Het Nederlands Kamerkoor Dimitri Ferschtman (cello) Mila Baslawskaya (piano) Veel Japanse muziek in .'Festival de Oriënt' Nieuwjaarsconcert met 'verrassingspakket' Reinbert de Leeuw terug in Middelburg Maandelijks jazz-concert in Kloveniersdoelen Amsterdamse Bachsolisten Traditiegetrouw is het Nederlands Kamer koor ook dit seizoen weer present binnen onze Middelburgse muziekprogrammering met een drietal conserten. Twee van deze conserten vinden plaats o.l.v. beroemde zangers, Robert Holl en Nicolai Gedda. Onder leiding van de beroemde bariton Robert Holl brengt het koor werken van en rond Franz Schubert. Naast composities van deze grootmeester van de liedkunst (zoals de kwartetten 'DesTages Weihe', 'Nachthelle', 'lm Gegenwartigen Vergangenes' en 'Standchen') staan liederen en gezangen op het programma van Schubert's vrienden en tijdgenoten Leopold von Sonnleither en benedikt Randhartinger. Het koor zal worden begeleid door Rudolf Jansen. Concertzaal Middelburg, 27 januari Dimitri Ferschtman werd geboren te Mos kou en studeerde er aan het Conservatorium bij Galina Kozolupova en Natalia Gutman. Na zijn studie werd hij lid van het Glinka Kwartet, waarmee hij honderden conserten gaf in de Sovjet Unie en daarbuiten. Ook als solist trad hij regelmatig op en hij doceerde kamermuziek aan het Conservatorium van Moskou. In 1978 verliet Ferschtman de Sovjet Unie en vestigde zich in Nederland. Hij werd solo cellist van het Radio Symfonie Orkest en tevens leraar aan de Conservatoria van Amsterdam en Utrecht. Vanuit Nederland hervatte hij zijn solistische carrière en richtte hij opnieuw het Glinka Kwartet op. Mila Baslawskaya studeerde samen met Dimitri Ferschtman aan de Centrale Muziek school en aan het Conservatorium te Moskou en vormt al jaren met haar echtgenoot een cello-pianoduo. Als zodanig gaven zij talloze recitals en maakten verscheidene opnamen voor de radio. Daarnaast is Mila Baslawskaya docente aan het Rotterdams Conservatorium. Uitgevoerd worden: Fantasiestücke Schumann; SonateSchnitke; SuiteDe Falla; Sonate nr. 3Beethoven. Vestzaktheater Vlissingen. 22 januari (0 lOnder de noemer 'Festival de Oriënt' brengt _|Centrum Nieuwe Muziek eind januari, begin februari vijf concerten van componisten uit het verreoosten. Nieuwe Muziek heeft altijd al een goed contact gehad met Japanse musici en die ontbreken in deze concert enreeks dan ook zeker niet. Niet alle werkstukken zijn overigens afkomstig van Aziatische componisten, er zijn ook werken bij die volgens de oosterse technieken zijn gecomponeerd. Het Xenakis Ensemble speelt op 27 en 28 januari werken van Takemitsu en Scelsi. De MUZIEK sopraan Michoko Hirayama, ook geen onbekende in Middelburg, is een der solisten. Op 29 januari komt The Japan Federation of Composers naar de Zeeuwse hoofdstad om De Japanse muziek staat welbeschouwd minder ver van de Europese muziek dan men doorgaans aanneemt. Zo behoren de Aïnoe tot de Europide Noordaziatische bevolking en maken muziek welke enigs zins overeenkomt met die van Noord Schotland. De wereldmuziek die volgens sommige deskundigen in het verschiet ligt blijkt dus al wat langer te bestaan.... Pas laat in de 19de eeuw begon Japan zich meer te interesseren voor de westerse muziek. In 1880 nodigde de Japanse regering Amerikaanse docenten uit om in Tokyo muziekscholen op te zetten. In 1887 ontstond daar de muziek academie. Tot een vermenging van westerse en oosterse muzieksoorten kwam het evenwel pas in de jaren na de Tweede Wereldoorlog. Al wat lager dienden Japanse elementen in de wes terse muziek als een soort exotische illustratie. De charme van het 'niet eigene' leefde bijvoorbeeld al bij Mozart toen hij zijn Turkse Mars maakte. En ook Debussy kende een sterke neiging naar het oriëntaalse. Tot aan 1868 vormde muziek ruim 200 jaar een onverbrekelijk geheel met andere Japanse kunsten. Na het opdoen van kennis in bijvoorbeeld China en Korea maakte Japan zich de westerse muziek verder eigen. Het westen bracht al in de zestiende eeuw instrumenten en katholieke gezangen naar Japan. Be langstelling bestond aanvankelijk vooral voor de westerse militaire muziek die men nauwgezet copieerde. Wellicht kregen om die reden de Duitser F. Eckert en later de Oostenrijker R. Dittrich de leiding over de keizerlijke muziekacade mie. Over de Japanse muziek van voor de 8ste eeuw is niets bekend. De kronieken Kodjiki en