- 26 -
eens van de klas zou willen horen. Na een kort résumee
van het begin van het verhaal liet ik de leerlingen aan
het woord. Telkens wanneer de verteller of vertelster de
draad kwijt scheen te raken mocht een andere leerling
verder gaan.
Het resultaat was: een boeiende vertelling waarbij de klas
opmerkelijk grote aandacht toonde.
Beschouwing
b. Dat een verhaal in het eigen dialect de leerlingen sterk
aansprak, bleek uit de navertelling.
Enkele leerlingen waren emotioneel zo geladen, dat zij bij
het navertellen soms "vergaten" "Hollands" te spreken.
Eén leerling laste zelfs hele Zeeuwse zinnen in, zonder
dit zelf te merken.
Een "vertrouwd" taalvoorbeeld is blijkbaar stimulerend
voor de uitingsdrang van de leerlingen, maar schijnt niet
bevorderlijk te zijn voor het spreken van goed A.B.N.
nummer
datum 19 november 19^5
klas 4, 9 en 6.
opgave: Improvisatie naar aanleiding van het onderwerp:
"IJ spret"
De vrije improvisatie hadden deze leerlingen tevoren
nog niet eerder beoefend, daarom was het noodzakelijk
deze hier en daar met een aanwijzing te steunen.
Als onderwerp had ik'"IJspret" gekozen, daar deze
week de vorst was ingevallen en in Friesland de eer
ste wedstrijden al waren gehouden.
De improvisatie, die 's middags zou worden gehouden,
werd het laatste halfuur van de morgen ingeleid, zo
dat de leerlingen de nodige voorzorgsmaatregelen
konden treffen.
Allereerst deelde ik de leerlingen in twee groepen in: