- 27 - a. de "schaatsers" b. de "organiserende" groep. De "schaatsers" mochten zich onderling indelen in hardrijders, kunstrijders of "krabbelaars". De organiserende groep kreeg als opdracht te zor gen voor: een baanveger, politieagent, dokter, verkoper van "koek en zopie", jury - voor even tueel te houden wedstrijden. Voor de algemene leiding «rees ik een leerling aan, die de functie van "omroeper" vervulde. Nadat de rollen onderling waren verdeeld, hield ik een klassegesprek, waarin ik met de leerlingen naging, wat er zich allemaal op een ijsbaan af kon spelen We kwamen tot de volgende suggesties: wedstrijden, (kunst- en hardrijden), ongelukken (botsing; iemand geraakt in een wak en wordt eruit gehaald), gekostumeerd ijsfeest (dit onderdeel heb ik later nog ingelast). Voorts zouden de baanveger, kaartjesverkoper en verkoper van koek en zopie ervoor zorgen, dat de situatie zo natuurlijk mogelijk zou zijn. Om het "feest" een zo ongedwongen mogelijk karak ter te geven, mochten de leerlingen in het eigen dialect spreken, met uitzondering van de omroeper, juryleden, dokter en politieagent, die dit als vanzelfsprekend accepteerden. Verloop van het experiment. a. 's Middags werd de klas in een ijsbaan herschapen en alle leerlingen verschenen in vol ornaat (op sokken) op de ijs baan. De omroeper bediende tevens de muziekinstallatie (radio). Hij organiseerde verder het ijsfeest, door wedstrijden af te kondigen, waarschuwingen te geven en als dat nodig was, verschillende mensen op te roepen. De leerlingen speelden allemaal mee, zodat er een onge dwongen stemming heerste. Bij uitzondering kreeg een enkele leerling een kleine aanmaning om zo "echt mogelijk" mee te spelen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1966 | | pagina 29