/■^Nans V| de baat r schoonheidsspecialiste parfumerie Dansgroep Reflex Harry Boom Evert van Hemert Marinus Boezem 'Scherminkelstraat 33, Vlissingen Telefoon 01184-10055 vervolg van pagina 20. voorstellingen. Daardoor dreigden veel steden verstoken te blijven van voorstellingen uit het roman- tisch-klassieke en moderne repertoire. Daarom heeft het Scapinoballet met Intro- dans in de plannen voor een nieuw dansbestel de taak om naast de jeugd ook een volwassen publiek te bedienen. Nils Christe, toonaangevend choreograaf van de generatie na Van Manen, Van Dantzig en Van Schaik, is inmiddels met de leiding van Scapino belast. Op 11 februari kunt u in Terneuzen zien wat hij verstaat onder hedendaags ballet. Het programma is gevarieerd en begint met twee speelse balletten: 'Pub' van Christe zelf en 'Sem Titulo' van Didy Veldman. In 'Pub' combineert Christe op jazzy muziek van Martinu puur dansplezier met een schets van allerlei verwikkelingen, die in een dergelijk etablissement kunnen afspelen. Net als andere grote gezelschappen geeft Scapino dansers de kans zich ook op cheografisch gebied te ontwikkelen. Uit een jaarlijkse choreografieworkshop kwamen Didy Veldman en Tamaro Roso naar voren als talentvolle nieuwkomers. Van beiden staat een stuk op het programma. Didy Veldman plaatst twee dansers en twee danseressen zonnig aangekleed in een Zuidamerikaanse sfeer. Haar ballet is geïnspireerd op kinderen: hoe zij met elkaar contact maken en spelen. Tamaro Roso is, wanneer u dit leest wel, maar nu nog niet klaar met haar ballet 'Asmara', Indonesische voorliefde. Dat wordt dus een verrassing. Verrassend, maar al eerder in Nederland te zien is 'Blue Tatoo' van Ed Wubbe, in 1986 winnaar van de Perspektiefprijs. De jury roemde zijn originaliteit, expressionistische aanpak, vloeiende danspatronen en drama tische bewogenheid. In 'Blue Tatoo' pakt Wubbe flink uit met twintig dansers en ruige muziek van The>Art of Noise en Laibach. Verdere ingrediënten zijn een decor met Delftsblauw porselein, daarop geënte kos tuums van de danseressen en als schoor steenveger uitgedoste dansers. 'Kwartet 3' tenslotte, is weer van Nils Christe en bestaat uit drie pas de deux, gedanst door een danser met telkens een andere partner. De dramatische muziek van Sjostakovitsj is een belangrijk element in dit ballet, dat zonder verhalend te zijn toch duidelijk drie verschillende verhoudingen verbeeldt. Zuidlandtheater Terneuzen, 11 februari. In 1985 opgericht heeft dit gezelschap uit Groningen zich onder leiding van Yoka van Brummelen snel ontwikkeld tot een opval lende dansgroep die landelijk meetelt. In het Vestzaktheater te Vlissingen brengt Reflex choreografieën van Bob Foltz, Hans Tuer- lings en laura Corradi. Moderne dans, waarbij de spitzen thuis blijven. Een avondje Reflex betekent afwisseling, inventieve en onverwachte bewegingen, dynamiek en af en toe ook nog humor. De dansers brengen het programma energiek en zelfbewust. Vestzaktheater Vlissingen, 17 februari Fluwelen vormen liggen op de grond, rijzen op in de ruimte en hangen aan de wand. In rijke kleuren beschilderd zijn ze prachtig en tegelijkertijd expressief. 'Torso', 'Naar Land schap' en 'De Podia' zijn titels. Ze verwijzen naar waarnemingen, gevoelens binnen en buiten de kunst. Boom is een gedreven kunstenaar die grenzen van zijn vakgebied verlegt en tevens soms heftig reageert op wat mensen doen of laten. Alhoewel hij een opleiding kreeg, waarin textiel centraal stond, heeft hij zich ontwikkeld tot iemand, die uiteenlopende materialen gebruikt om zijn verhaal te vertellen. Enkele jaren geleden maakte hij indruk met een reeks portretten in klei. Kneden, duwen, stompen en wringen leidden tot vormen die iets menselijks hadden, maar geen naturalis tische koppen verbeelden. Vorm en beschil dering gaven de reeks het karakter van een onthullende galerij gekwelde zielen. In een recenter fotoboek laat hij portretten zien van mensen die hij met schmink 'beschilderde'. Geen