- 18 - lengte van de stroom, van de bron tot aan het zeegebied is het maar een 370 km. Vanaf het jaar 1000 krijgen we inlichtingen over de handel en het verkeer op de Schelde, die nauw verband houden met het ontstaan en de groei van heel wat steden. Gent en Antwerpen onderscheiden zich van meet af aan. Van Antwerpen tot aan de zee was er op de Schelde - de later geheten Ooster- schelde - een druk scheepvaartverkeer. De Honte of Westerschelde is pas voor de scheepvaart in het begin van de 15e eeuw belang rijk geworden. Gent heeft altijd naar de zee gestreefd. No wé heeft hierover in de handelingen der Maatschappij voor Geschiedenis en Oudheid kunde (Gent), een belangrijk artikel geschreven. In het midden van de 13e eeuw krijgt deze stad de eerste ver binding met de zee door het graven van de Lieve, lopend vanaf de Leie in Gent tot in het Zwin te DammeHet was een bescheiden vaart waarin kleine schuiten de te Damme geloste waren naar de Schelde- en Leiestad vervoerden. De tweede verbinding van Gent met de zee kont in het midden van de l6e eeuw: de Sasse vaart. Hoewel Gent in die tijd niet meer de economische hoogte had van de middeleeuwen, beheersten de schippers uit deze stad de scheepvaart-op Leie en Schelde. Vergelijking met de andere twee stroombekkens in België, leert ons dat het Scheldebekken het voornaamste is, met zijn.op het ogenblik ruim 500 km bevaarbare waterwegen. Er was.voor Gent nog een andere reden om het noordwaarts te zoeken, naar de Braakman. De bochten en aanslibbingen van het riviergedeelte van Gent naar Antwerpen, maar zeker ook de poli tieke omstandigheden, bemoeilijkten hier de vaart op de Schelde. Gent kreeg toestemming voor zijn nieuwe vaart - later Sasse Vaert - in,15^7. De stad wilde om tactische redenen nog geen vergunning hebben de Landdijk ten zuiden van de Braakman te doorgraven. Het bleek al spoedig dat de overslag van goederen bij deze dijk een rem voor het scheepvaartverkeer zou betekenen. Deze belemmering kon alleen door middel van sluizen worden op geheven. Onder hevig verzet van Antwerpen kreeg Gent aan het einde van 15^9 hiervoor de toestemming. De aanleg van de sassen heeft aanmerkelijk langer geduurd dan het graven van het kanaal waarbij men gebruik kon maken van de reeks aaneengesloten vaart jes. April 1563 kon men van algehele voltooiing spreken. Gent kreeg eigendomsrechten van een stuk grond bij de sluizen en daar ontwikkelde zich Sas van Gent. De weg naar een schone toe komst leek gebaand.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1968 | | pagina 20