Oud Speelgoed The Mousetrap De Sapeurloot door het Zuidelijk Toneel. pans krijgt de laatste jaren in Zeeland geleidelijk meer aandacht. De pro gramma's van het lopende seizoen geven een opmerkelijk groot aantal voorstellingen te zien. Dat ligt voor een deel aan het aanbod: Nederland se dansgezelschappen bieden een irijke schakering van dansvormen. Het klassieke ballet, moderne en post moderne dans, folklore-, jazz-, solo en tapdans. En ook bewegingsthea ter, waarin dans een relatie aangaat nriet drama en mime in het bijzonder. Maar zonder publiek, voor dans gemotiveerde programmeurs en sub sidie zou er in het Zeeuwse van dat alles geen spoor te zien zijn. De groei van het aantal voorstellingen en de daarmee samenhangende grotere diversiteit is zonder twijfel gestimu- eerd door het Dansoverleg Zeeland. Daarin werken Zeeuwse Culturele Raad, Uit in Zeeland en hetZuidland- theater samen met het Zeeuws Steunpunt voor Kunstzinnige Vor ming. Zeeuws Service Buro en de Provincie Zeeland. Gezamenlijk op treden leidde tot meer geld voor dans. Daarmee werden niet alleen voorstel lingen 'gekocht', maar ook danspro- ecten voor onderwijs en jongeren centra gerealiseerd en talkshows gegeven. Op initiatief van het Dans overleg kon zelfs het Jeugddans- lestival hier zijn première en vorig aareerste vervolg beleven. Los van het Dansoverleg, maar zeker niet minder actief, bruist de amateur- danswereld van beweging. Het ama- teurdansfestival bracht in november 17 groepen op de been en sinds 1984 is Zeeland zelfs een semi-professio- nele dansgroep Danszrijk,- Opus One Blue Ran Dances De Verbroken Code THEATER zijn jeugd, zijn belangrijke werk in de oorlog en zijn toen nog in Engeland strafbare homosexualiteit. Een schitterend, ontroe rend en geestig beeld van een geniaal, origineel en grotendeels onbegrepen mens. Middelburg, 7 december Chiem van Houweninge (auteur van 'Zeg 'ns AAA') schreef 'Oud Speelgoed' speciaal voor Carry Tefsen. Zij speelt de rol van Rosalie, ooit een beroemde revue-artieste, die Carré- aan haar voeten had liggen. Maar nu, zoveel jaar later, steken deze voeten in een paar pantoffels, die net zo versleten zijn als haar eens zo welgeschapen rug. Rosalie bewoont een oud grachtenhuis, dat ze ooit deelde met kunstschilder Jacob Fransen, op wie ze toen waanzinnig verliefd was. Maar Jacob ging naar Parijs, Rosalie durfde niet mee en koos voor zekerheid. Jacob kwam nooit terug en Rosalie verstikte in haar zorgvuldig gekoesterde zekerheid. Ze besluit de zolder, waar alles nog aan Jacob herinnert, te verhuren aan een jong stel. 'Dat zal weer wat leven in de brouwerij brengen', denkt ze. En ze krijgt gelijk, alleen wèl op volstrekt andere wijze dan haar voor ogen stond. Goes, 9 december DANS IN DECEMBER Zeven miljoen bezoekers zagen de afgelopen 35 jaar in Londen Agatha Christie's mees terlijke thriller 'The Mousetrap'. Acht voor malige akteurs van de Haagsche Comedie kozen dit 'langst lopende stuk uit de theatergeschiedenis' uit als hun visite kaartje voor hun nieuwe toneelgroep de Hollandse Comedie. Het verhal speelt zich af in een platteland shotelletje, zoals die alleen in Engeland te vinden zijn. Nog voordat het doek goed en wel open is, wordt er een moord gepleegd. We leren de eigenaar en de gasten van het hotel kennen: een bonte verzameling van excentrieke personages. En zoals dat hoort in Agatha Christie's murder mysteries, u zult ze stuk voor stuk verdenken. Net als u denkt te weten wie de dader is, wordt er nog een tweede moord gepleegd Middelburg, 8 en 9 december Gildas Bourdet, regisseur-dramaturg van het bekende Théatre La Salamandre, kreeg in 1981 een negatieve pers voor zijn toneelstuk 'Dernier Détails'. Hij besloot zich te wreken door een intens slecht stuk te schrijven. Dat lukte. 