- 13 -
het bekend, dat de Oost-Indische Compagnie voor de Zeeuwse
zeegaten zijn eigen loodsen had. Frans Naerebout was één van
hen
Hoewel er na 16oÓ van hogerhand toezicht werd gehouden op het
loodswezen, oefende de loods een vrij beroep uit. De loodsen
moesten zelf voor vaartuigen zorgen om hen aan boord van de
schepen te brengen. Alle onkosten waren voor hun rekening.
In 1795, in de Franse tijd dus, kwam het. loodswezen onder
toezicht van de Marine. In feite veranderde er weinig, want
de loodsen moesten nog steeds hun eigen vaartuigen aanschaf
fen en onderhouden. Het administratieve personeel, dat er nu
bijkwam werd door de loodsen betaald. Pas in i860 is hier
verandering in gekomen
Het was voor de gezagvoerders moeilijk om de Nederlandse zee
gaten aan te doen en daarom Werden er in het Engelse Kanaal,
ter hoogte van Dungeness, loodskotters gestationeerd. Om de
schippers en loodsen aan te sporen, zoveel mogelijk schepen
te beloodsen, kregen zij een deel van het loodsgeld. Ze
kregen bovendien een vast maandloon op die standplaatsen,
waar te weinig loodsgeld binnenkwam.
In alle distrikten waren loodskassen: hierin werd het deel
van het loodsgeld gestort, dat niet aan de loodsen werd uit
betaald. Alle onkosten van het loodswezen werden uit dit
fonds bestreden. In.18^2 werden deze kassen verenigd tot één
algemene loodskasIn 1852 was dit kapitaal aangegroeid tot
bijna 5-000.000 Dit had de aandacht getrokken van de leden
der Staten Generaal. Er werd een staatscommissie benoemd, die
moest nagaan, welke veranderingen er in het bestaande loods
wezen moesten worden aangebracht. Men dacht in de eerste
plaats aan vermindering van het loodsgeld. Hier was zeker
reden voor, want door de komst van de stoomvaart was de reis-
duur voor de loodsen aanmerkelijk korter geworden. Behalve
een voorstel tot vermindering van het loodsgeld, diende de
commissie een voorstel in tot opheffing van de generale
loodskas. De uitgaven en inkomsten moesten elkaar dekken en
voortaan op de rijksbegroting worden geplaatst. De loodskas
werd grotendeels gebruikt voor amortisatie van de staats
schuld. De inkomsten hebben de uitgaven ruim vijftig jaar min
of meer gedekt. Toen echter de zeil-loodsschoeners door
stóom-loodsvaartuigen werden vervangen, werd het evenwicht
spoedig verbroken.