- 13 - "welke maatregelen neemt het onderwijs om kinderen uit sociaal- cultureel arme milieus (cultureel taai-arme milieus), kinderen dus met een ontwikkelingsachterstand, te helpen?" Met de hier volgende experimentjes heb ik getracht de bescheiden middelen, die mij ten dienste stonden, aan te wenden om het dialectsprekende kind in zijn taalachterstand tegemoet te komen. Mogelijkheden binnen het kader van het lager_onderwijstot ver betering van deze moeilijkheden Plaats, vorm en inhoud van het moedertaalonderwijs bij dialect sprekende kinderen. a. De plaats van het moedertaalonderwijs. De wijze, waarop iemand zijn taal gebruikt, bepaalt voor een belangrijk deel zijn maatschappelijk aanzien. Laat ik er van uitgaan, dat het dialectsprekende kind, na zijn lagere schooltijd, zich behoorlijk in algemeen beschaafd Nederlands uit kan drukken; - wanneer het aan zijn taakge bruik desondanks hoorbaar is uit welk gewest hij komt zal hem duidelijk gemaakt moeten zijn, dat hij zich hiervoor geenszins behoeft te schamen (hoeveel mensen spreken zuiver Nederlands?) - Dan houdt dit in, dat voor dit kind de weg voor ruimere contactmogelijkheden open ligt. Door het te volgen voortgezet onderwijs zal hij buiten zijn sociaal- cultureel niveau kunnen treden en daardoor een zekere "gedwongen" afstand weten te overbruggen. Maar is het mogelijk met ons huidige taalonderwijs de kinderen deze grondslag mee te geven? "Is het voor ons niet dringend noodzakelijk reeds bij het kleuteronderwijs aandacht te besteden aan de wijze, waarop de kleuter uit eenvoudige milieus zijn taal gebruikt en op de lagere school (volksschool), het aantal lesuren "taal" uit te breiden, van de gebruikelijke 4/6 tot 7/8? Maar er moet gedurende die uren dan ook taalonderwijs ge geven worden: het leren hanteren der taal voor eigen mondelinge en schrif telijke gedachtenuiting en voor het verstaan van de monde linge en schriftelijke gedachtenuitingen van anderen. Beter, beschaafderrijker taalgebruik komt dan binnen het bereik van het Nederlandse volk als geheel; het gaat om een nationale zaak." (13; 867).

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1966 | | pagina 15