Een 'uitblad' is per definitie een blad, dat aankondigt wat er allemaal staat te gebeuren. Hoede voorstellingen uiteindelijk uitpakken, daar lees je zelden of nooit wat over. Daar zijn de dagbladen voor. In Zeeland is dat vooral de PZC, die via haar toneelrecensent Willem Nijssen de dag na de voorstelling een waarde-oordeel brengt over de prestaties op de planken. Omdat veel mensen mogen we aannemendat oordeel achteraf ook lezen (al was het maar om het met hun eigen visie te vergelijken), leek het ons goed om de man-achter-de- recensie eens vóór het voetlicht te halen. NIEUW THEATERSEIZOEN DE VOORKEUR VAN WILLEM NIJSSEN Hij zit zo'n zeventig keer per jaar in de schouwburg. Ziet bijna alles wat er in Zeeland op toneel- en kabaret- gebied op de planken staat. En reist regelmatig naar de Randstad ter kompletering van zijn theaterhonger. Wie zijn kritieken in de PZC leest, merkt dat Willem Nijssen zich niet gauw verveelt. Ook in een minder geslaagde voorstelling weet hij de positieve elementen nog te waarde ren. Maar wat vindt hij nu absolute aanraders? En waarom? Het Uitblad ging te rade bij een beroepskijker die er nog steeds plezier in heeft. 'Ik ben een sympathische kijker', reageert Nijssen, als ik hem vraag wat hem boeit in het Zeeuwse theateraanbod. 'Ik ga in een stuk op en ben na de voorstelling relatief positief gestemd. Vanuit die stemming reageer ik dan binnen twee uur in mijn verhaaltjes. Later, zeker als ik een seizoen overzie, ben ik dan toch wel een beetje teleurgesteld; want uiteindelijk blijven er maar een paar voorstellingen over doe je écht iets hebben gedaan. Alhoewel ik sterk op de tekst van een stuk gericht ben, zijn het toch de beelden die voor mij uitmaken wat nu een hoogtepunt was. Sommige beelden blijven je bij, worden in feite je geestelijk eigendom. Aan wat je vergeet kun je konklusies verbinden....' 'Als ik bijvoorbeeld naar het afgelopen seizoen kijk en niet ga zitten nadenken, komen er maartwee voorstellingen bij meop die voor mij een blijvende waarde hebben: 'Nachtwake' van Lars Noren, door het Zuidelijk Toneel en 'De dood van een 4 handelsreiziger', als ik me goed- herinner gespeeld door De Zwarte Kraai.Beide stuk ken gaan over zeer diepe vragen: leven en dood. Ze stellen de zin van het bestaan aan de orde. Dat herken je dan, door de beelden die terugkomen blijf je met zo'n stuk bezig, of je dat nu wilt of niet. In tegenstelling daarmee zijn de meeste stukken vrijblijven der. Wanneer ik bijvoorbeeld naar een voorstelling van Het Volkstoneel van Beppie Nooy kijk, vind ik dat schitterend, kan ik van het spel genieten. Maar uiteindelijk appe- leert zo'n stuk aan direkte emoties, leidt het niet tot inzichten.' 'Iets anders wat me bij is gebleven is de moed van een acteur om zichzelf ter diskussie te stellen, zoals Jozef van den Berg in zijn try-out deed. Zo iemand speelt niet op effekt, maar geeft zichzelf in wat als toneel natuurlijk een uitgeklede voorstelling was.' SHAKESPEARE 'Waar ik in elk geval naar uitkijk zijn de stukken van Shakespeare. Hij legt in zijn stukken zoveel dramatische lijnen bloot. Ik blijf daar steeds benieuwd naar, vanuit het idee: 'Wat zou het deze keer zijn?' Op 18 oktober staat Macbeth in Middelburg. Alhoewel ik het RO-Theater vaak te natura listisch vind spelen, is het stuk over de duistere kanten van jezelfzeer de moeite waard.' Wat spreekt je dan niet aan in de spelopvatting van het RO-Theater? 