaat naar een rijke
echtgenoot.
Zaterdag 10 december volgt de vertoning
van The Great Gatsby (1974) met Robert
Redford en Mia Farrow naar een roman van
Scott Fitzgerald over de schatrijke Jay