/■^Nans
V| de baat
r
schoonheidsspecialiste
parfumerie
Dansgroep Reflex
Harry Boom
Evert van Hemert
Marinus Boezem
'Scherminkelstraat 33,
Vlissingen
Telefoon 01184-10055
vervolg van pagina 20.
voorstellingen.
Daardoor dreigden veel steden verstoken te
blijven van voorstellingen uit het roman-
tisch-klassieke en moderne repertoire.
Daarom heeft het Scapinoballet met Intro-
dans in de plannen voor een nieuw
dansbestel de taak om naast de jeugd ook
een volwassen publiek te bedienen. Nils
Christe, toonaangevend choreograaf van de
generatie na Van Manen, Van Dantzig en
Van Schaik, is inmiddels met de leiding van
Scapino belast. Op 11 februari kunt u in
Terneuzen zien wat hij verstaat onder
hedendaags ballet.
Het programma is gevarieerd en begint met
twee speelse balletten: 'Pub' van Christe zelf
en 'Sem Titulo' van Didy Veldman. In 'Pub'
combineert Christe op jazzy muziek van
Martinu puur dansplezier met een schets
van allerlei verwikkelingen, die in een
dergelijk etablissement kunnen afspelen.
Net als andere grote gezelschappen geeft
Scapino dansers de kans zich ook op
cheografisch gebied te ontwikkelen. Uit een
jaarlijkse choreografieworkshop kwamen
Didy Veldman en Tamaro Roso naar voren
als talentvolle nieuwkomers. Van beiden
staat een stuk op het programma. Didy
Veldman plaatst twee dansers en twee
danseressen zonnig aangekleed in een
Zuidamerikaanse sfeer. Haar ballet is
geïnspireerd op kinderen: hoe zij met elkaar
contact maken en spelen. Tamaro Roso is,
wanneer u dit leest wel, maar nu nog niet
klaar met haar ballet 'Asmara', Indonesische
voorliefde. Dat wordt dus een verrassing.
Verrassend, maar al eerder in Nederland te
zien is 'Blue Tatoo' van Ed Wubbe, in 1986
winnaar van de Perspektiefprijs. De jury
roemde zijn originaliteit, expressionistische
aanpak, vloeiende danspatronen en drama
tische bewogenheid. In 'Blue Tatoo' pakt
Wubbe flink uit met twintig dansers en ruige
muziek van The>Art of Noise en Laibach.
Verdere ingrediënten zijn een decor met
Delftsblauw porselein, daarop geënte kos
tuums van de danseressen en als schoor
steenveger uitgedoste dansers.
'Kwartet 3' tenslotte, is weer van Nils
Christe en bestaat uit drie pas de deux,
gedanst door een danser met telkens een
andere partner. De dramatische muziek van
Sjostakovitsj is een belangrijk element in dit
ballet, dat zonder verhalend te zijn toch
duidelijk drie verschillende verhoudingen
verbeeldt.
Zuidlandtheater Terneuzen, 11 februari.
In 1985 opgericht heeft dit gezelschap uit
Groningen zich onder leiding van Yoka van
Brummelen snel ontwikkeld tot een opval
lende dansgroep die landelijk meetelt. In het
Vestzaktheater te Vlissingen brengt Reflex
choreografieën van Bob Foltz, Hans Tuer-
lings en laura Corradi. Moderne dans,
waarbij de spitzen thuis blijven.
Een avondje Reflex betekent afwisseling,
inventieve en onverwachte bewegingen,
dynamiek en af en toe ook nog humor. De
dansers brengen het programma energiek
en zelfbewust.
Vestzaktheater Vlissingen, 17 februari
Fluwelen vormen liggen op de grond, rijzen
op in de ruimte en hangen aan de wand. In
rijke kleuren beschilderd zijn ze prachtig en
tegelijkertijd expressief. 'Torso', 'Naar Land
schap' en 'De Podia' zijn titels. Ze verwijzen
naar waarnemingen, gevoelens binnen en
buiten de kunst. Boom is een gedreven
kunstenaar die grenzen van zijn vakgebied
verlegt en tevens soms heftig reageert op
wat mensen doen of laten. Alhoewel hij een
opleiding kreeg, waarin textiel centraal
stond, heeft hij zich ontwikkeld tot iemand,
die uiteenlopende materialen gebruikt om
zijn verhaal te vertellen. Enkele jaren
geleden maakte hij indruk met een reeks
portretten in klei. Kneden, duwen, stompen
en wringen leidden tot vormen die iets
menselijks hadden, maar geen naturalis
tische koppen verbeelden. Vorm en beschil
dering gaven de reeks het karakter van een
onthullende galerij gekwelde zielen. In een
recenter fotoboek laat hij portretten zien van
mensen die hij met schmink 'beschilderde'.
