- 25 -
de kweekschool.
De meeste van de 45 leerlingen bleken geen moeite te hebben
met deze zinnetjes.
(18 11 spraken geen dialect)
zin 1 571 7 fout
zin 4 31,1% fout
zin 6 31 51 fout
Zeventien leerlingen van een tweede klas van kleuterleidsters
opleiding maakten gemiddeld 2 fouten in de zinnetjes.
Ook zij maakten de meeste fouten in de zinnen:
1 73,3 fout
4 26,6 fout
6 Go fout
(twee leerlingen spraken geen dialect)
nummer 5
datum 8 oktober 19^5
klas ^f, 5» 8.
opgave: Klassikaal navertellen van een verhaal.
Ik heb de leerlingen in het dialect een Zuidbevelands
vertelsel voorgelezen t Lendeschot", uit "Langs
dieken en wegen" door D.A. Poldermans).
Dit verhaal mochten de leerlingen - elkaar aanvul
lend - in het "Hollands" navertellen.
Hierbij wilde ik nagaan, of de leerlingen onder
invloed van de Zeeuwse vertelling spontaner zouden
reageren, hetgeen in hun taalgebruik merkbaar zou
moeten zijn.
Verloop van het experiment
a. Reeds tijdens de vertelling merkte ik, dat de leerlingen
door dit Zeeuwse verhaal emotioneel sterk werden aange
sproken. Wanneer ik de leerlingen inschakelde bij het
verklaren van enkele onbekend voorkomende woorden, rea
geerden zij steeds erg enthousiast.
Toen het verhaal uit was, zei ik, dat ik het nu nog wel