- 13 - het bekend, dat de Oost-Indische Compagnie voor de Zeeuwse zeegaten zijn eigen loodsen had. Frans Naerebout was één van hen Hoewel er na 16oÓ van hogerhand toezicht werd gehouden op het loodswezen, oefende de loods een vrij beroep uit. De loodsen moesten zelf voor vaartuigen zorgen om hen aan boord van de schepen te brengen. Alle onkosten waren voor hun rekening. In 1795, in de Franse tijd dus, kwam het. loodswezen onder toezicht van de Marine. In feite veranderde er weinig, want de loodsen moesten nog steeds hun eigen vaartuigen aanschaf fen en onderhouden. Het administratieve personeel, dat er nu bijkwam werd door de loodsen betaald. Pas in i860 is hier verandering in gekomen Het was voor de gezagvoerders moeilijk om de Nederlandse zee gaten aan te doen en daarom Werden er in het Engelse Kanaal, ter hoogte van Dungeness, loodskotters gestationeerd. Om de schippers en loodsen aan te sporen, zoveel mogelijk schepen te beloodsen, kregen zij een deel van het loodsgeld. Ze kregen bovendien een vast maandloon op die standplaatsen, waar te weinig loodsgeld binnenkwam. In alle distrikten waren loodskassen: hierin werd het deel van het loodsgeld gestort, dat niet aan de loodsen werd uit betaald. Alle onkosten van het loodswezen werden uit dit fonds bestreden. In.18^2 werden deze kassen verenigd tot één algemene loodskasIn 1852 was dit kapitaal aangegroeid tot bijna 5-000.000 Dit had de aandacht getrokken van de leden der Staten Generaal. Er werd een staatscommissie benoemd, die moest nagaan, welke veranderingen er in het bestaande loods wezen moesten worden aangebracht. Men dacht in de eerste plaats aan vermindering van het loodsgeld. Hier was zeker reden voor, want door de komst van de stoomvaart was de reis- duur voor de loodsen aanmerkelijk korter geworden. Behalve een voorstel tot vermindering van het loodsgeld, diende de commissie een voorstel in tot opheffing van de generale loodskas. De uitgaven en inkomsten moesten elkaar dekken en voortaan op de rijksbegroting worden geplaatst. De loodskas werd grotendeels gebruikt voor amortisatie van de staats schuld. De inkomsten hebben de uitgaven ruim vijftig jaar min of meer gedekt. Toen echter de zeil-loodsschoeners door stóom-loodsvaartuigen werden vervangen, werd het evenwicht spoedig verbroken.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1968 | | pagina 15