SERVICE
interieurverzorging
altena
Noordstraat 31 Terneuzen
Gentsestraat 29 Hulst
Theater/Concertzalen
MIDDELBURG:
Bioscopen en filmhuizen
MIDDELBURG:
Htm culinaire ze@isseuz
scheldestraat
leolux
gelderland
de sede
25-29 - 4381 RP vlissingen
interlübke
artifort
mirage
haryjnk
montis
pastoe
metaform
VERVOLG VAN PAGINA 8
hekel aan heb is het aan kunstpausen en
mensen die denken te kunnen bepalen wat
kunst is. Muziek, die muzikanten leuk vinden
om te spelen, die wil ik schrijven. Ook zeer
belangrijk is aansluiting met het publiek. Ik
ben liever een b-componist die veel gespeeld
wordt dan een a-componist die alleen maar
gewaardeerd wordt door zo'n selecte kliek.
Muziek moet lekker zijn. sensueel. Ik hou zelf
ook van lekkere dingen. En van mooie
vrouwen.'
Als het aan Meyering ligt zal het publiek een
ritmisch, dynamisch stuk te horen krijgen.
Gezien zijn slagwerk-achtergrond niet ver
bazingwekkend. Hij wil in dat kader best
even kwijt, dat hij een hekel heeft aan
monotone en minimal music. En ook aan
Beethoven en het meeste werk van Mozart.
Ook Brahms en Hay dn vervelen hem snel.
De 'echte' muziek begint bij Ravel, Debussy
en Strawinsky. Vanaf die tijd heeft de muziek
ook last van de dissonanten-angst, die een
flink deel van het publiek weerhoudt de oren
open te zetten voor moderne muziek. 'Maar
door veel te luisteren leer je wel onderscheid
maken tussen wat goed is en wat niet, ook al
houd je er niet van', besluit hij in een vlaag
van hoopvolle educatie
GEEN AVANT-GARDIST
Peter-Jan Wagemans (1952) maakte al op
zijn vierde pianostukjes. Hij bezocht het
Koninklijk Conservatorium in Den Haag:
orgel, compositie en muziektheorie. Wage
mans schreef al meer orkeststukken, vol
gens eigen zeggen een mengeling van
messian, Strawinsky en Varèse.
'In Nederland vind ik mijzelf het beste
passen tussen componisten als Otto
Ketting, Klaas de Vries en Theo Loevendie.
Wat die met elkaar -en met mij- gemeen
hebben is dat ze zich afzetten tegen de
stringente avant-garde. De tonaliteit, of
liever modaliteit blijft een rol spelen.
Wat tegenwoordig voor avant-gardistisch
doorgaat, wordt moeizaam in stand gehou
den op zwaar gesubsidieerde festivals. Ik zou
graag een wegwijzer willen zetten naar de
tegenovergestelde richting.
Ik bevind mij tussen de wal en het schip. Ik
ben te modern voor 'gewoon', maar tot de
avantgardistische circuits heb ik ook geen
toegang. Ik elk geval hoeven ze niet bang te
zijn voor een stuk van Wagemans!'
ANDERS LUISTEREN
Voor Margriet Hoenderbos is muziek niet
altijd een 'drug om de zinnen te strelen'.
Alhoewel dat wat haar betreft ook op die
manier is te gebruiken. Zelf wil ze een
'muzikale wereld scheppen'. Zij werkt graag
met klanken, die ze vrij lang aanhoudt om ze
tot hun recht te laten komen. Maar muziek is
dus geen taal. 'Mijn muziek wikkelt zich niet
af volgens de lijnen van een betoog. Veel
muziek heeft dat betogende van taal in zich,
je hoort dan ook vaak de uitdrukking: muziek
die iets te zeggen heeft. Nou, ik die zin heb ik
niets te zeggen, ik betoog niets.
Margriet Hoenderbos is vrij laat begonnen
met componeren. Zij studeerde piano in
Zwolle en was nogal onder de indruk van de
'oude meesters' Bach, Mozart, Debussy. 'Al
spelend dacht ik wel: wat prachtig, zoiets zou
ik ook wel willen maken. Arrogant hè. Maar
ja, ik zat daar in Zwolle Bach te spelen en
onder de indruk te wezen, want de slechte
composities, die er ongetwijfeld ook zijn,
hebben de tands des tijds niet doorstaan. Die
krijg je niet te horen. Terwijl slechte stukken
van anderen juist zo stimulerend zijn voor
een componist! Toch kreeg ik langzamer
hand het gevoel dat het niet nuttig was mijn
leven te vullen met het naspelen van
andermans composities.
Op een gegeven moment hing er op het
conservatorium ineens een briefje van Wtm
de Ruiter die daar theorieles gaf: als er
iemand compositieles wil: komen tussen 1
en 2. En daar ben ik toen onmiddellijk op af
gegaan.
