r
■isSSSi;
mm
.r
CINEKID KINDERFILMFESTIVAL
IN SCHUTTERSHOF MIDDELBURG
22
TWEE GROTEN VAN
DE MODERNE DANS
INDIANA JONES
In De Koning van Engeland te Hulsten ook in
het Alhambratheater Vlissingen is in okto
ber 'Indiana Jones and the Last Crusade' te
zien. Harrison Ford als Indiana Jones opzoek
naar de Holy Grail, samen met zijn twee
vrienden uit de vorige Indiana Jones-films
en ditmaal bijgestaan door Sean Connery als
vader Jones. Regisseur Spielberg en pro
ducent George Lucas vestigden met deze
film een recetterecord in de V.S., dat echter
enkele weken later al werd overtroffen door
Batman.
DISCRIMINATIE DOOR
EEN ZWARTE BRIL
In het Electrotheater te Middelburg zal een
groot deel van de maand oktober de film 'Do
the Right Thing'van de Amerikaan Spike Lee
te zien zijn. Centraal in 'Do the Right Thing'
staat een pizzeria in een overwegend door
zwarten bewoonde wijk van het New Yorkse
Brooklyn: veel vooroordelen en rascisme,
gecombineerd met een schitterende type
ring van de wijkbewoners. Spike Lee is
momenteel een van de belangrijkste zwarte
jonge cineasten. Vóór 'do the Right Thing'
regisseerde hij o.a. 'School Daze' en 'She's
gotta have it'. De muziek in zijn nieuwste
film is van vader Bill Lee.
Let op de aktiviteiten van de
S.L.A.Z.: Stichting Literaire
Aktiviteiten Zeeland,
een initiatief van:
de Nutsacademie
het Zeeuws Kunstenaars
Centrum
de Zeeuwse Bibliotheek
en Boekhandel Fanoy
Na het eerste Zeeuwse Filmfestival in
september, dat ondanks vele pre
mières en een uitstekend Truffaut-
retrospectief door veel te weinig be
zoekers werd bezocht, komt in okto
ber, tijdens de herfstvakantie, de kin
derfilm aanbod via het 'Cinekid
Festival '89'.
Aansluitend aan hetfestival in De Meervaart
te Amsterdam, zijn in Middelburg de betere
kinderfilms te zien. Het Schuttershoftheater
vertoont deze films in de herfstvakantie van
14 t/m 22 oktober.
Het Festival wordt zaterdag 14 oktober
geopend met een
BEREIMDAG
'Berendag', met de vertoning van de film
'Beer of geen Beer' van Ruud Schuitemaker.
De film gaat over een beer die zijn
winterslaap houdt aan de rand van een
industriezone en die zich verbaast over de
menselijke activiteiten. Na deze film volgt de
vertoning van 'The Bear', de grote publieks
film van de Fransman Jean-Jacques An-
naud. De film gaat over een moederbeer en
het kleintje Youk, die leven in het schitteren
de natuurgebied dat de grens vormt tussen
Noord-Amerika en Canada.
KONRAD UIT HET CONSERVENBLIK
Zondag 15 oktober wordt 'Konrad uit het
Conservenblik' vertoond, een Duitse film,
die tijdens de voorstelling zal worden
ingesproken. Konrad komt bij vergissing in
de grote mensenwereld terecht met alle
bijzondere gevolgen van dien. Nadat zijn
vermissing uit de conservenfabriek is
opgemerkt komt een zoekactie op gang.
Konrad voelt zich echter in zijn nieuwe
situatie ook wel op zijn gemak.
DE KINDEREN VAN BOLDERBUREN
Eveneens live ingesproken wordt de film die
maandag 16 oktober te zien is: 'De kinderen
van Bolderburen'. Hij is van de Zweedse
regisseur Lasse Hallström, die bekend werd
via de film 'My live as a Dog', waarvoor hij
een Oscar-nominatie kreeg. De Kinderen
van Bolderburen wonen in een Zweeds
gehucht in de twintiger jaren van deze eeuw;
een tijd zonder radio en t.v., kortom een tijd
waarin de kinderen nog onbekommerd
spelletjes speelden. Naar een boek van
Astrid Lindgren.
PIM DE PINQUIN EN
MOLLETJE EN KREKELTJE
Dinsdag 17 oktober is het de beurt aan de
allerkleinsten, met de films 'Pim de Pinquin'
en 'Molletje en Krekeltje'.
MIJN VADER WOONT IN RIO
De film die woensdag 18 oktober vertoond
wordt, is dit jaar op het filmfestival van
Berlijn bekroond met een Gouden Beer in de
kategorie kinderfims. Het is de Nederlandse
film 'Mijn vader woont in Rio' van Ben
Sombogaart, naar een scenario van Burny
Bos. 'Mijn vader woont in Rio' gaat over de
briefwisseling tussen vader en dochter en de
voorbereiding van het meisje (Liesje) om
haar vader in Brazilië te bezoeken. De
waarheid is echter anders en die houden
Liesjes moeder en haar nieuwe vriend (te)
lang verborgen.
