- 20 - een groot voordeel. De leerlingen, die over de meeste fantasie beschikten, hielpen de anderen door hen steeds - in het dialect - aanwijzingen te geven, zowel voor het handelen als voor het spreken. Hoewel het geheel nog zeer primitief aandeed, bleek het voor de leerlingen een enorme belevenis te zijn. Haar aanleiding van een bespreking van oefeningen in stijl, liet ik een.paar leerlingen van de hoogste klassen enkele spreekwoorden uitbeelden. Hierbij mochten de leer lingen ook spreken. (Uitgewerkte experimenten: 7)- "Wanneer men kinderen wil leren zich vrij te uiten is het niet voldoende dat ze hardop lezen, gedichten opzeggen en verhalen navertellen. Daarnaast zal men aandacht moeten besteden aan klassegesprekken, discussies, improviseren van toespraken. Alvorens tot deze dingen over te gaan, moet men eerst het fundament gelegd hebben waarop alle bovengenoemde uitingsmogelijkheden gebaseerd zijn, nl.: 6. Scheppend toneelspelen in dienst van het onderwijs! Weergeven (uitspelen) van vrat de verwerkte leerstof (indi vidueel of in groepsverband) heeft wakkergeroependoor middel van taal en gebaar. Om hen hiertoe in staat te stellen, zullen wij trachten hen door een onbevangen doel matige training in een geestelijk klimaat te brengen, waar de bewogenheid zo groot isdat zij zich baan móet breken in ritme en klankenbeweging en woorden, in vrije expres sie in taal en gebaar." Cf; 6). Met deze woorden van Aafje Top zou ik uitdrukking willen geven aan de gedachte, dat vrije expressie in taal en ge baar niet langer uit de (dorps)school weg te denken is. (Wel wil ik in dit verband opmerken dat de problematiek van een tweemansschool met zich meebrengt, dat het moeilijk zal zijn aan dit facet voldoende aandacht te kunnen be steden) Ondanks het feit dat zij hierin weinig ervaring hadden, heb ik de leerlingen van de klassen k, 5 en 6 laten im proviseren naar aanleiding van het onderwerp "IJspret". Bij de toelichting van dit onderwerp bleek reeds, dat de leerlingen heel enthousiast waren; zij hebben dit experi ment dan ook tot een goed einde gebracht (wel moest ik de vrije improvisatie steunen door af en toe een stille aan-

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1966 | | pagina 22