BOEK&PLAAT
Sfill
H
I'ANOV
Leendert Beye
Karei Goudsblom en Karola Pezarro
Een kist op zolder
Om 't oekje
Maritiem Zeeland
Twee Zeeuwse troubadours
op de grammofoonplaat
bot.
ii
Leendert Beye woont in Goes en laat daar in La Strada een
ambitieuze onderneming zien. Zijn thema's zijn niet mis te
verstaan: de plaats die je als mefis inneemt in de levenscyclus,
tegenwoordig vaak vervangen door een lineaire benadering.
Bevruchting en geboorte zouden tot bewustwording moeten
leiden: het zoeken naar waarheid maakt de cirkel tot een
spiraal. Zonder echter een definitief antwoord op te leveren.
Vandaar de titel 'Wachten op morgen'.
Beye presenteert fotocollages, objecten, een tweetal installa
ties en schilderijen op papier. Wie eerder werk van hem zag
weet dat hij zijn denken, voelen en ervaren vaak een fysiek
geladen vorm geeft. En dat hij daarvoor de techniek kiest die het
best past bij wat hij wil uitdrukken.
Er komen letterlijk 'geslaagde beelden' uit zijn handen.
Werkelijkheden vloeien in elkaar over, soms even grijpbaar, dan
weer vervagend of zoals in de installatie met spiegeluit
elkaar spattend.
Beye legt de toeschouwer niets op. Hij doet verslag van zijn
eigen zoeken, bijvoorbeeld in de reeks van vier zelfportretten.
Tot 29 december heeft u de kans om Beye's speurtocht met die
van uzelf te vergelijken.
La Strada Goes, t/m 29 december
Van de zeven tentoonstellingen hedendaagse beeldende kunst
die dit seizoen in Bellamy 19 te bekijken zijn, is tot 17 december
nog keramisch werk van Karei Goudsbloem te zien. Centraal
staat zijn 'Paarse muur' waar duizenden ogen je door grote
vensters aanstaren. De witgipsen muur waarin de vlechtwer
ken vanuit dunne kleirolletjes gebogen ogen zijn geplaatst,
vertoont een spannende welving. Daarmee maakt Goudsblom
niet alleen een bloeiende ruimtelijke vorm, maar verwijst hij
ook naar een 'stadswand' en het kijken naar en van mensen in
een stedelijke, Italiaans aandoende omgeving.
Drie 'Rose Wolken' zijn een andere uiting van het spel dat
Goudsblom speelt met tegenstellingen. De wolken zijn
geplaatst op een sokkel, gesloten, strak en wit. Het
genuanceerd rose van de wolken lijkt niet alleen een
waargenomen kleur te zijn. Het doet ook denken aan de droom,
als ontsnappingsmogelijkheid uit een gesloten werkelijkheid.
Bellamy 19 Vlissingen t/m 16 december
Vanaf 17 december stelt Karola Pezarro haar objecten ten toon.
Textiel is haar materiaal, architectonische vormen haar
onderwerp. Fragiele constructies van draad en stroken textiel
hebben een poëtische kracht en herinneren aan dak, toren en
poort. Pezarro maakt haar objecten ruimtelijk: het zijn
sculpturen van textiel. De stof die zij gebruikt beschildert zij van
te voren met transparante verf in intuïtief gekozen kleuren. Dan
scheurt Pezarro de stof in stroken en voegt deze samen. Zo
bereikt ze de gewenste rijkdo aan schakeringen.
Inspiratie voor haar beelden put Pezarro uit eeuwenoude
gebouwen, waaronder Afrikaanse.
Monumentaliteit en poëzie gaan in haar werk harmonisch
EXPOSITIES
samen. Wie wil zal abstracte begrippen als bescherming en
doorgang in haar werk terugvinden. Juist het kwetsbare van
haar werk legt zowel de fysieke als de mentale behoeften bloot
die mensen er vanaf het oudste verleden ertoe brachten ruimte
te scheppen.
Bellamy 19 Vlissingen, vanaf 17 december
AXEL
Openbare Bibliotheek. Stationsstraat 5. 'Over lichte muziek 2 t/m
16 december. 'Over klassieke en geestelijke muziek 19 t/m 31
december. Open: 13.30-17 uur
BURGH HAAMSTEDE
De Bewaerschole, Weststraat 8. Kerststallen en kerstkaarten t/m
6 januari. Open: 13.30-16 uur
GOES
Lunchcafé, L. Kerkstraat 1. Mevr. de Koning t/m 31 december.