'De Sapeurloot'werd de grote verrassing van het festival van Avignon in 1983 en werd ook in Nederland met groot succes gespeeld in een beperkt aantal theaters. Het verhaal? Een onnozele huisvader pro beert zijn vrouw te bedriegen met hun mooie dienstmeisje. Een verdacht simpel gegeven, maar 'De Sapeurloot' is dan ook een parodie op het genre van de boulevardkomedie, een geslaagde grap die geplaatst kan worden in de traditie van het absurdistische theater, grotesk, op het randje van de commedia dell'arte. Of zoals een recensent het omschreef: 'Een gezond anarchistische theaterverpakking voor een weinig positief mensbeeld. Vooral mensen met een slecht karakter zullen in het theater lange tijd niet meer zo gelachen hebben. Middelburg, 23 december BLUE RAN DANCES FOTO: RUDY GADEYNE December begint al meteen met, twee voorstellingen van het vorig seizoen debute rende 'Opus One'. Hun tweede productie 'Over the Top' staat op 1 december in Middelburg en de volgende dag in Terneu- zen. Vergeleken met hun debuut 'Seagull' is het verhaal sterker met de dans vervlochten en is het aandeel van tapdans toegenomen. 'Opus One' danst op moderne pianomuziek van componist Gompers. In 'Over the Top' schetsen de tien dansers een beeld van een op materiële consumptie gerichte wereld. Decadentie en egoïsme "Vieren hoogtij, mensen leven langs elkaar heen. Op een bepaald moment komt de val en blijf je alleen achter. Vanaf een nulpunt kun je opnieuw beginnen. Met anderen? In een strak decor en fraaie kostuums, onder andere ontworpen door Frank Govers, zet 'Opus One' eeen aanstekelijk, enthousiast gedanst programma neer, dat verstoken is van zware dramatiek. Middelburg, 1 december Terneuzen. 2 december Oostburg, 3 december OPUS QNE 'OVER THE TOP' FOTO: RUDI WATZKA In Vlissingen komt op 10 december een andere jonge groep op bezoek: 'Blue Ran Dances'. Dit kleine gezelschap bestaat uit twee dansers en een danseres/choreo grafe, Yonit Land. Het drietal komt uit Israël, maar heeft Brussel als thuisbasis. Voor 'Blue Ran' is daar de vrijheid te vinden die het gezelschap nodig heeft. En vanuit Brussel kun je alle kanten op: Frankrijk, Nederland, Duitsland. Op basis van de klassieke techniek zoekt 'Blue Ran' naar een hedendaagse bewegingstaal. De invloed van Merce Cunningham ook bij nogal wat Nederlandse choreografen terug te vinden is in de stijl van 'Blue Ran' aanwezig: bewegen vanuit de eigenschappen van het i lichaam, niet alleen loskomen van de grond, I maar ook lopen, liggen en bewegen vanuit HET ZUIDELIJK TONEEL I.S.M DE THEATER- ASSOSIATIE 'DE SAPEURLOOT'. FOTO: ANDRÈ BEEKMAN. Een toneelstuk van Hugh Whitemore met o.a. Willem Nijholt, Anita Menist en Diana Dobbelman onder regie van Jo Dua. Alan Turing (1912-1954) was een briljant wiskundige met één grote droom: het maken van een apparaat dat zelf kan denken. Zijn 'Turing Machine' was de direkte voorloper van onze digitale komputer. Turing doorbrak kodes in meerdere opzichten. In de Tweede Wereldoorlog kraakte hij met zijn ingenieuze ontcijfe ringsmethoden de onfeilbaar geachte Duitse Enigma Code, hetgeen ontelbare levens heeft gespaard. Hij werd hiervoor in 1946 dan ook benoemd tot Officer of The Britisch Empire. Maar Alan Turing doorbrak ook socials kodes; zijn eigenzinnige levenswandel waarin geen plaats was voor hypokrisie, 'A bezorgde hem onoverkomelijke maatschap- I Kr pelijke problemen. ''h J I 'De Verbroken Code' is een kol lage van 'ft „10 I scènes uit Turings leven, een vlechtwerk I «,or. -»iin nhcpcci^ vnor denkende machines, 'DE VERBROKEN CODE' FOTO: PAN SOK.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1988 | | pagina 6