- 14 - Van welke vakken de tijd zou moeten worden afgenomen is een zaak, die misschien door leerstofplanning op langere termijn, zoals die in.het rapport over nieuwe onderwijsvormen wordb voorgesteld, opgelost kan y/orden. b. De vorm waarin het moedertaalonderwijs wordt gegeven, wordt bepaald door de onderwijzer en de door hem gebruikte leerboekjes. De onderwijzer zal zich allereerst aan moeten passen bij het kind. Zo zal bij het spontane klassegesprek de spreektaal aanvankelijk nog de overhand hebben. Wanneer men van de kinderen zou eisen, bij het betreden van de lagere school A.B.N. te spreken, zou dit hen alleen maar stom maken. Het kind zou zich op school niet vrij en spon taan meer kunnen uiten. Bovendien zou het verband tussen zijn eigen taaltje en het denken worden verbroken, daar dit nu eenmaal samen gaat. In principe zal men van de taal van het kind zelf uit moeten gaan, van de taal, zoals het die gebruikt in de dagelijkse omgang, waarin het vertelt, die het schrijft. Het tvireetalig onderwijs, zoals dat in Friesland is ingesteld, levert hiervoor wel het bewijs. Maar als het dan zo ver is, dat we bij het milieuonderwijs direct contact weten te leggen met de kinderlijke taalschat zitten we met het probleem van de methode. Het is nlniet juist, alle kinderen van het eerste leerjaar over één kam te scheren, door ze dezelfde milieuplaten, de zelfde boekjes voor te leggen. Daartoe zijn de gezinsmilieus te ver van elkaar verwijderd. "In Nederland begint men sinds enige jaren de konsekwentie van dit alles in te zien. Het taalonderwijs in de verschil lende streken kan dus niet gelijk zijn en taalboekjes voor het gehele land kunnen niet in de werkelijke behoeften der verschillende streken voorzien.'f (5; 65). Dhr. P. Post geeft in Mededelingen van het Nutsseminarium voor Pedagogiek no. 49 de volgende aanwijzingen"De nieuwe didactiek zal pas zijn kans krijgen als men het aandurft de zesjarige kleuter te ontvangen zonder de leermiddelen, die niet alleen klassikaal, maar universeel nationaal bedoeld zijn. De verschillen zijn te groot; onze bevolkingslagen liggen te ver uiteen - er is alleen goed milieuonderwijs te bereiken met grote differentiatie in leerplans en aanpak. Men zoekt

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1966 | | pagina 16