MACBETH BLIJFT BOEIEN De belangrijkste toneelgebeurtenis van oktober is ongetwijfeld die van Macbeth door het RO-Theater. Precies twee jaar nadat het Vlaamse gezelschap 'De Tijd' hetzelfde stuk van Shakespeare in Middelburg bracht, wordt het daar nu opnieuw uitgevoerd. Daarmee is eigenlijk al bewezen, dat Macbeth één van die stukken is, die een onverklaarbare theatrale oerkracht hebben. Steeds weer opnieuw zijn theatermakers en filmers er mee bezig. En steeds weer opnieuw blijkt er ook publiek voor te zijn. DE KERSENTUIN AAN ZET TOEKOMSTMUZIEK DE KLEINE HOLTE: 'DE MAN DIE WERK VOND' VOLOP KABARET IN NIEUW SEIZOEN: SETH, HANS, JOKE, BRAM, JOB EN DE PAPPENHEIMERS afwachten, ledereen moet het zelf maar gaan bekijken, hij staat vier dagen achtereen in Middelburg (7 t/m 10 november).' Tot slot merkt Nijssen nog op: 'Eén ding vind ik jammer. Als ik de programmering voor Zeeland bekijk is er relatief weinig poppen spel te zien. Wat mij betreft zouden Feike Boschma, The Stuffed Puppet Theatre en Studio Peer niet de enige vertegenwoordi gers moeten zijn van deze volwassen theatervorm.' Willem Nijssen zal het dit jaar weer druk krijgen. Of zijn én uw verwachtingen uitkomen, kan alleen maar in het theater blijken. Carol van Herwijnen speelt in de RO- uitvoering de rol van de wrede Schotse veldheer, die van drie heksen te horen heeft gekregen dat hij koning zal worden. Die 'wetenschap' brengt hem tot een groot aantal genadeloze moorden op mogelijke konkurrenten (en op de koning zelf). Maar hoewel hij zijn doel bereikt, blijft hij zich onzeker en angstig voelen. De heksen kunnen hem ook geen absolute zekerheid geven en Macbeth gaat verder met moorden en eindigt als een waanzinnige. In deze voorstelling speelt vrijwel het hele RO-gezelschap mee. dat houdt in —aldus de aankondiging van de groep— dat bepaalde rollen op een ongebruikelijke manier zullen O worden ingevuld, met als resultaat waar schijnlijk ook een ongebruikelijke voorstel ling. Schouwburg Middelburg, 18 okt. Een toneelstuk, dat ook al vele, vele malen op de planken werd gebracht is 'De kersentuin' van Anton Tsjechov. Het Rei zend Volkstheater, waarvan o.a. Hugo Metsers en Pleuni Touw deel uitmaken brengt het stuk dit seizoen opnieuw. Het is het verhaal van een excentrieke Russische land-eigenaresse, die haar hele fortuin erdoor heeft gejaagd. Als haar landgoed in het openbaar verkocht dreigt te worden, stelt een koopman voor om de kersentuin (een uniek pronkstuk van de familie) te rooien en er vakantiehuisjes te bouwen om zo uit de schulden te komen.... Kortom: een intrige die sommige Zeeuwen zal aansp'reken. Concertzaal Zierikzee. 20 okt. Wie heeft een paar jaar geledenhet bericht niet in de krant gelezen over die Japanse soldaten, die ergens op een eiland ijl de Pacific zich nog steeds verscholen hielden omdat ze dachten dat de oorlog nog steeds niet voorbij was? De Tjechische schrijver Pavel Kohout heeft op basis van dat bericht een tragi-komedie geschreven over de Joodse onderduiker Keilerman, die ook in de veronderstelling verkeert, dat de oorlog nog niet is afgelopen. Zijn vriend Franz speelt elke zaterdagavond het oorlogsspel met hem verder. Elsa, de vrouw van Franz, heeft met beide mannen een bijzondere relatie. De verwikkelingen van dit bizarre, ontroe rende verhaal worden op de planken gezet door drie 'groten' van het Nederlandse toneel, die nog nooit met elkaar hebben samengewerkt. Toch staan Ina van Faassen en Henk van Ulsen al dertig jaar op het toneel. De derde is ook een oude rot in het vak: Frans Vorstman. Schouwburg Middel burg. 25 okt. Een toneelstuk, dat in het Londense West End avond aan avond volle zalen trekt is de komedie 'Henceforward' van Alan Ayck- bourn. dat stuk is nu in het Nederlands vertaald en Terneuzen krijgt de voor première van 'Toekomstmuziek', zoals het stuk hier gaat heten. Cees Linnebank en Jenny Arean spelen de belangrijkste rollen in deze komedie vol bijtende humor. In een sciencefiction achtig decor van videoschermen en andere elektronica zien we een komponist. Hij worstelt met de tijdsgeest en met zijn vrouw, die hij tot robot heeft gedegradeerd. De Nederlandse versie wordt geregisseerd door de Engelsman Alan Strachan. Zuid/and theater Terneuzen, 28 oktober. Het enfant terrible van de Vlaamse litera tuur, Herman Brusselmans, legde zijn ervaringen, opgedaan tijdens het werken op de wetenschappelijke afdeling van een Brusselse bibliotheek, vast in zijn roman 'De man die werk vond' (1985). Brusselmans maakte er zelf een toneelbewerking van die zijn Nederlandse première beleefde in de uitvoering van De Kleine Holte. 