Open: di t/m za 9-16 uur
HEINKENSZAND
De Stenge, Stengeplein. Corrie Bellemans recent groot werk. t/m
10 december. Open: ma 13.30-17; di 10-12 13.30-17; wo 13.30
20; vr 13.30-20 uur
HULST
Den Dullaert, Sportlaan 14. Mevr. Sponselee t/m 31 december.
KATS
Gal. Zwaluwenhof, Noordlangeweg 32. Schilderijen en tekenin
gen van Piet van 't Hageland. t/m31 dec. Open: ma t/m za 14-18
uur
KATTENDIJKE
Galerie Bekenes, Dorpsstraat 8-10. Werken van A. Bekenes, S.
Minderhoud en Mw Manneke t/m 31 december. Open: za en zo
14-17 uur
MIDDELBURG
Galerie, Gortstraat 48. Willem Vader, t/m 31 dec. Open: 9-18 uur
Zeeuwse Bibliotheek, Kousteensedijk. Kunst boven water een
verkenning van beeldende kunst in Zeeland in de jaren veertig tot
zestig. Open: openingstijden bibliotheek
Kunstuitleen, Kuiperspoort 22. Schilderijen en etsen van Maarten
Thie 17 dec t/m 28 jan. Open: di t/m za 13-17 uur en do 19-21 uur
Atelier/Galerie Jonathan, St. Janstraat 60. 'Kaars en kandelaar'
t/m 24 december.
OOSTKAPELLE
Zeeuws Museum Natuurhistorie, Duinvlietweg 6. 'Zeeuwen zien
de natuur', t/m 30 jan. 'Seaftinghe'. t/m 14 dec. Open: di t/m vrij
11 -17; za t/m ma 13.30-17 uur
VLISSINGEN
Art-titude. Singel 14. Bob Pingen 24 okt. t/m 4 dec. Reynier de
Muynck 5 dec. t/m 15 januari. Open 9-22 uur
Café Soif, Bellamypark 14. Barbara Jean. Open: dagelijks 11
02.00 uur
jan Zwemer ontpopt zich tot een schrijver
jver het Walcherse platteland. Nadat hij
eerder zijn scriptie 'Een zekele om geit'eten
e sniën' in boekvorm uitgaf en de stropers-
yerhalen van Piet Polderman bewerkte,
:;wam kort voor Sinterklaas het boek 'Een
;ist op zolder' uit bij Fanoy. Het boek bevat
jen serie van bijna dertig korte verhalen en
inecdotes over Walcheren spelend, respec-
ievelijk tijdens de Eerste Wereldoorlog, in
ie jaren twintig, in de jaren dertig en vlak na
ie bevrijding.
Behalve de vier, die aan de Eerste Wereld
oorlog zijn gewijd, verschenen ze allemaal al
jerder in een Walchers huis-aan-huisblad.
n de lange inleiding laat Zwemer zich
xennen als een man, die zich ergert aan
Hollanders' die het begrip 'cultuur' alleen
'naar kunnen vertalen in aantallen podia in
ien bepaald gebied. En als je dat doet is
[eeland tamelijk cultuurarm. Zwemer maakt
:ich boos over die instelling, probeert aan te
onen dat cultuur méér is dan een schouw
burg of concertzaal en dat ook de kunst van
iet vertellen wel degelijk cultuur is.
3at verhalen vertellen, die 'mondelinge
iverlevering' is een zeer belangrijke bron
(oor de hoofdstukken die Zwemer vervol-
]ens.in het boek publiceert. Hij heeft er voor
net tientallen oude Walchernaren gespro-
;en, die vaak met kleurrijke verhalen de
}eschiedenis van crisis en oorlog verleven-
Jigen. Daar waar Zwemer de mensen zélf
aat vertellen, zijn de verhalen ook het
aardigst, daar waar hij zelf practisch alleen
tan het woord is (bijvoorbeeld in de laatste
/erhalen over Walcheren anno nu) krijgt de
ekst soms iets te veel bewerends en soms
:elfs belerends. Niettemin een boekje om
aan te schaffen.
Jan Zwemer 'Een kist op zolder' - uitg. Fanoy
Boeken Middelburg - f 19,50.
