BEELDENDE KUNST De maanden mei en juni bieden weer een keur aan exposities. Een greep uit het Zeeuwse, plus een uitstapje naar Gent en Oostende: MIDDELBURG 5 19 In Middelburg is tot en met 12 juni 'Kunstlicht' te zien, een tentoonstelling van vijf hedendaagse kunstenaars naast vijf collega's die aan het begin van de eeuw, Walcheren en met name Domburg tot een kunstcentrum maakten. De titel verwijst naar de openingsuren, steeds van 19.00 tot 22.00 uur, wanneer kunstlicht nodig is om het werk te bekijken. In de loop van de tentoonstellingsperiode dringt het daglicht steeds meer de ruimten van de Kloveniersdoelen binnen. Tot op de laatste kijkdag de zon om 22.00 uur onder gaat en het daglicht de spots overbodig maakt. Zo wordt een extra dimensie aan de werken toegevoegd: de toeschouwer kan ze immers onder verschillende lichtomstandig heden bekijken. 'Kunstlicht' brengt werk samen van kunstenaars uit twee uiteenlopende perioden. Soms is er van een gezamenlijke inspiratie sprake: het landschap is onder meer terug te vinden in de foto's van William Verstraeten en in de schilderijen en tekeningen van Jacoba van Heemskerck. Daarmee vertoont zich meteen ook het verschil tussen 'oude' en recente vernieuwing in de beeldende kunst. Combineert van Heemskerck een streven naar verzelfstan diging van vorm en kleur om een persoonlijke expressie te verkrijgen, Verstraeten manipuleert luchtfoto's tot vertekende vergezichten. Was de ontdekkingsreis van de Domburgse kunstenaarskolonie gericht op een intensivering van het zien, geïnspireerd door de natuur, veel hedendaagse collega's voegen daar een reflectie op het waarnemen zelf aan toe. De andere namen: de Zeeuwen Piet Dieleman, Pieter Slagboom, Willem Buijs en Henric Borsten als hedendaagse vertegenwoor digers van de avant-garde; Ferdinand Hart Nibrig, Jan Heyse, Mies Elout-Drabbe en Jan Toorop uit het moderne verleden. Keramiek, schilderijen en grafiek. In de tentoonstellingszaal van de SBK exposeert Jan van Leeuwen tot 21 mei keramische sculpturen. Daarna komen van 24 mei tot en met 20 juni Busse VVeidema (schilderijen-grafiek) en Henk Wolvers (keramiek) aan de beurt. Jan van Leeuwen woont en werkt in Middelburg. Hij kreeg internationale bekendheid met zijn beelden van het menselijk lichaam. De fragmenten van torso's en zijn koppen boden een sterk evenwicht van fysieke kwetsbaarheid en technische perfectie. De nu getoonde beelden zijn abstract, maar getuigen van een consequente uitwerking van de problematiek die Van Leeuwen zich eerder stelde. 'Structures of desire' noemt hij de opnieuw perfect gemaakte cirkelvormen en spiralen. De cirkels lijken gevormd uit rechthoekige kleibalken waarvan de uiteinden elkaar niet raken. Ze vertonen spannende welvingen. Hun strakke vorm heeft een rustig en toch levendig oppervlak. Kracht en tederheid zijn verbonden in 18 een volmaakte abstractie. Naast 'Structures of desire' is een vijftal "STRUCTURES OF DESIRE' FOTO WIM RIEMENS kleine objecten te zien uit de serie 'Edgewater blues', geïnspireerd door de vele reizen die Van Leeuwen door de VS maakte. Ongeglazuurde strakke vormen staan in contrast met in pasteltinten uitgevoerde schilderachtige brokken natuur. Busse Weidema werkt in zijn schilderijen en grafiek landschap pelijke gegevens uit tot dwingende abstracties. Rechthoek en vierkant zijn er veelvuldig in terug te vinden: 'De simpelste vormen die een mens kan bedenken en toch veelomvattend: je kunt er gewoon stukken land inzien, of een territorium of een gedachte.' Weidema zoekt naar het 'ultieme landschap' waarin conflict en harmonie samenvallen. Vandaar de afwisseling in zijn werk: harde vlakken tegenover gevoelige fijngepenseelde partijen, grote breed opgezette stukken naast strak uitgevoerde delen. 'Ik wil dat mijn werk van 500 meter afstand spreekt, maar dat je er ook van heel dichtbij wat aan kunt beleven: het grote gebaar en de kleine aandacht....' Henk Wolvers' vaasvormen zijn opgebouwde dunne kleiplaten. Soms buigt hij een plaat losjes dubbel, zodat de vaas een ronde en een scherpe kant heeft. Andere vazen bestaan uit twee tegen elkaar 'geplakte' platen met in het midden een holte. In beide gevallen kan de vaasvorm zó rechtop staan. Toch zit er een bodem in: 'Misschien is dit nog wel een traditioneel, uit de pot, afkomstig element. Maar ik vind dat de bodem gesloten moet zijn. Mijnwerk moet goed staan, stevig op de grond.' De vazen voert Wolvers uit in porselein, dat 'vanzelf organische vormen oplevert'. Het oppervlak wordt verlevendigd met subtiele, heldere kleuren, in banen en recht- of driehoekige vorm aangebracht. Zeeuws Kunstenaars Centrum Tot 24 mei zijn in de expositieruimte van het ZKC (Zeeuwse Bibliotheek) boeken te zien van Jeroen van Westen. Het grafische beeld neemt in de boeken een prominente plaats in. Elementaire figuratie mensen en dierengetuigen van een verbondenheid met de natuur. Van Westen haalt die in zijn onderwerpen naar voren als reactie op de vervreemding die de huidige plastic maatschappij kenmerkt. Bindwijze en vorm zijn een wezenlijk onderdeel van zijn boeken. Zo maakte hij een exemplaar dat uitgeklapt kan worcten en in een cirkelvorm kan worden neergezet. Een ander boek ligt op een steen en heeft een band waarin veren zijn verwerkt. Met weinig middelen en veel inventiviteit roept Van Westen een stille, rijke wereld op en doet daarbij een beroep op de verbeelding van de toeschouwer. Om wat in ieder mans sluimert ruim baan te geven. Vleeshal Van 8 mei tot 25 juli heeft Jan van Munster de Vleeshal omgebouwd tot een ruimte waar warmtegordijnen energie uitstralen en de ritmische geleding van de hal benadrukken. Hij laat gloeidraden vanaf de sluitstenen aan de gewelfbogen naar beneden hangen en maakt zo energie zichtbaar: in een wisselend ritme door de draden geleide stroomstoten maken de draden roodgloeiend, de ruimte wordt geladen met energie. GOES Schilderijen en etsen van Guido Eckhardt zijn in mei op twee plaatsen in Goes te bekijken: de openbare bibliotheek enLa Strada. De prenten zijn gewijd aan thema's als communicatie, (on)vrijheid en de schepping. De figuratie waarin Eckhardt zijn thema's omzet levert geladen beelden op, die nooit illustratief zijn. De etstechniek wordt in zijn werk op haar mogelijkheden onderzocht: vorm, lijn, kleur en plaattoon maken ze tot een boeiend avontuur. Eckhardt

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1989 | | pagina 2