- 11 - De onderwijzer zal zijn leerlingen ervan moeten overtuigen, dat het spreken van een dialect in feite betekent het zich uiten in een eigen "taal", hij zal de leerlingen er bewust van moeten maken, dat zij het dialect dan ook niet opzettelijk verarmen, door in eigen kring een compromistaaltje te willen spreken. Dit houdt niet in, dat de aandacht voor het A.B.N. hieronder zal mogen lijden. Wanneer de leerling een positieve instelling heeft tot het eigen dialect, zal hij minder remmingen vertonen ten aanzien van het A.B.N. Het spreken van het "Nederlands" zal hem daar door wellicht beter afgaan, zeker wanneer het kind geleerd zal hebben, zich vrij en spontaan te durven geven. Ik meen dan ook te mogen veronderstellen, dat, zeker bij dia lectsprekende kinderen, de vrije expressie in taal en gebaar een heel belangrijke plaats in het onderwijs in dient te nemen. Zijn de moeilijkheden specifiek van dialectische aard? Naarmate ik me meer ging verdiepen in de moeilijkheden, waarmee het dialectsprekende kind bij de taalverrijking op de lagere school te maken krijgt, is me duidelijker geworden, dat deze moeilijkheden in ruimere zin gezien moeten worden. Naast de aanleg van het individu en zijn leeftijd zijn bij de taal ontwikkeling - zeker vóór de leerplichtige leeftijd - de fami liale factoren bepalend. In het theoretisch gedeelte van mijn scriptie heb ik met behulp van artikelen van DrJ.v.d.Velde uit het Schoolblad (19^5? nrs35i 37genoemde moeilijkheden vergeleken met die van kinderen uit cultureel taai-arme milieus. Na een nadere probleemstelling, waarin het doel van het taal onderwijs en de taak van de lagere school nader omschreven zijn en de moeilijkheden van didactische en taalkundig-psychologi sche aard zijn belicht, volgt het meer praktisch didactisch deel van de scriptie Het betreft hier dus de mogelijkheden binnen het kader van het lager onderwijs tot verbetering van genoemde moeilijkheden Achtereenvolgens heb ik hier de plaats, de vorm en de inhoud van het moedertaalonderwijs bij dialectsprekende kinderen nader uitgewerkt Heel sumier geschetst komt het hierop neer: a. Het moedertaalonderwijs dient uitgebreid te worden, om het (dialectsprekende) kind beter taalonderwijs te kunnen geven.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1966 | | pagina 13