vrolijke, wel een intrigerende kijk op mensen. Toch is Boom geen zwartkijker: misschien juist om leven en werk in balans te brengen ontwerpt hij gobelins, die vroeger soms een barokke schoonheid uitstraalden, maar tegenwoordig soberder, strenger zijn. De in Bellamy 19 gepresenteerde werken van fluweel zes in getalmaakte Boom in de periode '85 tot heden. Aanleiding was het zoeken naar een tastbare, ruimtelijke bron in een 'ander' materiaal. Via een houten frame waar Boom een lap overheen .drapeerde, kwam hij tot de gecappitonneerde fluwelen vormen. Schildereb speelt door heel zijn oeuvre heen en neemt de laatste tijd de overhand. In zijn laatste werk niet in Vlissingen te zien zijn fluweel en frame verdwenen en blijft het schilderen over. Boom: 'Een vorm bedenken, zo'n frame maken, schilderen, het kost erg veel tijd. Als ik schilder kan ik sneller, directer werken.' Toch heeft Boom de opdracht aanvaard om voor het Rijksmuseum te Amsterdam twee gobelins te maken. 'Het is toch een leuk idee, dat je daar als enige levende kunstenaar hangt. En nog wel in de Erezaal.' Op 10 februari, de avond voorafgaand aan de opening van zijn expositie, geeft Boom in Vlissingen een lezing. Inlichtingen bij de Culturele Raad aldaar. Bellamy 19 Vlissingen, t/m 8 maart. 'Toen ik twee jaar geleden met paardrijden begon, bleek ik geen natuurtalent. Eigenlijk was ik bang voor die beesten, ze werden een obsessie. Toen ben ik maar opgehouden met rijden en ben er beeldjes en schilderijen van gaan maken', vertelt Evert van Hemert. Beeldend werken is voor hem een versla ving, waaraan hij begon te leiden na een succesvol bestaan als reclame-zeefdrukker. 'Daar was ik op uitgekeken. Financieel was het een stap terug, maar ik heb een zeer bevredigend leven.' Van Hemert werkt in een stijl, die hij zelf omschrijft als 'gedeformeerd realisme'. Zijn kleine bronzen zijn herkenbaar, hebben een levendige plasticiteit en vertonen inderdaad deformaties. Die hebben te maken met de vormentaal die Van Hemert eigen is en met allerlei uitstulpingen, die bijvoorbeeld een paard vervormen tot een wezen dat een hoorn, hobbelpaard en Pegasus in een beeld verenigt. 'Ik heb geen boodschap. Al werkend ontstaat er iets dat klopt, bij m'n leven past. En ik ken m'n klassieken, dus er kan ook wel eens iets mythologisch tevoor schijn komen. Op de tentoonstelling in Clinge laat ik verder een serie dames zien: variaties op een juffrouw achter de piano. Ze hebben te maken met een romance en heten 'Delia Bugatti', naar de ontwerper van fraaie automobielen. Van Hemerts dames zijn in brons en op acrylschilderijen te zien. Hij schildert ook paarden, losjes in rijk genuan ceerde zachte kleuren, die een dromerige sfeer oproepen. Verder heeft Van Hemert graag vissen in beeld. 'Ik hou van vis. Waarom weet ik niet. Ik vind ze in elk geval mooi. Soms koop ik gewoon een bosje sprotjes om naar te kijken. Die eet ik dan geeneens op. Ik schilder ze in klassieke stillevenvorm.' Er valt vast heel wat te genieten in Clinge.... Esprit Clinge, t/m 5 maart Kunst is voor Boezem een manier om het ooglid van mensen een eindje verder op te tillen. Verder kijken dan je neus lang is levert verrassende momenten op als je zijn kunst bekijkt. En filosoferen over de werken die hij maakt, opent perspectieven die je anders niet zouden zijn opgevallen. Boezem is noch beeldhouwer, noch schilder in traditionele zin. Hij bedient zich van het vlakke of ruimtelijke beeld om betekenissen op te roepen en niet vanwege een drang om met verf, hout of metaal om te gaan. Veel van zijn werken ontstaan dan ook in zijn hoofd, waarna hij met werktekeningen gespeciali seerde ambachtslieden instrueert. Die voe ren dan uit wat hij bedacht. De gotiek komt vaak in zijn werk terug. Niet omdat Boezem nostalgisch is aangelegd. Integendeel, als hem dat uitkomt, maakt hij graag gebruik van de nieuwste technieken en materialen. De Gotiek met haar kathedra len is voor hem een oriëntatiepunt; daar begon