'Nou, toneel is per definitie onnnatuurlijk. Allerlei realistische effekten en een decor met toeters en bellen, leiden de aandacht af van waar het in het verhaal werkelijk om gaat. De voorstellingen van het Zuidelijk Toneel spreken me mede daarom meer aan. Of de produkties van Toneelgroep De Tijd.Hun Romeoen Julia, richtte zich ook wel op de emotionele snaar, maar benadrukte de kern van het verhaal. Zo moeten Romeo en Julia in het stuk naar elkaar toe klimmen over dichtbegroeide tuinmuren, terwijl ze in de versie van De Tijd langs iets tuinslang achtigs omhoog klimmen. En dat levert in al zijn onttakeling een archetypisch beeld op, dat je bijblijft. Als je weet dat zo'n groep met lef aan de gang is, ben ik geneigd hun 'Voorjaarsont- waken' met spanning tegemoet te zien 2 november Terneuzen; 3 januari Middel burg). Het is een stuk dat gaat over het sexueel ontwaken van jonge mensen. De Duitse schrijver Frank Wedekind schreef het aan het ei nd van de vorige eeuw. Hij gebruikt de lente als beeld voor het ontwaken van de erotiek, een terrein dat iedereen aangaat. En geeft het stuk een dramatische kracht mee met een ironische ondertoon plus een onverwacht einde. De Tijd neemt risico's. Niet alles wat ze doen vind ikgeslaagd, maar durf is voor mij een kwaliteit, die ik toch graag zie. INSPIREREND THEATER Het Zuidelijk Toneel is ook een gezelschap dat moed heeft. Ze halen bijvoorbeeld een voorstelling, die ze nog niet zo lang geleden speelden, terug op het repertoire om er weer mee aan de slag te gaan. Zo kun je diepgang krijgen, maar stel je je zakelijk heel kwetsbaar op, zeker als je weet dat de kritici je extra volgen en je kunnen maken of breken. Het Zuidelijk Toneel speelt op 6 december in Middelburg 'Zomergasten' in de regie van Guy Joosten. De Russische schrijver Maxim Gorki zet in het stuk een groep mensen uit de betere kringen bij elkaar op het buitenverblijf van een advo caat, Basov. Ze vullen hun tijd met oppervlakkig vermaak. Onderhuids broeit het echter en als de Revolutie zich aankondigt neemt hun nervositeit toe. Het stuk is ontluisterend, zonder hard te zijn. En RO-THEATER SPEELT MACBETH REPETITIEFOTO LEO VAN VELZEN er zit bovendien ook nog een verfijnde humor in verwerkt. Het leuke van 'Zomergasten' is dat een paar maanden later, op 7 april volgend jaar, dezelfde voorstelling door het RO-Theater wordt gespeeld. Dan kun je echt eens vergelijken, iets wat hier nog veel te weinig kan. Dat is de armoe van Zeeland, je hebt hier nauwelijks mogelijkheid tot het op bouwen van een referentiekader. Een uitzondering was 'De Meeuw' van Tsjechov, dat in Zeeland de afgelopen tijd drie keer te zien was.' Maar om op dit seizoen terug te komen: Het Zuidelijk Toneel komt met nog twee voorstel lingen naar Zeeland: Brecht's 'Het leven van Galilei' (21 februari Terneuzen; 23 maart Middelburg) belicht het thema van de sociale verantwoordelijkheid van de wetenschap aan de hand van het konflikt dat Galilei had met de kerk. Zijn ontdekking dat de aarde om de zon draait, viel bij dit instituut niet in goede aarde, waarop de inquisitie ingrijpt. Galilei herroept na martelingen zijn theorie. Zijn vrijheid krijgt hij voor een deel terug. Hij moet echter verder door het leven met een gevoel van schaamte voor zijn verraad aan de wetenschap. De voorstelling belooft iets bijzonders te worden: van ballast ontdaan en met door Vera Vingerhoeds