- 22 -
aal-cultureel arme milieus", kinderen dus met een ontwikke
lingsachterstand, te helpen?"
De commissie vraagt zich af, of het niet noodzakelijk is
alle aspecten van de taalvorming in een nauwkeurig om
schreven doelstelling, op te nemen en vooral na te gaan,
welke didactische maatregelen nodig zijn om de kinderen
met achterstanden - zo ook: dialectsprekende kinderen - in
de taalontwikkeling te helpen.
De vragen, die de commissie in genoemd rapport stelt,
zal ik niet kunnen "beantwoorden.
Met deze scriptie heb ik duidelijk willen maken, dat alle
middelen, die ons ten dienste staan, aangewend zullen moe
ten worden,' om het dialectsprekende kind in zijn taal
achterstand tegemoet te komen.
Uitgewerkte experimenten
In beide groepen van de tweemansschool te Hoedekens-
kerke heb ik geexperimenteerd om een beter beeld te krijgen
van de taalontwikkeling bij deze van huis uit meestal dia
lect sprekende leerlingen.
De moeilijkheid bij enkele experimenten was, dat ik deze
zoveel mogelijk aan de verschillende niveaus van de leer
lingen uit één groep aan moest passen.
Naast observeren en enkele oefeningen ter verbetering van
de taal, heb ik mij bezig gehouden met enkele vormen van
verbale expressie. Ook het onderzoekje naar Zeeuwse woorden
en uitdrukkingen heb ik bij deze experimenten ingevoegd.
Ik wil proberen om bij daarvoor geschikte experimenten, een
objectieve beschrijving te geven van het verloop (a), met
daaraan vastgekoppeld een korte beschouwing (b).