VIDEO-MIDDAG
Donderdag 19 oktober verzorgt de VPRO een
video-middag met kinder- en jeugdpro
gramma's uit verleden en toekomst (Theo en
Thea, Leporello en Charlie Brown). Deze
VPRO-middag is gratis toegankelijk.
DE TOVERLANTAARN
Vrijdag 20 oktober draait 'DeToverlantaarn':
vertier uit vroeger tijd, live begeleid op piano
met onder andere de geschiedenis van Peter
Pan, zoals deze vroeger op het scherm werd
gebracht. De voorstellingen van de Tover
lantaarn worden verzorgd door Nora Ra
phael-Tours, zij studeerde klarinet, school
muziek en solo-zang en Reneé Perry,
pianiste-componiste.
DE KIKKER EN DE WALVIS
Zaterdag 21 en zondag 22 oktober wordt het
Cinekid-festival afgesloten met de vertoning
van de Canadese film 'La Grenouille et la
balaine', oftewel 'De kikker en de walvis'. De
film uit de Franstalige provincie Quebec,
gaat over het meisje Daphne. Zij heeft de
gave te kunnen communiceren met walvis
sen, maar leeft voor het overige volledig in
haar eigen wereldje. Samen met Scandina
vische en Oosteuropese kinderfilms beho
ren de Canadese jeugdfilms tot de meest
gewaardeerde in de filmwereld der jeugdi
gen. Producent Rock Demers is bekend om
zijn 'Tales for all', een serie films die hij in
samenwerking met bekende regisseurs op
het gebied van kinderfilm vervaardigde met
het het streven om kinderen tussen 9 en 13
jaar een realistische wereld te laten zien,
waarin 'het kleine van alledag' zegeviert
over 'goed en kwaad'.
Tenslotte wordt er in samenwerking met het
Zeeuws Steunpunt op 111 2 en 13 oktober
een aantal andere kinderfilms in schoolver
band vertoond. Vanaf begin oktober is in het
Schuttershoftheater een boekje met alle
informatie over Cinekid '89 te verkrijgen. De
aanvang van alle voorstellingen is om 14.00
uur.
Drie dansvoorstellingen brengt okto
ber ons in Zeeland. In twee ervan valt
écht iets te beleven. Beide zijn in
Middelburg te zien: Krisztina de
Chatel en Truus Bronkhorst. Waar de
eerste de naam heeft gekregen van
'ongekroonde koningin van de
moderne dans', noemt de tweede
zichzelf 'de Robinson Crusoë van de
moderne dans'. Feit is, dat beiden
zeer intensief en integer bezig zijn
met deze kunstvorm en met het ver
kennen van de grenzen ervan.
'Dualis' heet het nieuwe stuk waarmee de
dansgroep van Krisztina de Chatel dit
seizoen komt. Zoals altijd is de nauwe band
tussen dans en beeldende kunst ook nu
weer geaccentueerd: een fascinerend to
neelbeeld met een reusachtig scherm van
spiegelend folie-papier zorgt er niet alleen
voor dat het publiek met zichzelf wordt
gekonfronteerd, maar ook dat het bewe
gingsspel van de dansers van voor en van
achteren is te volgen.
Halverwege de voorstelling wordt de folie
met gloeiende staven tot smelten gebracht
en betreden de dansers de kille ruimte
achter de spiegel.... Een duidelijker afscheid
van de 'minimal'-periode isamperdenkbaar.
Dit is een theatraal gebeuren, dat door veel
recensenten terecht als een 'breekpunt' in
haar oeuvre werd gezien. Maar behalve een
breekpunt ook een hoogtepunt.
LOOD
Truus Bronkhorst, opgegroeid in de wereld
van de dans, tot twee keer toe oprichter van
een dansgroep en er evenzoveel keer
uitgestapt, noemt zichzelf niet langer 'dan
seres'. Ze is een kunstenares, die het theater
heeft gekozen om haar ideeën vorm te
geven.
In haar nieuwe voorstelling 'Lood' laat ze
allerlei tegenstellingen zien: geen lichtheid
zonder zwaarte, geen leven zonder de dood.
De fysieke virtuositeit, die je verwacht van
een danseres, ontbreekt in het eerste deel
van de voorstelling totaal: het gaat niet om
grootse gebaren, maar uitsluitend om de
intensiteit waarmee zij zelfs de kleinste
TRUUS BRONKHORST IN LOOD
FOTO: PETER GRAMBERG
DANSGROEP KRISTINA DE CHATEL 'DUALIS'
FOTO: JANNES LINDERS
handeling kracht en vorm geeft. Elke
beweging lijkt de in het zwart geklede vrouw
te moeten bevechten op haar duistere
omgeving. En wat er zich afspeelt achter het
zwarte masker dat ze ons voorhoudt kan
men slechts vermoeden.
De schaarse middelen, waarvan ze zich
bedient hebben steeds een dubbele bodem:
bloemen die vaal en dood zijn, een grijze
ballon, die wel zweeft maar ook de kogel kan
zijn die de gevangene op zijn plaats houdt....
'Het is haar mooiste en meest afgewogen
programma', schreef de Volkskrant, 'een
onontkoombare voorstelling', oordeelde De
Waarheid.