Nihongi uit die periode roemen de hoge ouderdom van de muziek maar verstrekken geen details. Aangenomen wordt dat de muziek Japan omstreeks 200 voor Christus via Korea uit China bereikte. Vooral van de vijfde tot de negende eeuw stond de Japanse muziek sterk onder de invloed van China. Dit land leverde zelfs het meest gebruikte instru ment. In de 8ste eeuw stuurde China een citer als geschenk naar de Tadaiji-tempel. Daaruit ontstond later de koto, Japans meest bekende instrument. Evenwel pas in de 17de eeuw kreeg het een leidende plaats in de Japanse klassieke muziek. Een invloed, die de hof- en tempelmuziek niet meer kwijtraakten. Langzaam aan verdween het onderscheidt tussen deze soort en de volksmuziek. Redelijk authen tiek bleef de aristocratische gagaku. Componist J. Kosakoe speelde in het begin van deze eeuw een belangrijke rol bij de verwesterlijking van de Japanse muziek. Met hem bogen ook anderen zich over het werk van bijvoorbeeld Debussy, Roussel en Bartok. Na de Tweede Wereldoorlog zochten ja pan se compo nisten aansluiting bij de seriele muziek. Het Japanse element verdween daarmee volledig. Mede daardoor en door het vastlopen van de seriele muziek keerde een niet onaanzienlijk aantal componis ten geleidelijk weer terug tot meer Japanse thema's. Sommige deskundigen noemen als verklaring ook de econo misch leidende positie die naar hun mening een toenemende nationalisme teweegbracht. Tot een uitbanning van het westerse kwam het in de meeste gevallen evenwel niet. Wellicht staat er opnieuw een wereldmuziek aan te komen.... er werk uit te voeren van jonge Japanse componisten. De bekende pianist Kyoko Hashimoto geeft op 3 februari een recital en één dag later wordt het slotconcert verzorgd door het Amstel Kwartet, dat werken van de componist Isang Yun uitvoert. Traditiegetrouw zorgt het Centrum Nieuwe Muziek op 1 januari voor een Nieuwjaars concert. En al bijna even traditiegetrouw is de pianist Geoffrey Douglas Madge daarbij als uitvoerend kunstenaar aanwezig. Deze keer is hij zelfs de enige, die vanaf 4 uur 's middags in de Kloveniersdoelen te horen is. Het programma is een 'verrassingspakket'. Donateurs en bezoekers van Nieuwe Muziek zijn uitgenodigd om vóór kerstop een kaartje de muziek van hun keuze op te geven. Tussen kerst en nieuwjaar heeft Madge de tijd gehad om zich die muziek (voor zover nodig) eigen te maken en op nieuwjaarsdag zal hij laten horen, welke muziek de trouwe bezoekers van Nieuwe Muziek nou eigenlijk zelf het liefst horen: Bach, Beethoven of toch Cage.... Reinbert de Leeuw, die volgens de laatste berichten zijn auto-ongeluk in de nacht van 3 op 4 december (op terugweg uit Middel burg met Vera Beths en Anner Bijlsma) al weer aardig te boven is, zal vrijwel zeker op 7 januari al weer terug zijn in Middelburg om daar mee te doen aan een door Nieuwe Muziek georganiseerde avond met kamer muziek van Sjostakovitsj. Met de bas Lieuwe Visser en Raphael Hillyer op altviool brengt hijeen drietal werken van de Russische componist. Mocht De Leeuw nog niet hersteld zijn, dan wordt het concert uitgesteld. Even informe ren dus.... Beginnend op 20 januari start Centrum Nieuwe Muziek met een maandelijks jazz concert in de Kloveniersdoelen. Het eerste concert wordt gegeven door een gelegen heids-big band onder leiding van de Amerikaanse componist en saxofonist Wal ter Thompson. GEOFFREY DOUGLAS MADGE. FOTO: WIM RIEMENS Thompson is samen met nog enkele Amerikaanse jazz-musici voor een poosje naar Nederland overgekomen en heeft met dirigent Frank London een groep Nederland se musici om zich heen verzameld en aldus een big band geformeerd, die een toernee gaat amekn. Onder andere naar Middelburg, dus. De Amsterdamse Bachsolisten vormen een barokensemble, waarvan de leden voor aanstaande posities innemen in het Con certgebouworkest en Frans Brüggen's Or kest van de Achttiende Eeuw. Het ensemble maakte internationaal naam met schitte rende plaat/CD-opnamen van met name stukken van Bach. Maar de Amsterdamse Bachsolisten houden er ook een bloeiende concert-praktijk op na, met tournees naar onder meer China en Japan. In het Zuidlandtheater speelt dit prachtige en semble van Johann Sebastian Bach de Suite nr. 2 in B en de beroemde Brandenburgsel concerten nrs. 2, 4 en 5. I Zuidlandtheater Terneuzen, 21 januari I

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1989 | | pagina 9