- 28 -
Nadat alle leerlingen van kaartjes en "versnaperingen"
waren voorzien, kondigde de omroeper de eerste wedstrijden
af.
De leerlingen, die hieraan mee wilden doen, moesten zich
bij de jury melden. De leerlingen gedroegen zich tijdens
deze wedstrijden (hard- en kunstrijden), bijzonder sportief
Na de wedstrijden gaf ik enkele leerlingen een stille wenk
voor een "ongeval" te zorgen. Het was bijzonder leuk de
reacties (van de leerlingen) daarbij na te gaan. De om
roeper, die om de dokter vroeg, de nieuwsgierige schaatsers
de dokter, die zich zeer gewichtig op het ijs begaf om de
gewonde hardrijder te onderzoeken. Nadat tenslotte een
leerling in een wak terecht gekomen was en er onder veel
plezier uit werd gehaald, was het tijd voor een rustmoment,
zodat ik de omroeper instructies gaf het gecostumeerd ijs-
feest te organiseren. De leerlingen, die hiervan tevoren
niet op de hoogte waren gesteld, mochten alleen of in
groepjes afspreken wat ze uit zouden beelden om zich dan
bij de jury op te geven. Zij vonden de opdracht bijzonder
leuk en kwamen na enige tijd met heel originele suggesties.
De jury kreeg de opdracht te letten op de originaliteit en
op het "schaatsen".
De leerlingen brachten verschillende scènes op de ijsvloer:
de "comediecapers""kleinduimpje", een geïmproviseerd
toneelstukje dat vijf meisjes (in 't "Hollands") opvoerden;
"Lucy Ball", een "schaatsklucht" uitgevoerd door één meisje
dat daarbij half in 't Zeeuws, half in 't Hollands een
tekst improviseerde.
Tenslotte mocht de jury de uitslag bekend maken, maar dit
stuitte aanvankelijk op enige moeilijkheden, daar het een
hele opgave was, het "gemiddelde" uit te rekenen.
De goede rekenaars verklaarden zich bereid een handje toe
te steken, zodat - onder applaus - de winnaars hun ere
rondje mochten rijden.
Hiermee werd het ijsfeest besloten.
Beschouwing
Door de spontane medewerking van alle leerlingen was het
resultaat van deze vrije improvisatie ver boven mijn ver
wachtingen