Geen vrolijke, wel een intrigerende kijk op
mensen. Toch is Boom geen zwartkijker:
misschien juist om leven en werk in balans
te brengen ontwerpt hij gobelins, die vroeger
soms een barokke schoonheid uitstraalden,
maar tegenwoordig soberder, strenger zijn.
De in Bellamy 19 gepresenteerde werken
van fluweel zes in getalmaakte Boom in
de periode '85 tot heden. Aanleiding was het
zoeken naar een tastbare, ruimtelijke bron in
een 'ander' materiaal. Via een houten frame
waar Boom een lap overheen .drapeerde,
kwam hij tot de gecappitonneerde fluwelen
vormen.
Schildereb speelt door heel zijn oeuvre heen
en neemt de laatste tijd de overhand. In zijn
laatste werk niet in Vlissingen te zien
zijn fluweel en frame verdwenen en blijft het
schilderen over. Boom: 'Een vorm bedenken,
zo'n frame maken, schilderen, het kost erg
veel tijd. Als ik schilder kan ik sneller,
directer werken.'
Toch heeft Boom de opdracht aanvaard om
voor het Rijksmuseum te Amsterdam twee
gobelins te maken. 'Het is toch een leuk idee,
dat je daar als enige levende kunstenaar
hangt. En nog wel in de Erezaal.' Op 10
februari, de avond voorafgaand aan de
opening van zijn expositie, geeft Boom in
Vlissingen een lezing. Inlichtingen bij de
Culturele Raad aldaar.
Bellamy 19 Vlissingen, t/m 8 maart.
'Toen ik twee jaar geleden met paardrijden
begon, bleek ik geen natuurtalent. Eigenlijk
was ik bang voor die beesten, ze werden een
obsessie. Toen ben ik maar opgehouden met
rijden en ben er beeldjes en schilderijen van
gaan maken', vertelt Evert van Hemert.
Beeldend werken is voor hem een versla
ving, waaraan hij begon te leiden na een
succesvol bestaan als reclame-zeefdrukker.
'Daar was ik op uitgekeken. Financieel was
het een stap terug, maar ik heb een zeer
bevredigend leven.'
Van Hemert werkt in een stijl, die hij zelf
omschrijft als 'gedeformeerd realisme'. Zijn
kleine bronzen zijn herkenbaar, hebben een
levendige plasticiteit en vertonen inderdaad
deformaties. Die hebben te maken met de
vormentaal die Van Hemert eigen is en met
allerlei uitstulpingen, die bijvoorbeeld een
paard vervormen tot een wezen dat een
hoorn, hobbelpaard en Pegasus in een beeld
verenigt. 'Ik heb geen boodschap. Al
werkend ontstaat er iets dat klopt, bij m'n
leven past. En ik ken m'n klassieken, dus er
kan ook wel eens iets mythologisch tevoor
schijn komen. Op de tentoonstelling in
Clinge laat ik verder een serie dames zien:
variaties op een juffrouw achter de piano. Ze
hebben te maken met een romance en heten
'Delia Bugatti', naar de ontwerper van fraaie
automobielen. Van Hemerts dames zijn in
brons en op acrylschilderijen te zien. Hij
schildert ook paarden, losjes in rijk genuan
ceerde zachte kleuren, die een dromerige
sfeer oproepen. Verder heeft Van Hemert
graag vissen in beeld. 'Ik hou van vis.
Waarom weet ik niet. Ik vind ze in elk geval
mooi. Soms koop ik gewoon een bosje
sprotjes om naar te kijken. Die eet ik dan
geeneens op. Ik schilder ze in klassieke
stillevenvorm.' Er valt vast heel wat te
genieten in Clinge....
Esprit Clinge, t/m 5 maart
Kunst is voor Boezem een manier om het
ooglid van mensen een eindje verder op te
tillen. Verder kijken dan je neus lang is levert
verrassende momenten op als je zijn kunst
bekijkt. En filosoferen over de werken die hij
maakt, opent perspectieven die je anders
niet zouden zijn opgevallen. Boezem is noch
beeldhouwer, noch schilder in traditionele
zin. Hij bedient zich van het vlakke of
ruimtelijke beeld om betekenissen op te
roepen en niet vanwege een drang om met
verf, hout of metaal om te gaan. Veel van zijn
werken ontstaan dan ook in zijn hoofd,
waarna hij met werktekeningen gespeciali
seerde ambachtslieden instrueert. Die voe
ren dan uit wat hij bedacht.
De gotiek komt vaak in zijn werk terug. Niet
omdat Boezem nostalgisch is aangelegd.
Integendeel, als hem dat uitkomt, maakt hij
graag gebruik van de nieuwste technieken
en materialen. De Gotiek met haar kathedra
len is voor hem een oriëntatiepunt; daar
begon in feite onze beschaving. Voortbou
wend op oude waarden gaven mensen
ambitieus vorm aan hun wereld. Meer nog
dan in de eraan voorafgaande perioden
bereikten mensen een evenwicht tussen de
drang de wereld te ontvluchten voor een
betere hemel en de gebondenheid aan het
aardse, de beheersing van natuur en
techniek. Op basis van door de hele
samenleving gedeelde inzichten ontstonden
zo de monumenten die uniek zijn in de
geschiedenis van de westerse beschaving.
