- 17 - bedienen van een algemeen beschaafd taalgebruik, naast het dialect dat hij spreekt. De lagere school biedt vele mogelijkheden tot beoefening en verbetering van de mondelinge spreekvaardigheid binnen het kader van de gewone lessen, al zal de houding van de onder wijzer hierbij bepalend zijn. "Vindt hij mondelinge taalexpressie belangrijk, dan zal het hem lukken hiervoor een plaats in het geheel der onderwijs activiteiten in te ruimen - dit geldt tevens voor alles wat met vrije expressie te maken heeft (Vindt hij ze onbelang rijk, dan is er geen tijd voor). (9; 23). aSchriftelijk Het opstel is wel de meest gangbare vorm om zich schrif telijk in taal uit te drukken. Dit kan in de vorm van: een verslag, een vrije vertelling; een identificatiebriefhet met eigen woorden weergeven van een geschikt gedicht, e.d. Men zou de kinderen ook zelf teksten kunnen laten schrijven voor samenspraakjes of toneelstukjes. Een andere wijze om de uitingsdrang van de leerlingen te stimuleren is het zelf gedichten maken. Natuurlijk zal dit niet vanzelf gaan: het zal geheel afhangen van de sfeer in de klas, de instelling van de onderwijzer. Naar aanleiding van een artikel in Vrij Nederland van 3 april 1965 "Verschijnende dichtkunst in een verdwijnend schooltje", heb ik de leerlingen van de hoogste drie klassen verteld, dat kinderen op een schooltje in Amsterdam zelf gedichten maakten. Ook heb ik enkele van deze kindergedich ten voorgelezen, naar aanleiding waarvan ik een klasse gesprekje hield. De leerlingen toonden zich enthousiast. De volgende dag gaven enkele leerlingen mij spontaan een "eigen" gedicht. bMondeling De mondelinge hantering van de taal zal men het best kunnen bevorderen, door de leerlingen zoveel mogelijk te laten vertellen. 1In de eerste plaats noem ik het klassegesprek, dat er in de eerste twee klassen op gericht is, de kinderen te leren zich vrij en duidelijk uit te drukken.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1966 | | pagina 19