- 15 -
het "juiste" midden en dat is een te grote achterstelling van
alles wat daar beneden is. Het "algemene" milieu, de g.g.d.-
achtige generalisatie is een abstractie aan talloze bijzondere
milieus ontleend, die veel te weinig gemeenschappelijk hebben.
Daardoor is het niet wezenlijk. Er is voor elke schoolbevolking
maar één milieu, dat voor die school en misschien géén ander
geldt: die school in dat dorp, in die straat, met die werke
lijke gezinnen, die vleselijke vaders, die boer of vrachtrijder,
die moeders, die vandaag stamppot koken en kippen houden.
Dit milieu stimuleerde dat kind in zijn taalgroei. En hier moet
de school voor zijn taalonderwijs de basis zoeken, die alleen
voor die school goed is. (14; 29 DrG.J. Nieuwenhuis
Dit betekent, dat de onderwijzer boven de methode moet staan.
Hij zal zijn didactisch handelen zelf moeten bepalen. De methode
geeft alleen nog de richting aan. Als praktische "wenken" voor
de pedagoog noemt Dhr. A.A. Hiddink: spontaneïteit, creativiteit
en inventiteit. (9; 9)-
Zo heb ik geprobeerd de eigen taal van het kind als aangrij
pingspunt voor verbetering aan te wenden.
Het betreft enige experimentjes, die ik in de hoogste klassen
heb gehouden.
1. Hit opstellen heb ik veel voorkomende fouten genoteerd.
Hieronder vallen ook fouten, die uit het dialect voortkomen.
Deze fouten nu, heb ik in een kort lesje verwerkt, dat ik de
leerlingen heb voorgelegd met als opdracht deze eruit te
halen. Vooral de bespreking hiervan is uitermate belangrijk.
Dergelijke oefeningen dienen de leerlingen herhaaldelijk te
makeni
De leerlingen kunnen de bespreking eventueel zelf leiden.
2. In een andere les heb ik op soortgelijke wijze provincia
lismen verwerkt, die bij het schriftelijk taalgebruik niet
kunnen worden toegestaan. Deze les bleek als taalles te
moeilijk. Het ging mij dan in de eerste plaats ook om de
bespreking, die ik verschillende keren heb herhaald.
De leerlingen beschouwden deze taailesjes meer als "taal
spelletjes", waardoor zij elkaar al heel snel wisten te
verbeteren. Na de tweede bespreking "vergisten" de leer
lingen zich haast niet meer(Zie voor de uitwerking van
dit experiment onder 4).
Dit zijn pogingen om de leerlingen een kritische instel
ling te leren aannemen ten opzichte van hun eigen taalge-