ZEEUWS MUSEUM: EEN OUD GEBOUW INEKE SPAANDER HEEFT ER ZIN IN MET MOGELIJKHEDEN De nieuwe direkteur van het Zeeuws Museum straalt enthousiasme uit. Een kort gesprek over wat er de komende tijd in de sfeervolle zalen te zien is, loopt al gauw uit tot een ontvouwen van plannen die van de Zeeuwse cultuurtempel een dyna mische plek moeten maken. AVONDROOD IN AXEL FOTO-INSTALLATIE IN DE VLEESHAL GEËNSCENEERDE FOTOGRAFIE STEVE LAWSON IN DE STENGE 'Het leuke van dit museum is dat je er een beeld kunt geven van wat er in Zeeland zoal gebeurd is: van de vroegste tijden tot nu.' In dat opzicht sluit haar nieuwe stek goed aan bij het Prinsenhof in Delft, waar Ineke Spaander 12 jaar geleden haar museum loopbaan begon. Ze heeft daar het hele museum doorgeploegd en duidelijk haar sporen achtergelaten. Zo maakte zij drie tentoonstellingen over de geschiedenis van de stad, redigeerde de bijbehorende catalo gi, ordende de unieke verzameling tegels en Delfts aardewerk en zorgde ervoor dat hedendaagse beeldende kunst in het mu seum een plaats kreeg. En dat is nog maar een kleine greep uit de bruisende aktivitei- ten van de nog steeds ondernemende kunsthistorica. 'Kunst van deze eeuw is mijn hobby. Ik ben in 1977 bij Carel Blotkamp in Utrecht afgestu deerd op de Nederlandse abstrakte kunst uit de periode 1910-1925. We kregen de kans er in het Centraal Museum een tentoonstel ling over te maken. Het onderwerp sloeg aan: in de jaren daarna zijn er nogal wat vervolgtentoonstellingen gemaakt, onder andere over Jacoba van Heemskerk, van wie wij hier ook werk in de kollektie hebben. In Delft kreeg ik de kans ik werkte er toen al jarenom beeldende kunst in het museum te integreren. De toenmalige direkteur was met langdurig verlof en zag er niets in om de tot dan in een apart gebouw weggestopte bescheiden kollektie naar het Prinsenhof te halen. Maar het gemeentebestuur dacht er anders over en ik kon aan de slag. Het gekke was dat van mensen als Schoonhoven, Henderikse en Bogart, allemaal Delftenaren die in de jaren '60 in de Nulgroep en de Informelen behoorlijk aan de weg hadden getimmerd, er nauwelijks werk aanwezig was. In die lacunes heb ik mogen voorzien en 18 erom heen ook werk aangekocht van mensen die verwantschap hadden met hun belangstelling voor struktuur en licht: Jaap van der Ende, Guido Lippens, Kees Smits, Thomas Rajlich bijvoorbeeld. Maar ik heb ook een doek van Rob van Koningsbruggen kunnen kopen. Het leuke was dat er in de 17e eeuw in Delft ook schilders werkten die op een andere maniermet licht en struktuur bezig waren. Emmanuel de Witte bijvoorbeeld, maar ook kunstenaars als Hoekgeest en Van Vliet. En natuurlijk Vermeer. Hun belangstelling voor dit soort problemen is te zien in de kerkinterieurs die zij schilderden. Bij Vermeer blijkt dat uit zijn gezicht op Delft.' ZEEUWSE KUNST 'Ik ken de Zeeuwse situatie nog niet goed genoeg om een uitgewogen oordeel te hebben over wat men hier maakt. Mijn eerste indruk is dat er eigenzinnig gewerkt wordt, los van modes, met een grote belangstelling voor natuur en landschap. Het is in elk geval zo dat het museum een taak heeft in hettonen van kunst uit Zeeland, aangevuld met wat mensen van elders die een kader kunnen bieden voor de ontwikke lingen hier. Tentoonstellingen die om de zes weken wisselen de 'signalementen' moeten een beeld geven van eigentijdse beeldende kunst. Na Marinus Boezem brengen we in de koninklijke 'slaapvertrek ken tot en met 29 oktober Arie Berkulin, die tegenwoordig in Dreischor woont. Berku- lin's beelden en tekeningen hebben een sterke ruimtelijkheid, met duidelijke vor men. Zijn werk heeft een spanning die van binnen uit komt en al werkende ontstaat. Vroeger ging hij uit van geometrische wetmatigheden, tegenwoordig is zijn werk vrijer, alhoewel verhoudingen in zijn werk nog steeds een belangrijke rol spelen. In de beelden zijn wel elementen van menselijke torso's te ontdekken. In het museum laten we inkt-tekeningen zien en enkele beelden in ijzer, hout en zink.' De liefhebber van moderne kunst lijkt in het museum wel aan zijn trekken te kunnen komen. Hoe zit het met mensen die meer houden van oude meesters? 