gecomponeerde muziek. De andere voorstelling van het Zuidelijk Toneel is ook zowel in Terneuzen (8 mei) als Middelburg (10 mei) te zien. Fassbinders' 'De bittere tranen van Petra von Kant' is vanzelfsprekend door hemzelf verfilmd. Onder regie van Shireen Strooker is het nu op toneel te zien. Het gaat om drie vrouwen, elk van een andere generatie, en hun (on)vermogen tot liefhebben. De mode ontwerpster Petra staat centraal in een bouquet-reeks-achtig verhaal, dat een gro tesk beeld schetst van een periode en verschillende gedaanten van de liefde. Een gezelschap als De Appel doet interes sante dingen; jammer dat Zeeland hen maar één keer ontvangt, namelijk met 'Noodlot' van Couperus (Terneuzen, 8 maart).' 'Het solotoneel kan mij ook nogal eens boeien. De intieme sfeer biedt ruimte voor subtiel akteren; de aandacht wordt vooral ook op de tekst gericht. Elsschot's stuk 'Kaas' is dan ook een voorstelling die mij de moeite waard lijkt. Het is een tragi-komedie over een brave burger die zijn droom ziet uitkomen: hij wordt gevraagd om vertegen woordiger in kaas te worden. Dat stelt hem echter voor problemen die meerweg hebben van een nachtmerrie. De Vlaamse akteuren mimespeler Herman Verbeeck speelt het stuk in een regie van Wim Meeuwissen. 'Kaas' staat op liefst vier plaatsen: Goes, Vlissingen en Middelburg (9,10 en 11 november) en in Terneuzen (28 februari). HET LUCHTIGE AANBOD 'Ik ben geen echte liefhebber van het blijspel. Het wordt in nogal wat vrije produkties leuk en knap gebracht. Toch zie je vaak dat het toneel is dat geld op moet brengen. Het is theater ontdaan van zijn kruiden. Als er een stuk van Alan Ayckbourn op het programma staat, kan dat anderszijn: bij hem speelt onder de oppervlakte vaak een bitterheid die iets wezenlijks blootlegt. In 'Toekomstmuziek', dat op 16 januari in Middelburg wordt opgevoerd, worstelt een komponist in een futuristisch dekor met de tijdsgeest en zijn ex-vrouw, die hij tot robot heeft gedegradeerd. Een welzijnswerker anno 2010 en een escort-girl moeten de problemen helpen oplossen. Ik verwacht dat Ayckbourn ook in dit geval weer voor een flitsende komedie heeft gezorgd, die meer is dan oppervlakkig toneel. Het programma vermeldt een groeiend aantal kabaret- en kleinkunstoptredens. Nijssen heeft daar toch wat kanttekeningen bij: 'Toneel kan het leven abstraheren en terugbrengen tot de kernvragen. Kleinkunst scheurt het leven aan vrolijke snippers en heeft een relativerender taak. Ik vind dat we er hier wel wat mee worden overvoerd. Het trekt volle zalen, dat is waar. Ik ben dan wel eens teleurgesteld als je voor wat erstigers niet meer dan vijftig tot honderd mensen in de zaal ziet zitten. Ik wil niet zeggen dat je niet naar iets vrolijkers zou mogen gaan, maar ik mis in veel voorstellingen een levensvisie. Relativeren kun je alleen als je levenswijsheid hebt. Iemand als Vincent Bijlo heeft bijvoorbeeld wel iets te zeggen (17 november in het Vestzaktheater Vlissin gen). Zo heeft Youp van 't Hek dit seizoen niet te zienook visie. Goed kabaret is als een grapefruit: een mooie vrucht waar je na een paar happen wél klaarwakker van bent. Van Paul van Vliet heb ik minder verwach tingen. Ik vind hem teveel vakman gewor den; er schuilt ook een gevaar in als je het te goed in je vingers hebt; het kan te gladjes worden, teveel spel. Toch moet je het 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1989 | | pagina 3