SERVICE interieurverzorging altena Noordstraat 31 Terneuzen Gentsestraat 29 Hulst Theater/Concertzalen MIDDELBURG: Bioscopen en filmhuizen MIDDELBURG: Htm culinaire ze@isseuz scheldestraat leolux gelderland de sede 25-29 - 4381 RP vlissingen interlübke artifort mirage haryjnk montis pastoe metaform VERVOLG VAN PAGINA 8 hekel aan heb is het aan kunstpausen en mensen die denken te kunnen bepalen wat kunst is. Muziek, die muzikanten leuk vinden om te spelen, die wil ik schrijven. Ook zeer belangrijk is aansluiting met het publiek. Ik ben liever een b-componist die veel gespeeld wordt dan een a-componist die alleen maar gewaardeerd wordt door zo'n selecte kliek. Muziek moet lekker zijn. sensueel. Ik hou zelf ook van lekkere dingen. En van mooie vrouwen.' Als het aan Meyering ligt zal het publiek een ritmisch, dynamisch stuk te horen krijgen. Gezien zijn slagwerk-achtergrond niet ver bazingwekkend. Hij wil in dat kader best even kwijt, dat hij een hekel heeft aan monotone en minimal music. En ook aan Beethoven en het meeste werk van Mozart. Ook Brahms en Hay dn vervelen hem snel. De 'echte' muziek begint bij Ravel, Debussy en Strawinsky. Vanaf die tijd heeft de muziek ook last van de dissonanten-angst, die een flink deel van het publiek weerhoudt de oren open te zetten voor moderne muziek. 'Maar door veel te luisteren leer je wel onderscheid maken tussen wat goed is en wat niet, ook al houd je er niet van', besluit hij in een vlaag van hoopvolle educatie GEEN AVANT-GARDIST Peter-Jan Wagemans (1952) maakte al op zijn vierde pianostukjes. Hij bezocht het Koninklijk Conservatorium in Den Haag: orgel, compositie en muziektheorie. Wage mans schreef al meer orkeststukken, vol gens eigen zeggen een mengeling van messian, Strawinsky en Varèse. 'In Nederland vind ik mijzelf het beste passen tussen componisten als Otto Ketting, Klaas de Vries en Theo Loevendie. Wat die met elkaar -en met mij- gemeen hebben is dat ze zich afzetten tegen de stringente avant-garde. De tonaliteit, of liever modaliteit blijft een rol spelen. Wat tegenwoordig voor avant-gardistisch doorgaat, wordt moeizaam in stand gehou den op zwaar gesubsidieerde festivals. Ik zou graag een wegwijzer willen zetten naar de tegenovergestelde richting. Ik bevind mij tussen de wal en het schip. Ik ben te modern voor 'gewoon', maar tot de avantgardistische circuits heb ik ook geen toegang. Ik elk geval hoeven ze niet bang te zijn voor een stuk van Wagemans!' ANDERS LUISTEREN Voor Margriet Hoenderbos is muziek niet altijd een 'drug om de zinnen te strelen'. Alhoewel dat wat haar betreft ook op die manier is te gebruiken. Zelf wil ze een 'muzikale wereld scheppen'. Zij werkt graag met klanken, die ze vrij lang aanhoudt om ze tot hun recht te laten komen. Maar muziek is dus geen taal. 'Mijn muziek wikkelt zich niet af volgens de lijnen van een betoog. Veel muziek heeft dat betogende van taal in zich, je hoort dan ook vaak de uitdrukking: muziek die iets te zeggen heeft. Nou, ik die zin heb ik niets te zeggen, ik betoog niets. Margriet Hoenderbos is vrij laat begonnen met componeren. Zij studeerde piano in Zwolle en was nogal onder de indruk van de 'oude meesters' Bach, Mozart, Debussy. 'Al spelend dacht ik wel: wat prachtig, zoiets zou ik ook wel willen maken. Arrogant hè. Maar ja, ik zat daar in Zwolle Bach te spelen en onder de indruk te wezen, want de slechte composities, die er ongetwijfeld ook zijn, hebben de tands des tijds niet doorstaan. Die krijg je niet te horen. Terwijl slechte stukken van anderen juist zo stimulerend zijn voor een componist! Toch kreeg ik langzamer hand het gevoel dat het niet nuttig was mijn leven te vullen met het naspelen van andermans composities. Op een gegeven moment hing er op het conservatorium ineens