BEELDENDE KUNST
De maanden mei en juni bieden weer een keur aan
exposities. Een greep uit het Zeeuwse, plus een
uitstapje naar Gent en Oostende:
MIDDELBURG
5 19
In Middelburg is tot en met 12 juni 'Kunstlicht' te zien, een
tentoonstelling van vijf hedendaagse kunstenaars naast vijf
collega's die aan het begin van de eeuw, Walcheren en met name
Domburg tot een kunstcentrum maakten. De titel verwijst naar de
openingsuren, steeds van 19.00 tot 22.00 uur, wanneer kunstlicht
nodig is om het werk te bekijken. In de loop van de
tentoonstellingsperiode dringt het daglicht steeds meer de ruimten
van de Kloveniersdoelen binnen. Tot op de laatste kijkdag de zon om
22.00 uur onder gaat en het daglicht de spots overbodig maakt. Zo
wordt een extra dimensie aan de werken toegevoegd: de
toeschouwer kan ze immers onder verschillende lichtomstandig
heden bekijken.
'Kunstlicht' brengt werk samen van kunstenaars uit twee
uiteenlopende perioden. Soms is er van een gezamenlijke inspiratie
sprake: het landschap is onder meer terug te vinden in de foto's van
William Verstraeten en in de schilderijen en tekeningen van
Jacoba van Heemskerck. Daarmee vertoont zich meteen ook het
verschil tussen 'oude' en recente vernieuwing in de beeldende
kunst. Combineert van Heemskerck een streven naar verzelfstan
diging van vorm en kleur om een persoonlijke expressie te
verkrijgen, Verstraeten manipuleert luchtfoto's tot vertekende
vergezichten. Was de ontdekkingsreis van de Domburgse
kunstenaarskolonie gericht op een intensivering van het zien,
geïnspireerd door de natuur, veel hedendaagse collega's voegen
daar een reflectie op het waarnemen zelf aan toe.
De andere namen: de Zeeuwen Piet Dieleman, Pieter Slagboom,
Willem Buijs en Henric Borsten als hedendaagse vertegenwoor
digers van de avant-garde; Ferdinand Hart Nibrig, Jan Heyse,
Mies Elout-Drabbe en Jan Toorop uit het moderne verleden.
Keramiek, schilderijen en grafiek.
In de tentoonstellingszaal van de SBK exposeert Jan van Leeuwen
tot 21 mei keramische sculpturen. Daarna komen van 24 mei tot en
met 20 juni Busse VVeidema (schilderijen-grafiek) en Henk
Wolvers (keramiek) aan de beurt.
Jan van Leeuwen woont en werkt in Middelburg. Hij kreeg
internationale bekendheid met zijn beelden van het menselijk
lichaam. De fragmenten van torso's en zijn koppen boden een sterk
evenwicht van fysieke kwetsbaarheid en technische perfectie. De
nu getoonde beelden zijn abstract, maar getuigen van een
consequente uitwerking van de problematiek die Van Leeuwen zich
eerder stelde. 'Structures of desire' noemt hij de opnieuw perfect
gemaakte cirkelvormen en spiralen. De cirkels lijken gevormd uit
rechthoekige kleibalken waarvan de uiteinden elkaar niet raken. Ze
vertonen spannende welvingen. Hun strakke vorm heeft een rustig
en toch levendig oppervlak. Kracht en tederheid zijn verbonden in
18 een volmaakte abstractie. Naast 'Structures of desire' is een vijftal
"STRUCTURES OF DESIRE' FOTO WIM RIEMENS
kleine objecten te zien uit de serie 'Edgewater blues', geïnspireerd
door de vele reizen die Van Leeuwen door de VS maakte.
Ongeglazuurde strakke vormen staan in contrast met in
pasteltinten uitgevoerde schilderachtige brokken natuur.
Busse Weidema werkt in zijn schilderijen en grafiek landschap
pelijke gegevens uit tot dwingende abstracties. Rechthoek en
vierkant zijn er veelvuldig in terug te vinden: 'De simpelste vormen
die een mens kan bedenken en toch veelomvattend: je kunt er
gewoon stukken land inzien, of een territorium of een gedachte.'
Weidema zoekt naar het 'ultieme landschap' waarin conflict en
harmonie samenvallen. Vandaar de afwisseling in zijn werk: harde
vlakken tegenover gevoelige fijngepenseelde partijen, grote breed
opgezette stukken naast strak uitgevoerde delen. 'Ik wil dat mijn
werk van 500 meter afstand spreekt, maar dat je er ook van heel
dichtbij wat aan kunt beleven: het grote gebaar en de kleine
aandacht....'
Henk Wolvers' vaasvormen zijn opgebouwde dunne kleiplaten.
Soms buigt hij een plaat losjes dubbel, zodat de vaas een ronde en
een scherpe kant heeft. Andere vazen bestaan uit twee tegen elkaar
'geplakte' platen met in het midden een holte. In beide gevallen kan
de vaasvorm zó rechtop staan. Toch zit er een bodem in: 'Misschien
is dit nog wel een traditioneel, uit de pot, afkomstig element. Maar
ik vind dat de bodem gesloten moet zijn. Mijnwerk moet goed staan,
stevig op de grond.' De vazen voert Wolvers uit in porselein, dat
'vanzelf organische vormen oplevert'. Het oppervlak wordt
verlevendigd met subtiele, heldere kleuren, in banen en recht- of
driehoekige vorm aangebracht.
Zeeuws Kunstenaars Centrum
Tot 24 mei zijn in de expositieruimte van het ZKC (Zeeuwse
Bibliotheek) boeken te zien van Jeroen van Westen. Het grafische
beeld neemt in de boeken een prominente plaats in. Elementaire
figuratie mensen en dierengetuigen van een verbondenheid
met de natuur. Van Westen haalt die in zijn onderwerpen naar
voren als reactie op de vervreemding die de huidige plastic
maatschappij kenmerkt. Bindwijze en vorm zijn een wezenlijk
onderdeel van zijn boeken. Zo maakte hij een exemplaar dat
uitgeklapt kan worcten en in een cirkelvorm kan worden neergezet.
Een ander boek ligt op een steen en heeft een band waarin veren
zijn verwerkt. Met weinig middelen en veel inventiviteit roept Van
Westen een stille, rijke wereld op en doet daarbij een beroep op de
verbeelding van de toeschouwer. Om wat in ieder mans sluimert
ruim baan te geven.
Vleeshal
Van 8 mei tot 25 juli heeft Jan van Munster de Vleeshal
omgebouwd tot een ruimte waar warmtegordijnen energie
uitstralen en de ritmische geleding van de hal benadrukken. Hij laat
gloeidraden vanaf de sluitstenen aan de gewelfbogen naar
beneden hangen en maakt zo energie zichtbaar: in een wisselend
ritme door de draden geleide stroomstoten maken de draden
roodgloeiend, de ruimte wordt geladen met energie.
GOES
Schilderijen en etsen van Guido Eckhardt zijn in mei op twee
plaatsen in Goes te bekijken: de openbare bibliotheek enLa Strada.
De prenten zijn gewijd aan thema's als communicatie, (on)vrijheid
en de schepping. De figuratie waarin Eckhardt zijn thema's omzet
levert geladen beelden op, die nooit illustratief zijn. De etstechniek
wordt in zijn werk op haar mogelijkheden onderzocht: vorm, lijn,
kleur en plaattoon maken ze tot een boeiend avontuur. Eckhardt