- 25 - de kweekschool. De meeste van de 45 leerlingen bleken geen moeite te hebben met deze zinnetjes. (18 11 spraken geen dialect) zin 1 571 7 fout zin 4 31,1% fout zin 6 31 51 fout Zeventien leerlingen van een tweede klas van kleuterleidsters opleiding maakten gemiddeld 2 fouten in de zinnetjes. Ook zij maakten de meeste fouten in de zinnen: 1 73,3 fout 4 26,6 fout 6 Go fout (twee leerlingen spraken geen dialect) nummer 5 datum 8 oktober 19^5 klas ^f, 5» 8. opgave: Klassikaal navertellen van een verhaal. Ik heb de leerlingen in het dialect een Zuidbevelands vertelsel voorgelezen t Lendeschot", uit "Langs dieken en wegen" door D.A. Poldermans). Dit verhaal mochten de leerlingen - elkaar aanvul lend - in het "Hollands" navertellen. Hierbij wilde ik nagaan, of de leerlingen onder invloed van de Zeeuwse vertelling spontaner zouden reageren, hetgeen in hun taalgebruik merkbaar zou moeten zijn. Verloop van het experiment a. Reeds tijdens de vertelling merkte ik, dat de leerlingen door dit Zeeuwse verhaal emotioneel sterk werden aange sproken. Wanneer ik de leerlingen inschakelde bij het verklaren van enkele onbekend voorkomende woorden, rea geerden zij steeds erg enthousiast. Toen het verhaal uit was, zei ik, dat ik het nu nog wel

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1966 | | pagina 27