- 16 -
bruik, en dat van anderen. Daardoor zouden we het gehalte op
kunnen voeren. We zullen de leerlingen dan ook vrij veel
schriftelijk werk moeten laten maken.
Een ander m.i. uitstekend middel om het gehalte op te
voeren, zou het leergesprek kunnen zijn.
Het is gebleken dat het één van de meest geeigende middelen
is om de leerlingen - onder leiding - van elkaar te laten
leren. De leerlingen vertellen elkaar bv. hun werkwijze.
Velen komen hierdoor tot prestatieverbeteringDe zwakke
leerlingen zullen deze betere leermethoden overnemen en dit
moet dan haast wel tot betere resultaten leiden.
Ook kan men het dialect in dienst stellen van het onder
wijs; bijvoorbeeld bij betekenisverklaring.
In het Zeeuws dialect staan de woorden nog dicht bij de oor
spronkelijke betekenis: bv. "driftig" betekent: "haastig".
Het doet nog sterk denken aan het oorspronkelijke "drijven":
't schip is op drift.
In het Nederlands gebruikt men driftig haast alleen nog maar
in de betekenis van "kort aangebonden"
Veel woorden en uitdrukkingen uit het dialect, ik denk ook
aan provincialismen, bieden de onderwijzer een schat aan ver
gelijkingsmateriaal "en door vergelijking rijpt het taal
inzicht". (16; 6).
N.B. Hierbij moeten we niet uit het oog verliezen, dat de
voorbeelden zo gekozen moeten zijn, dat zij geen ver
warring wekken
Uitingsdrang stimuleren.
Ik heb reeds gewezen op de grote moeilijkheid voor dia
lectsprekende kinderen, zich op school in een voor hen vreemde
taal uit te drukken. In dit geval heb ik een leerling van de
eerste klas als voorbeeld gesteld van een kind, wiens uitdruk
kingsvermogen sterk geremd scheen te zijn.
Toch zal het noodzakelijk zijn, dat dialectsprekende kinderen
zich vlot uit leren drukken in het A.B.N., omdat de moderne
maatschappij nu eenmaal als eis stelt, dat de jonge platte
lander buiten zijn eigen dorpsgemeenschap treedt en zijn weg
gaat zoeken in de gecompliceerde veelheid van beroepen en
functies. Hiertoe is een allereerste eis, dat hij zich kan