Voor Boezem is de Gotiek toetssteen
waaraan eigentijdse verworvenheden kun
nen worden gemeten.
Daarom ook paste 'l'Uomo Volante' tien jaar
geleden zo goed in De Vleeshal: Als
vertegenwoordiger van zijn medestervelin
gen probeert hij, gehuld in een vliegeniers
kostuum, de aarde te ontstijgen. Een spiegel
die hij met twee koorden lang overeind weet
te houden glijdt weg en tilt even zijn gestalte
op om daarna uiteen te spatten. Daarmee
ligt ook de illusie om los te komen van de
aardse werkelijkheid in scherven. Noch de
gotische bouwstijl, noch de techniek van de
20ste eeuw maakt het mensen mogelijk zich
te bevrijden van de aarde.
'In Degli Ucceli', momenteel in De Vleeshal
te zien, speelt Boezem ook in op de gotische
ruimte en de gedachtenwereld daarachter.
Vier zware stalen balken spiegelen de
gemetselde ribben van het gewelf en zijn er
tegelijkertijd mee in tegenstelling. Binnen
de ruitvorm liggen drie reuzeëieren, ge
vlochten uit rotan en pitriet. Voor de eieren,
waaruit leven groeit koos Boezem een
natuurlijk materiaal dat het groeien van de
vormen zichtbaar maakt. Zijn de vogels die
eens dit nest zullen verlaten wél vrij om zich
echt los te maken van de aarde? Verwijst
Boezem met zijn installatie naar een
opnieuw beginnen, nu na de bloei van de
Gotiek, de eropvolgende perioden zijn
uitgemond in een tijd die zichzelf machtig
vindt, maar met de rug tegen de zelfgebouw
de muur staat?
BURGH HAAMSTEDE
De Bewaerschole, Weststraat 8. Olieverfschilderijen van Kees van Burgh t/m 11 februari.
Karolingische Burcht Stichting Westerschouwen Kultureel 18 febr. t/m 11 maart. Open:
13.30-16 uur
GOES
Lunchcafé, L. Kerkstraat 1. Expositie Poppen door Mevr. Wessels februari. Open: dit/m za
9-16 uur, donderdag 9-21 uur
La Strada, Tineke Zaadnoordijk grafiek/lino's. t/m18 febr. Georg Schade schilderijen. 18
febr t/m 1 april. Huibert van Dorp schilderijen; Tineke Zaadnoordijk erotische kunst;
Gerard Verkerke schilderijen en installaties. 15 febr. t/m 15 april. Open: dagelijks van 11
20 uur; zondag 16-20 uur
Museum voor Zuid- en Noord Beveland. Singelstraat 13. Mathisse Arendsen schilderijen.
t/m 11 febr. 'Gelukgewenst.... en ook nog de beste groeten' collectie nieuwjaars-,
verjaardag- en vakantiekaarten. 15 febr. t/m 15 april. Keuze uitaanwinsten 1988 18 febr.
t/m 1 mrt. Open: di t/m vrij 10-16; zat. 11-16 uur.
KATTENDIJKE
Galerie Bekenes, Dorpsstraat 8-10. Schildersclub Kapelle-Biezelinge. olieverven,
aquarellen en pastels. 4 t/m 26 februari. Open: za en zo 14-17 uur
MIDDELBURG
Galerie, Gortstraat 48. Willem Vader, t/m 31 dec. Open: 9-18 uur
Zeeuwse Bibliotheek, Kousteensedijk. 'Aangekondigd, geafficheerd, aangeplakt' 7 febr.
t/m 25 mrt. 'Turkse handwerken' 6 t/m 27 febr. 'Luchtwachttorens in Zeeland' t/m 11
mrt. Fototentoonstelling in het Zeeuws Kunstenaars Centrum 11 febr. t/m 11 mrt. Open:
openingstijden bibliotheek
Zeeuws Museum, Abdij 3 'Bekroonde ontwerpers' t/m 26 februari. Open 10-17 uur.
Galerie Basket, Schuitv/otstraat 32. Woody van Amen tekeningen t/m 5 januari. Otto
Egberts tekeningen 12 febr. t/m 12 mrt. Open: wo t/m za 13-17 uur.
OOSTKAPELLE
Zeeuws Museum Natuurhistorie, Duinvlietweg 6. Duimelijntje natuurhistorische thema's
uit het sprookje Tommelisse van Hans Christiaan Andersen, t/m 26 febr. Open: di t/m vrij
11 -17; za t/m ma 13.30-17 uur
VLISSINGEN
Galerie Bellamy 19, Bellamypark 19. Jan Snoeck t/m8febr. Harry Boom 11 febr. t/m8mrt.
Open: 10-12 en 13.30-17 uur.