'In december worden de depots verbouwd. We hebben dan ruimte nodig, een mooie gelegenheid om eens te laten zien wat het museum aan schilderkunst in huis heeft. Behalve vroeg 20ste eeuwse kunst, zal er veel werk uit de 19de eeuw te zien zijn in een ouderwetse lay-out, flink vol dus. De nu nog door het museum verspreide kunst uit de 17de en 18de eeuw wil ik meer concentreren in de ruimtes waar ze eigenlijk thuishoren, de stijlkamers. De schilderijen van Rijckhals en Van der Venne hangen nu nog teveel verspreid door het gebouw, tot boven de lift of all places!aan toe. De stijlkamers zullen dus op den duur meer worden ingericht rondom de belangrijke werken die het museum bezit. Het zilver komt er bijvoorbeeld ook terecht, zodat je kunt zien wat er in die periode in Zeeland gemaakt is. Daarnaast kan op de entre-sol apart een studiekollektie in een educatieve opstelling bewaard blijven.' 'De vaste kollektie kan trouwens toch beter uit de verf komen. De verzameling van het Zeeuwsch Genootschap mag best op een manier getoond worden die meer bij de periode past waarin zij ontstond. De huidige opstelling is in dat opzicht wat tweeslachtig: aan de ene kant weerspiegelt die de verzameldrift van dietijd, aan de andere kant is het toch een esthetische presentatie.' 'Het Zeeuws Museum heeft een kollektie waaruit je het wonen en werken van mensen in principe goed kunt aflezen. In de kelder kan meer dan op dit moment het verleden van Walcheren worden uitgewerkt. De stad Middelburg, waarover we veel materiaal hebben, kan daarin als rode draad fungeren. Je krijgt dan een soort kader, dat elders in de provincie met specifieke zaken die daar voorhanden zijn, een beeld geeft van het reilen en zeilen in Zeeland. Maar nogmaals, we praten dan wel over een meerjarenplan!' Daarin past ook het met grotere tentoonstel lingen, zo'n vier per jaar, een bepaald aspekt van de vaste opstelling benadrukken: 'Je kunt denken aan de kostuums, het Zeeuws zilver of de 17de eeuwse meesters. Maar je kunt ook de stadsontwikkeling van Middel burg belichten of de kulturele ontwikkelin gen rond Domburg aan het begin van deze eeuw. Wij zijn niet in staat alle tentoonstel lingen zelf te ontwikkelen; we zullen dan ook regelmatig exposities overnemen van ande re musea of de Rijksdienst Beeldende Kunst.' Even terug naar het programma van de komende tijd. Wat is er nog te verwachten op kortere termijn? 'Vanaf 3 november kan men in het museum terecht voor 'Zeeland in de Ijzertijd'. Die tentoonstelling heeft een educatief karakter, dus scholen vinden er zeker wat van hun gading. Maar iedereen die een beeld wil krijgen van het wonen, de landbouw, het huisraad en het leven zoals in die periode vindt wat hij zoekt. De tentoonstelling had oorspronkelijk Schouwen-Duiveland tot on derwerp en is niet door onszelf samenge steld. Wij konden hem overnemen en zijn de expositie aan het aanpassen. Er zijn vooral voorwerpen te zien, maar bijvoorbeeld ook een maquette. Wat verder weg, in maart volgend jaar, staat een projekt over bloemstillevens door schilderessen op het programma. We doen dat samen met het Gemeentemuseum in Arnhem. In 1990 is ook al zeker dat we een overzichtstentoonstelling brengen van Gui do Lippens, weer een hedendaags kunste naar.' Ineke Spaander praat niet alleen enthou siast, maar ook met kennis van zaken over de meest uiteenlopende aktiviteiten. Ze is blij met de twee kleine en de drie grotere zalen die onlangs voor het museum beschikbaar kwamen; in de vroegere ambtswoning van de commissaris der koningin, waar eens de koningin kon slapen, houden nu kunste naars het publiek wakker. Waar de admini stratie geregeld werd is nu ruimte voor grotere exposities van allerlei aard. gezien de plannen zal zij die ruimten nodig hebben! De Oosterstraat in Axel heette ooit Oude Slijkstraat. Het is een straatje met kleine huisjes, die door de gemeente Axel zijn aangekocht om plaats te maken voor nieuwbouw. Eén van de bewoners van het straatje, boekhandelaar Robby Bellemans, kwam op het idee om in de leegstaande panden een kunstprojekt te realiseren. Hij kreeg toestemming de huisjes voorafgaand aan de sloop aan kunstenaars ter beschik king te stellen. Die kunnen er in die tijd iets mee doen. Het projekt heet Avondrood: de bijdragen zijn de laatste tekens van leven in het straatje; er wordt een periode mee afgesloten. Inmiddels hebben enkele van de 13 uitgenodigde kunstenaars hun bijdrage klaar. Ko de Jonge speelt in op het afgebladderde