in feite onze beschaving. Voortbou wend op oude waarden gaven mensen ambitieus vorm aan hun wereld. Meer nog dan in de eraan voorafgaande perioden bereikten mensen een evenwicht tussen de drang de wereld te ontvluchten voor een betere hemel en de gebondenheid aan het aardse, de beheersing van natuur en techniek. Op basis van door de hele samenleving gedeelde inzichten ontstonden zo de monumenten die uniek zijn in de geschiedenis van de westerse beschaving. Voor Boezem is de Gotiek toetssteen waaraan eigentijdse verworvenheden kun nen worden gemeten. Daarom ook paste 'l'Uomo Volante' tien jaar geleden zo goed in De Vleeshal: Als vertegenwoordiger van zijn medestervelin gen probeert hij, gehuld in een vliegeniers kostuum, de aarde te ontstijgen. Een spiegel die hij met twee koorden lang overeind weet te houden glijdt weg en tilt even zijn gestalte op om daarna uiteen te spatten. Daarmee ligt ook de illusie om los te komen van de aardse werkelijkheid in scherven. Noch de gotische bouwstijl, noch de techniek van de 20ste eeuw maakt het mensen mogelijk zich te bevrijden van de aarde. 'In Degli Ucceli', momenteel in De Vleeshal te zien, speelt Boezem ook in op de gotische ruimte en de gedachtenwereld daarachter. Vier zware stalen balken spiegelen de gemetselde ribben van het gewelf en zijn er tegelijkertijd mee in tegenstelling. Binnen de ruitvorm liggen drie reuzeëieren, ge vlochten uit rotan en pitriet. Voor de eieren, waaruit leven groeit koos Boezem een natuurlijk materiaal dat het groeien van de vormen zichtbaar maakt. Zijn de vogels die eens dit nest zullen verlaten wél vrij om zich echt los te maken van de aarde? Verwijst Boezem met zijn installatie naar een opnieuw beginnen, nu na de bloei van de Gotiek, de eropvolgende perioden zijn uitgemond in een tijd die zichzelf machtig vindt, maar met de rug tegen de zelfgebouw de muur staat? BURGH HAAMSTEDE De Bewaerschole, Weststraat 8. Olieverfschilderijen van Kees van Burgh t/m 11 februari. Karolingische Burcht Stichting Westerschouwen Kultureel 18 febr. t/m 11 maart. Open: 13.30-16 uur GOES Lunchcafé, L. Kerkstraat 1. Expositie Poppen door Mevr. Wessels februari. Open: dit/m za 9-16 uur, donderdag 9-21 uur La Strada, Tineke Zaadnoordijk grafiek/lino's. t/m18 febr. Georg Schade schilderijen. 18 febr t/m 1 april. Huibert van Dorp schilderijen; Tineke Zaadnoordijk erotische kunst; Gerard Verkerke schilderijen en installaties. 15 febr. t/m 15 april. Open: dagelijks van 11 20 uur; zondag 16-20 uur Museum voor Zuid- en Noord Beveland. Singelstraat 13. Mathisse Arendsen schilderijen. t/m 11 febr. 'Gelukgewenst.... en ook nog de beste groeten' collectie nieuwjaars-, verjaardag- en vakantiekaarten. 15 febr. t/m 15 april. Keuze uitaanwinsten 1988 18 febr. t/m 1 mrt. Open: di t/m vrij 10-16; zat. 11-16 uur. KATTENDIJKE Galerie Bekenes, Dorpsstraat 8-10. Schildersclub Kapelle-Biezelinge. olieverven, aquarellen en pastels. 4 t/m 26 februari. Open: za en zo 14-17 uur MIDDELBURG Galerie, Gortstraat 48. Willem Vader, t/m 31 dec. Open: 9-18 uur Zeeuwse Bibliotheek, Kousteensedijk. 'Aangekondigd, geafficheerd, aangeplakt' 7 febr. t/m 25 mrt. 'Turkse handwerken' 6 t/m 27 febr. 'Luchtwachttorens in Zeeland' t/m 11 mrt. Fototentoonstelling in het Zeeuws Kunstenaars Centrum 11 febr. t/m 11 mrt. Open: openingstijden bibliotheek Zeeuws Museum, Abdij 3 'Bekroonde ontwerpers' t/m 26 februari. Open 10-17 uur. Galerie Basket, Schuitv/otstraat 32. Woody van Amen tekeningen t/m 5 januari. Otto Egberts tekeningen 12 febr. t/m 12 mrt. Open: wo t/m za 13-17 uur. OOSTKAPELLE Zeeuws Museum Natuurhistorie, Duinvlietweg 6. Duimelijntje natuurhistorische thema's uit het sprookje Tommelisse van Hans Christiaan Andersen, t/m 26 febr. Open: di t/m vrij 11 -17; za t/m ma 13.30-17 uur VLISSINGEN Galerie Bellamy 19, Bellamypark 19. Jan Snoeck t/m8febr. Harry Boom 11 febr. t/m8mrt. Open: 10-12 en 13.30-17 uur.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1989 | | pagina 12