Wie de moeite neemt om op de concerten
van het Festival Nieuwe Muziek af te gaan,
krijgt dus geen muzikale zonsondergang te
horen, jnaar is in elk geval verzekerd van de
verbreding van zijn symfonische horizon.
Het Radio Kamerorkest speelt de compositie
van Chiel Meijering op 17 juni in de
Oostkerk te Middelburg;
Het Residentie Orkest voert de
compositie van Peter-Jan Wagemans uit
op 30 juni in de Oostkerk te Middelburg;
Het Zeeuws Orkest voert de compositie uit
van Margriet Hoenderdos op 1 juli in de
Grote Kerk van Veere.
AXEL:
De Halle, Rooseveldtlaan 1a. Tel. 01155-2140
OOSTBURG:
Den Hoekzak,Langestraat 1. Tel. 01170-3377 of 7224
Ledeltheater, Ledelplein 17. tel. 01170-2735
TH EATER LIJN
Over voorstellingen in Middelburg, Vlissingen, GoesenZierikzee kunt u
dag en nacht aktuele informatie krijgen via tel. 01180-11511.
VERKOOP
De organisatie Uit in Zeeland regelt de voorverkoop van een groot
aantal voorstellingen in Middelburg, Vlissingen, Goes en Zierikzee.
De adressen zijn:
Middelburg: vanaf 8 werkdagen vóór de voorstelling bij de VW-
Middelburg, Markt 65a en telefonisch via 01180-15256
Vlissingen: vanaf 8 werkdagen vóór de voorstelling van 14.00-17.00
uur bij de VW Nieuwendijk 15, 01184-12345
Goes: vanaf 8 dagen vóór de voorstelling bij de VVV, Stationsplein 3.
Telefonisch reserveren bij de Prins van Oranje 01100-15154.
Zierikzee: vanaf 8 werkdagen vóór de voorstelling tijdens
kantooruren bij het VW Havenpark 29 en telefonisch van 19.00
20.00 uur via 01110-12192
Stadsschouwburg, Molenwater 99. Tel. 01180-25156
Centrum Nieuwe Muziek, Kloveniersdoelen-Achter de Houttuinen.
Kaarten kunnen gereserveerd worden via giro 5600435 van Nieuwe
Muziek of via tel. 01180-23650
Concert- en Gehoorzaal, Singelstraat 13. Tel. 01180-12700
Zeeuwse Bibliotheek, Kousteensedijk. Openingstijden maandag
17.30-21.00 uur; dinsdag t/m vrijdag 10.00-21.00 uur; zaterdag
10.00-13.00 uur. Tel. 01180-30300
Middelburgs Minitheater, Verwerijstraat 53. Tel. 01180-33996
VLISSINGEN:
Vestzaktheater, Bellamypark 5. Tel. 01184-16454
GOES:
Prins van Oranje, Nieuwstraat 14. Tel. 01100-15154
ZIERIKZEE:
Schouwburg/Theater 'De Concertzaal', Paardenstraat 4. Tel. 01110
1 2770, b.g.g. 12670
HEINKENSZAND:
De Stenge, Stengeplein 1. Open op werkdagen van 13.30-17.00 uur.
Tel. 01106-1865
TERNEUZEN:
Zuidlandtheater, Zuidlandstraat 111. Openingstijden kassa: dinsdag
t/m vrijdag van 10.00-16.00 uur en vanaf één uur voor aanvang van
iedere voorstelling. Telefonisch reserveren via 01150-95555
Porgy and Bess (jazzcafé-theater), Noordstraat 52. Telefonisch
(vrijdag- en zaterdagavond) 01150-13293
HULST:
Den Dullaert, Sportlaan 14. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de
receptie van Gemeenschapscentrum Den Dullaert, werkdagen van
9.00-12.00 uur en van 14.00-17.00 uur; de kantoren van de Verenigde
Spaarbank te Hulst, Axel en Terneuzen; één uur voor aanvang van de
voorstelling aan de zaal; telefonisch via tel. 01140-14351
Bibliotheektheater, Kousteensedijk 7. Reserveringen van 18.00-20.00
uur via tel. 01180-30235
Electro, Markt 79. Reserveringen van 18.00-20.00 uur via tel. 01180
38900
Schuttershoftheater, Schuttershofstraat 1. Reserveringen: 19.00
20.00 uur via tel. 01180-13482
VLISSINGEN:
Alhambra, Coosje Buskenstraat 144. Tel 01184-12260
De Piek, Hellebardierstraat 10-12. Tel 01184-16791
©Korte J^teeze 19
©MiSSellruzff
W 01180-11596
met als tableau Se la troupe:
HefjSe, toewijShicj en verse inojreSïénten.
J^eniet Se Kunst van het <§M,enu Surprise: vanaf) f 45.-
(9p zonSag en maanSag valt het Soek.