- 18 - Zoals ik het kunnen constateren, is dit klassegesprek aan vankelijk niet meer dan een vraaggesprek tussen onderwijzer en leerling. Tijdens enkele van deze gesprekjes in de laag ste drie klassen viel het mij op, dat de meeste leerlingen hun best deden zo goed mogelijk Nederlands te spreken. Alleen onderlinge discussies vonden steeds in het dialect plaats. Steeds wanneer de meningen verdeeld waren, spraken de leerlingen door elkaar, zodat de onderwijzer gedwongen was telkens in te grijpen en een leerling de beurt te geven. De bedoeling van het klassegesprek in de hogere klassen is, dat de leerlingen dit zoveel mogelijk zelf leiden. Als grootste waarde van het klassegesprek noemt M.Kranendonk dan ook het geestelijk contact, dat in de klas tussen de leerlingen onderling ontstaat. De leerlingen leren op deze wijze hun gedachten onder woor den te brengen; de spreekdurf wordt erdoor gestimuleerd. 2. Ook door het houden van spreekbeurten zal het kind zich beter leren uitdrukken. Het vereist van de spreker en van de klas grote concentratie. Bij het beluisteren van vijf spreekbeurten van leerlingen uit de klassen k, 5 en 6 is mij opgevallen, dat de minder vlotte vertellers het snelst terugvielen op het dialect, althans een compromistaaltje gebruikten. Toch scheen dit geen remmende invloed op het vertellen zelf uit te oefenen. Van grote waarde kan na de spreekbeurt de bespreking zijn, mits de kritiek opbouwend is. Bij deze bespreking kan men zowel individueel als klassi kaal te werk gaan, om de leerlingen opmerkzaam te maken op het eigen vroordgebruik Bij het kiezen van de onderwerpen had ik rekening gehouden met de interesse van de kinderen, waardoor zij een aan knopingspunt hadden om vanuit te gaan. Vier van de vijf leerlingen vertelden alleen over eigen ervaringen, die respectievelijk op de volgende onderwerpen betrekking had den: "De veerboot", "De vacantie", "Welke dieren ik later zou willen hebben", "Vissen". Eén leerling (6e klas) die over "De dijkverzwaring" sprak, had zich terdege voorbereid. Hij gaf met behulp van een schets een prima uiteenzetting over dit onderwerp in be hoorlijk Nederlands

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1966 | | pagina 20