Mevrouw C. van Nieuwenhuyzen was
jarenlang een bekende in bejaardentehui
zen en op feestavonden van plattelands- en
landere vrouwenclubs. Ze vertelde er Wal
cherse verhaaltjes, die ze ook in het
Walchers dialect voordroeg.
Die verhaaltjes zijn nu gebundeld en door de
Heemkundige Kring uitgegeven., nadat ze al
eerder waren gepubliceerd in 'de Wete', het
kwartaalblad van de kring.
Anders dan de verhalen van Jan Zwemer,
gaat het hier uitsluitend om anecdotes, die
dorpsbewoners vroeger aan elkaar doorver
telden. Dus hier geen inbedding van de
verhalen in een sociaal kader of het
schetsen van een breder verband. De
Hemmkundige Kring wil na dit boekje
doorgaan met een hele reeks over Walche
ren.
C. van Nieuwenhuyzen 'Walcherse vertel
sels van om 't oekje' -f7,50
Vier jaar geleden kwam C. Heykoop met een
boek over de 'Westerschelde bij storm en
mist', waarin hij zeer gedetailleerd alle
scheepsrampen en strandingen beschreef.
Hoewel je op het eerste gezicht weinig
belangstelling verwacht voor zo'n boek,
bleek het goed te lopen.
Kennelijk gestimuleerd daardoor is nu het
boek 'Maritiem zeeland' van hem versche
nen, waarin alles te vinden is over de
scheepvaart op de Zeeuwse wateren. Dus:
scheepswerven en -werfjes, binnenvaart,
loodswezen, marine, de sleepboten en de
bergingen. De scheepsrampen op de Oos-
terschelde, die in zijn eerste boek ontbraken,
staan nu ook nauwkeurig te boek. Dat wil
zeggen, vanaf de helft van de voorgaande
eeuw, want die streep heeft hij bij alle
onderwerpen in het boek wel getrokken.
Zeer veel feitenmateriaal dus, gelardeerd
met af en toe een stukje 'gesproken
geschiedenis' en vele foto's en andere
illustraties. Bijeengebracht in een boek van
forse afmetingen. Kortom: een standaard
werk over het maritieme Zeeland. De enigen
die ontbreken zijn de Zeeuwse vissers, maar
die waren al eens eerder in een boek
behandeld.
C. Heykoop 'Maritiem Zeeland' - uitg. Den
Boer Middelburg - f49,50
Wat een weelde: twee Zeeuwse troubadours
brengen in één maand twee l.p.'s uit. Voor
Piet Brakman uit Zeeuws Vlaanderen was
het niet z'n eerste plaat, die hij vlak voor
Sinterklaas lanceerde, maar voor Engel
Reinhoudt uit Zuid-Beveland wel.
'Vrouwe, vrouwe kóp toch wat' was de
uitroep van Flupje, die vroeger 'met garen en
band' langs de Bevelandse dorpen trok.
Enyel maakte er een liedje over en gaf zijn
eerste l.p. ook meteen die titel.
Engel schrijft al jaren, liedjes en zingt ze
zichzelf begeleidend op de gitaarop
verenigingsavonden: een beetje nostal
gisch. Liedjes over de tijd, dat je nog rustig op
'n bankje onder de appelboom zat na een dag
hard werken en niet op een bank voor de t.v.,
liedjes over de dorpsfanfare, over het
varkentje dat geslacht werd, maar ook eentje
tegen de kern-energie, waarmee het beve
land van Engel kennis heeft gemaakt.
Simpele deuntjes met meestal een simpele,
maar niet mis te verstane boodschap.
Piet Brakman heeft het op zijn alweer
vijfde— l.p. ook over al de veranderingen
waarmee Zeeuws Vlaanderen sinds 1944
kennis heeft gemaakt, veranderingen die
Brakman niet allemaal als verbeteringen
ziet. Piet neemt in z'n liedjes geen blad voor
de mond, dat blijkt ook al uit de titel van de
plaat: 'Recht deu zêê'.
Let op de aktiviteiten
van de S.L.A.Z.:
Stichting Literaire
Aktiviteiten Zeeland,
een initiatief van:
de Nutsacademie
het Zeeuws Kunstenaars
Centrum
de Zeeuwse Bibliotheek
en Boekhandel Fanoy