een briefje van Wtm de Ruiter die daar theorieles gaf: als er iemand compositieles wil: komen tussen 1 en 2. En daar ben ik toen onmiddellijk op af gegaan. Wie de moeite neemt om op de concerten van het Festival Nieuwe Muziek af te gaan, krijgt dus geen muzikale zonsondergang te horen, jnaar is in elk geval verzekerd van de verbreding van zijn symfonische horizon. Het Radio Kamerorkest speelt de compositie van Chiel Meijering op 17 juni in de Oostkerk te Middelburg; Het Residentie Orkest voert de compositie van Peter-Jan Wagemans uit op 30 juni in de Oostkerk te Middelburg; Het Zeeuws Orkest voert de compositie uit van Margriet Hoenderdos op 1 juli in de Grote Kerk van Veere. AXEL: De Halle, Rooseveldtlaan 1a. Tel. 01155-2140 OOSTBURG: Den Hoekzak,Langestraat 1. Tel. 01170-3377 of 7224 Ledeltheater, Ledelplein 17. tel. 01170-2735 TH EATER LIJN Over voorstellingen in Middelburg, Vlissingen, GoesenZierikzee kunt u dag en nacht aktuele informatie krijgen via tel. 01180-11511. VERKOOP De organisatie Uit in Zeeland regelt de voorverkoop van een groot aantal voorstellingen in Middelburg, Vlissingen, Goes en Zierikzee. De adressen zijn: Middelburg: vanaf 8 werkdagen vóór de voorstelling bij de VW- Middelburg, Markt 65a en telefonisch via 01180-15256 Vlissingen: vanaf 8 werkdagen vóór de voorstelling van 14.00-17.00 uur bij de VW Nieuwendijk 15, 01184-12345 Goes: vanaf 8 dagen vóór de voorstelling bij de VVV, Stationsplein 3. Telefonisch reserveren bij de Prins van Oranje 01100-15154. Zierikzee: vanaf 8 werkdagen vóór de voorstelling tijdens kantooruren bij het VW Havenpark 29 en telefonisch van 19.00 20.00 uur via 01110-12192 Stadsschouwburg, Molenwater 99. Tel. 01180-25156 Centrum Nieuwe Muziek, Kloveniersdoelen-Achter de Houttuinen. Kaarten kunnen gereserveerd worden via giro 5600435 van Nieuwe Muziek of via tel. 01180-23650 Concert- en Gehoorzaal, Singelstraat 13. Tel. 01180-12700 Zeeuwse Bibliotheek, Kousteensedijk. Openingstijden maandag 17.30-21.00 uur; dinsdag t/m vrijdag 10.00-21.00 uur; zaterdag 10.00-13.00 uur. Tel. 01180-30300 Middelburgs Minitheater, Verwerijstraat 53. Tel. 01180-33996 VLISSINGEN: Vestzaktheater, Bellamypark 5. Tel. 01184-16454 GOES: Prins van Oranje, Nieuwstraat 14. Tel. 01100-15154 ZIERIKZEE: Schouwburg/Theater 'De Concertzaal', Paardenstraat 4. Tel. 01110 1 2770, b.g.g. 12670 HEINKENSZAND: De Stenge, Stengeplein 1. Open op werkdagen van 13.30-17.00 uur. Tel. 01106-1865 TERNEUZEN: Zuidlandtheater, Zuidlandstraat 111. Openingstijden kassa: dinsdag t/m vrijdag van 10.00-16.00 uur en vanaf één uur voor aanvang van iedere voorstelling. Telefonisch reserveren via 01150-95555 Porgy and Bess (jazzcafé-theater), Noordstraat 52. Telefonisch (vrijdag- en zaterdagavond) 01150-13293 HULST: Den Dullaert, Sportlaan 14. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de receptie van Gemeenschapscentrum Den Dullaert, werkdagen van 9.00-12.00 uur en van 14.00-17.00 uur; de kantoren van de Verenigde Spaarbank te Hulst, Axel en Terneuzen; één uur voor aanvang van de voorstelling aan de zaal; telefonisch via tel. 01140-14351 Bibliotheektheater, Kousteensedijk 7. Reserveringen van 18.00-20.00 uur via tel. 01180-30235 Electro, Markt 79. Reserveringen van 18.00-20.00 uur via tel. 01180 38900 Schuttershoftheater, Schuttershofstraat 1. Reserveringen: 19.00 20.00 uur via tel. 01180-13482 VLISSINGEN: Alhambra, Coosje Buskenstraat 144. Tel 01184-12260 De Piek, Hellebardierstraat 10-12. Tel 01184-16791 ©Korte J^teeze 19 ©MiSSellruzff W 01180-11596 met als tableau Se la troupe: HefjSe, toewijShicj en verse inojreSïénten. J^eniet Se Kunst van het <§M,enu Surprise: vanaf) f 45.- (9p zonSag en maanSag valt het Soek.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1989 | | pagina 5