- 28 -
kortst bij die band kwam te liggen, mocht beginnen.
Opstelling van de baHen en kurken.
Gelijk bij het gewone biljartspel worden de twee witte en de
rode bal in de lengteas van het biljart geplaatst. Tussen deze
ballen worden twee fleskurken op hun smalle uiteinde gezet. Op
het bredere boveneind legt men 2 of 3 dobbelstenen (teerlingen)
De kunst voor de beide tegenstanders is, met de witte bal te
trachten de rode te raken en carambole te spelen, zonder dat de
bal tegen de kurken stoot. Lukt dit, dan wint de speler 5 punten
voor zijn groep; mist hij, maar weet hij de kurken te vermijden,
dan gaan er 5 punten naar de tegenpartij
Baakte echter de bal één of beide kurken, zodat deze verschoven
of omvielen, dan verloor hij zoveel punten, als er ogen te tel
len zijn op het bovenvlak van de teerlingen, die van de kurk(en)
zijn gevallen. Stel dat dit er 15 zijn, dan aanvaardt zijn te
genspeler deze met de formule: 15 voor de vrienden.
De kurk(en), die verschoven of omgerold zijn, worden nu op hun
nieuwe standplaats opgesteld, als voren voorzien van de dobbel
stenen, en een nieuw tweetal "gaat op".
Door de nieuwe plaatsing der kurken kon het spel zeer worden
bemoeilijkt en het maken van caramboles bijna onmogelijk worden,
zodat alleen goede biljarters nog een kans kregen. Men speelt
aldus in tweetallen door, totdat door één der partijen het te
voren afgesproken aantal punten is bereiktDe verliezende partij
moest dan een rondje geven.
IX.
De heer F. de Meyer, onze invuller voor Cadzand-Schoondijke geeft
omtrent Kurken de.volgende van het bovenstaande afwijkende lezing.
1. Bedoeld als gezelschapsspel, al kan men het ook met z'n beiden
spelen
2. Elke partij "gaat op".
3. Allen spelen met dezelfde witte bal. O w. of r.
k. De beginstand is gewoonlijk q
wittebal kurk
Or. of w.