behang dat je in oude panden kunt aantreffen. Eronder zijn vaak oude kranten zichtbaar met berichten uit het verleden. De Jonge ziet het straatje als een restant van een kleine gemeenschap. Men hield elkaar nauwlettend in het oog en wisselde nieuwtjes uit, bijvoorbeeld in de bakkers winkel die hij als lokatie kreeg toegewezen. In de achter het behang geplakte streek- kranten vind je ook vaak berichten uit de regio die het karakter van een kleine, niet zelden kortzichtige gemeenschap weerspie gelen. Daarop speelt De Jonge in. Hij heeft wereldwijd nogal wat kontakten met kolle ga's die mail-art maken. Hij vroeg hen een pagina uit hun streekkrant te selekteren en er iets aan toe te voegen. Zo is een presentatie ontstaan van wat hij 'Een mondiale knusheid' noemt. Overal blijken mensen in dezelfde kleine dingen geïnteres seerd. De nieuwtjes die eens in de bakkerij klonken vinden hun echo in berichten van heinde en verre. DRIELUIK Leon Riekwel was ooit aktief in het vakbondswezen. Hij is funktionaris beelden de kunst van de Culturele Raad Vlissingen: overleg neemt nog steeds een flink deel van zijn tijd in beslag. Maar hij is na de kunstacademie altijd blijven schilderen. Hij liet zich in zijn bijdrage inspireren door verschillende associaties. Avondrood heeft voor hem ondermeer te maken met vage sferen en ongrijpbare beslissingen, die je in overleg vaak tegenkomt. Vandaar dat Riek wel in zijn drieluik 'On speaking Terms' een middenpaneel schilderde, bestaande uiteen soort krachtveld van rood, zwart en wit. Links daarvan hangt een schilderij met 1 5 koppen van hemzelf, die gericht zijn op het aan de andere kant van het middenpaneel hangende werk met 15 koppen van een politicus. Het krachtveld tussen hen in is onbeslist, maar heeft een agressieve uitstra ling. De andere kunstenaars die Bellemans voor dit projekt heeft aangezocht zijn: Paul Bartels, Richard Beek, Eric Brandts, Peter Claessen, Han Deij, Ronald van Dokkum, Lucy de Graaf, Willy de Houck, Harald Huyser, Hans Lücken en Gerard Ran. Antoon van Prooyen werkt aan een muzikale compositie die tezijnertijd zal worden uitge voerd, terwijl Johan Klein de fotografie verzorgt. Volgende maand leest u meer over dit projekt. De Belg Patrick Merckaert laat in de Middelburgse Vleeshal 'Integraties in de ruimte' zien. Het gaat om fotowerken, die op twee zijden van grote staande kubussen en op panelen zijn bevestigd. Merckaert maakt zwart-wit foto's van beelden die hij uit t.v.- programma's haalt. Ze zijn contrastrijk en hebben een dramatische lading. Je kunt ze bijvoorbeeld verbinden met gevoelens als verstilde passie, onderdanigheid, angst en agressie. Niet het hele oppervlak van de kubussen is voorzien van foto's. Ze worden afgewisseld met zwarte vlakken. Door de opstelling van de elementen wordt je als toeschouwer door de ruimte geleid en geprikkeld voor- en achterzijde van de kubussen te bekijken en met elkaar te vergelijken. Welke ervaringen dat oplevert kunt u deze maand zelf vaststellen. Vleeshal Middelburg 6 t/m 29 oktober. Hans Eykelboom bouwt de werkelijkheid die hij fotografeert zelf. Zijn foto's tonen een architektuur van stapelingen, bijvoorbeeld in de vorm van een afgeknotte piramide. In feite is dat bouwwerk niet hoger dan een centimeter of veertig, maar het lijkt gigan tisch van formaat. Ook maakt en fotografeert hij een intrigerende konstruktie op twee tegenover elkaar staande stoelen. Met de foto stelt hij onder andere vragen over de verhouding van illusie en werkelijkheid. Hij doet dat op een speelse manier, die de natuurwetten tart en de fantasie prikkelt. Bellamy 19 Vlissingen, vanaf 13 oktober. Nog meer foto's: de inmiddels naar de V.S. verhuisde Schot Steve Lawson exposeert in Heinkenszand. Hij komt daar terecht via kontakten die Paul Bartels via een uitwisse lingsprogramma van het Zeeuws Museum enkele jaren geleden heeft gelegd met kunstenaars in Edinburgh. Uit een container met werk van Lawson, in Vlissingen 'onderschept' op doorreis naar Amerika, stelde Bartels een presentatie samen. Lawson maakt foto's van monumentale bouwwerken, zoals de kerncentrale bij Scottish Corner. Hij brengt het element tijd in de foto's door ze samen te stellen uit soms wel 24 stroken van verschillende opnamen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1989 | | pagina 10