- 12 - Wagenaer vertelt in dit boek alleraardigst over de moeilijk heden, die een loods kan ondervinden als hij aan boord komt. Uitvoerig;wordt in dit boek-beschreven, hoe men in 1591 de zee gaten van de Hollandse kust moest aandoen. Terloops vermeldt Wagenaer, dat het vaarwater "niet erg wijd is tussen Soutelande en de bank". Dit is na- drie eeuwen nog precies zo. Na 1600 komen in ons land de eerste loodsreglementen. De ordon nanties, door de Staten van Holland en West-Friesland uitgege ven voor de zeegaten van Texel en het Vlie, worden nu nog aan gehaald. In deze ordonnanties werden de volgende regels vast gelegd: 1e. Alleen geëxamineerde loodsen kunnen als loods worden aan gesteld 2e. Alleen aangestelde loodsen mogen loodsdienst verrichten. 3e. Elk zeeschip moet een loods aan boord hebben. keHét loodsgeld wordt berekend volgens vaste tarieven. Ook deze bepalingen zijn nog heden van kracht. Tot voor kort was het aandoen van een zeegat -voor een gezag voerder het lastigste deel van zijn reis. Dit- blijkt ook duide lijk uit de 17e eeuwse ordonnanties. Was het schip eenmaal bin nen de zeegaten, dan mocht de kapitein, indien hij dit wenste, zonder ló-ods de reis naar Amsterdam vervolgen. Stond de gezag voerder erop, dat de loods tot Amsterdam aan boord bleef, dan kreeg de loods hiervoor een beloning van 2,per dag. Dit loon is bijna 300 jaar hetzelfde gebleven. Pas na de laatste oorlog-heeft men dit tarief gewijzigd. De loodsdienst op de binnenwateren was een stedelijke aange legenheid. Een mooi voorbeeld hiervan is de Middelburgse ordon nantie van-1715. De stadsloodsen kregen naast het loodsgeld een vast maandsalaris. Middelburg was hiermee de andere loodsdien- sten ver vooruit. Pas in de 20e eeuw kregen de Nederlandse rijksloodsen een vast salaris. Krachtens de loodswet van i860 mochten de gemeenten slechts in hun havengebied een eigen loodsdienst instellen. Hierdoor ver loor de gemeente Amsterdam het recht om over de Zuiderzee naar den Helder en het Vlie te loodsen. Voor zover mij bekend heeft Vlissingen na 1800 geen stads- of gemeenteloodsen aangesteld. Er zijn verschillende bewijzen, dat de stad Vlissingen in de 17e en 18e eeuw geadmitteerde loodsen had. Helaas zijn alle gegevens hierover bij de brand van 1809 verloren gegaan. Wel is

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1968 | | pagina 14