'De Kleine Holte' is de naam van een theaterwerkplaats in Doetinchem. Naast de programmering van kleinschalige theatervoorstellingen houdt men zich er bezig met ondermeer de produktie van voorstellingen. De theaterbewerking van 'De man die werk vond' toont de aaneenschakeling van ge beurtenissen die de bibliothecaris, Louis Tinner, meemaakt: Warrige fantasieën en realiteit lopen door elkaar. Tinner raakt verstrikt in zijn onvermogen de wereld naar zijn hand te zetten en alles en iedereen lijkt zich tegen hem te keren. De voorstelling is aangrijpend, maar tevens vermakelijk van wege de bizarre humor en het cynisme van Brusselman's teksten. Hans de Reus, die de rol van Tinner vertolkt, oogstte positieve kritiek voor de wijze waarop hij Tinner's aftakeling in beeld brengt. Ook de fraaie en doelmatige decors maken deze voorstelling tot een aanrader. 't Beest, 26 oktober. Acht kabaretvoorstellingen en minstens drie komedies. Daarmee start het theaterseizoen in de Zeeuwse schouwburgen. Seth Gaai- kema neemt drie voorstellingen voor z'n MARIAN ROLLE EN HUIB BROOS IN 'JOSAPHAT' FOTO JEAN VAN LINGEN. rekening met een programma, dat verleden jaar nog 'Op naar 90' heette en nu 'Seth op naar '90, 2000'. Hetzelfde programma dus, dat in december '88 al in Middelburg was te zien, maar dan bijgeschaafd. Voor wie het verleden jaar miste in elk geval nieuwe kansen om 'de positiefste kabaretier van Nederland' bezig te zien in zijn terugblik en vooruitkijk. In Zierikzee, Middelburg en Terneuzen. Een man, die wèl met een nieuwe show komt is Hans Liberg. Deze vooral door zijn virtuoos samengaan van pianospel en radde praat opvallende kabaretier is al weer aan zijn vierde one-man-show toe. 'Chanel No 4711' is de titel van deze voorstelling, die riekt naar de erotiek van een parfumflesje, een lippenstift en natuurlijk Rachmaninov. In Terneuzen is hij deze maand al; volgend jaar pas in midden-Zeeland. Nieuw is het trio, dat onder de naam Pappenheim opereert. Hans van Gelder, Peter Lusse'en Lenette van Dongen waren al eerder op het toneel te zien, maar dit is hun eerste gezamelijke kabaret-voorstelling. Het is (volgens de aankondiging) een razendsnel programma zonder verhaal-struktuur met liedjes, scènes, mono- en dialogen. Wat de inhoud betreft: zet twee mannen en één vrouw bij elkaar en je krijgt geheid gelazer. Gaat dat zien! In Middelburg. Nieuw althans voor Zeelandis ook het programma van Joke Bruijs. Elders trad ze al op met haar solovoorstelling 'Helpers weg.... eerste ronde!' Volgens de recensent van Trouw schaart ze zich met deze voorstelling al meteen in het kleine rijtje 'grote vrouwelijke kabaretiers'. En daaronder ver staat Trouw dan Martine Bijl, Jenny Arean, Adèle Bloemendaal en Jasperina de Jong. In Terneuzen kan men gaan kijken of Trouw gelijk heeft gehad. Bram Vermeulen, nog altijd het meest bekend als het maatje van Freek de Jonge in Neerlands Hoop, is ook op de solo-toer. Na allerlei pogingen om zijn draai te vinden, lijkt dat nu te zijn gelukt met een avondvullend programma, dat de naam 'Gezellig' draagt. Bram doet alsof hij iemand (het publiek) op visite heeft. Die visite zit op de bank (in de schouwburg) en de gastheer speelt wat op de piano, zingt liederen en begint verhalen te vertellen over wat hem boos of verdrietig maakt. Soms heel persoonlijk over z'n echtscheiding (want dat moet kunnen tegenwoordig), maar altijd met een nogal melancholieke ondertoon. 'Gezellig' dus. In Goes. Tenslotte Job Schuring. Verleden jaar won hij het Amsterdamse Kleinkunst Festival en begin dit jaar kwam hij met zijn eerste avondvullende programma, dat nog steeds 'Ik heb alleen nog geen titel' heet. Ondanks die titel werd zijn voorstelling enthousiast door de pers ontvangen. Niet alleen door Trouw, die hem 'een groot kabaret-talent' noemde, maar ook door bladen als De Volkskrant ('Geen fantasieloze kloon van de meesters') en het Utrechts Nieuwsblad ('allure, verfijning en prachtig taalgebruik'). Kortom: een jongen om op te letten. Op 27 oktober is hij in Vlissingen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Mooie moeite / Uitblad voor Zeeland | 1989 | | pagina 4