- 22 - aal-cultureel arme milieus", kinderen dus met een ontwikke lingsachterstand, te helpen?" De commissie vraagt zich af, of het niet noodzakelijk is alle aspecten van de taalvorming in een nauwkeurig om schreven doelstelling, op te nemen en vooral na te gaan, welke didactische maatregelen nodig zijn om de kinderen met achterstanden - zo ook: dialectsprekende kinderen - in de taalontwikkeling te helpen. De vragen, die de commissie in genoemd rapport stelt, zal ik niet kunnen "beantwoorden. Met deze scriptie heb ik duidelijk willen maken, dat alle middelen, die ons ten dienste staan, aangewend zullen moe ten worden,' om het dialectsprekende kind in zijn taal achterstand tegemoet te komen. Uitgewerkte experimenten In beide groepen van de tweemansschool te Hoedekens- kerke heb ik geexperimenteerd om een beter beeld te krijgen van de taalontwikkeling bij deze van huis uit meestal dia lect sprekende leerlingen. De moeilijkheid bij enkele experimenten was, dat ik deze zoveel mogelijk aan de verschillende niveaus van de leer lingen uit één groep aan moest passen. Naast observeren en enkele oefeningen ter verbetering van de taal, heb ik mij bezig gehouden met enkele vormen van verbale expressie. Ook het onderzoekje naar Zeeuwse woorden en uitdrukkingen heb ik bij deze experimenten ingevoegd. Ik wil proberen om bij daarvoor geschikte experimenten, een objectieve beschrijving te geven van het verloop (a), met daaraan vastgekoppeld een korte beschouwing (b).

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1966 | | pagina 24