- 27 -
a. de "schaatsers"
b. de "organiserende" groep.
De "schaatsers" mochten zich onderling indelen in
hardrijders, kunstrijders of "krabbelaars".
De organiserende groep kreeg als opdracht te zor
gen voor: een baanveger, politieagent, dokter,
verkoper van "koek en zopie", jury - voor even
tueel te houden wedstrijden.
Voor de algemene leiding «rees ik een leerling aan,
die de functie van "omroeper" vervulde.
Nadat de rollen onderling waren verdeeld, hield
ik een klassegesprek, waarin ik met de leerlingen
naging, wat er zich allemaal op een ijsbaan af kon
spelen
We kwamen tot de volgende suggesties: wedstrijden,
(kunst- en hardrijden), ongelukken (botsing;
iemand geraakt in een wak en wordt eruit gehaald),
gekostumeerd ijsfeest (dit onderdeel heb ik later
nog ingelast).
Voorts zouden de baanveger, kaartjesverkoper en
verkoper van koek en zopie ervoor zorgen, dat de
situatie zo natuurlijk mogelijk zou zijn.
Om het "feest" een zo ongedwongen mogelijk karak
ter te geven, mochten de leerlingen in het eigen
dialect spreken, met uitzondering van de omroeper,
juryleden, dokter en politieagent, die dit als
vanzelfsprekend accepteerden.
Verloop van het experiment.
a. 's Middags werd de klas in een ijsbaan herschapen en alle
leerlingen verschenen in vol ornaat (op sokken) op de ijs
baan.
De omroeper bediende tevens de muziekinstallatie (radio).
Hij organiseerde verder het ijsfeest, door wedstrijden af
te kondigen, waarschuwingen te geven en als dat nodig was,
verschillende mensen op te roepen.
De leerlingen speelden allemaal mee, zodat er een onge
dwongen stemming heerste.
Bij uitzondering kreeg een enkele leerling een kleine
aanmaning om zo "echt mogelijk" mee te spelen.