- 28 - Nadat alle leerlingen van kaartjes en "versnaperingen" waren voorzien, kondigde de omroeper de eerste wedstrijden af. De leerlingen, die hieraan mee wilden doen, moesten zich bij de jury melden. De leerlingen gedroegen zich tijdens deze wedstrijden (hard- en kunstrijden), bijzonder sportief Na de wedstrijden gaf ik enkele leerlingen een stille wenk voor een "ongeval" te zorgen. Het was bijzonder leuk de reacties (van de leerlingen) daarbij na te gaan. De om roeper, die om de dokter vroeg, de nieuwsgierige schaatsers de dokter, die zich zeer gewichtig op het ijs begaf om de gewonde hardrijder te onderzoeken. Nadat tenslotte een leerling in een wak terecht gekomen was en er onder veel plezier uit werd gehaald, was het tijd voor een rustmoment, zodat ik de omroeper instructies gaf het gecostumeerd ijs- feest te organiseren. De leerlingen, die hiervan tevoren niet op de hoogte waren gesteld, mochten alleen of in groepjes afspreken wat ze uit zouden beelden om zich dan bij de jury op te geven. Zij vonden de opdracht bijzonder leuk en kwamen na enige tijd met heel originele suggesties. De jury kreeg de opdracht te letten op de originaliteit en op het "schaatsen". De leerlingen brachten verschillende scènes op de ijsvloer: de "comediecapers""kleinduimpje", een geïmproviseerd toneelstukje dat vijf meisjes (in 't "Hollands") opvoerden; "Lucy Ball", een "schaatsklucht" uitgevoerd door één meisje dat daarbij half in 't Zeeuws, half in 't Hollands een tekst improviseerde. Tenslotte mocht de jury de uitslag bekend maken, maar dit stuitte aanvankelijk op enige moeilijkheden, daar het een hele opgave was, het "gemiddelde" uit te rekenen. De goede rekenaars verklaarden zich bereid een handje toe te steken, zodat - onder applaus - de winnaars hun ere rondje mochten rijden. Hiermee werd het ijsfeest besloten. Beschouwing Door de spontane medewerking van alle leerlingen was het resultaat van deze vrije improvisatie ver boven mijn ver wachtingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1966 | | pagina 30