- 3 -
We hoeven hierbij nog niet de inzichten en stijl van Miek
Janssen te volgen, die het werk na zijn overgang vergeleek
met een eenzame rots, opstekend uit een woelige zee van de
moderne kunstwereld.
Wij zijn zo chauvinistisch in de catalogus te wijzen op de
prachtige kleine houtsneden uit Domburg: schelpenvisser,
vioolles, twee meisjes bij Domburg, drie Zeeuwse kinderen
en strandvonders. Zij zijn door Toorop zelf niet in het hout
gesneden, maar door David Trielier, de dorpshoutsnijder, be
kend door zijn broodplanken en mesheften. De houtsneden zijn
van 1903. De mooiste is wel dochter Charley met viool bij de
piano waarop een mevrouw speelt, ja hamert, gezien de rechte
rug en dominerende hoed. Ontroerend vond ik de drie verlegen
kindertjes op hun klompjes voor de deur. De houtsnijder heeft
de bedoeling uitstekend begrepen.
Op de eerste tentoonstelling van schilderijen en tekeningen
van Walcherse schilders, die te Domburg werd gehouden in de
zomermaanden van 1911) exposeren vader en dochter Charley
naast elkaar. Voor de schilderijen van vader staan de volgen
de prijzen genoteerd: Veere 700, Herderinnetje ^00,
Duinen bij Zoutelande 500. In het zweet zijns aanschijns
1100. Voor de etsen waren de prijzen op de exemplaren geno
teerd. In eigendom bleven de volgende tentoongestelde werken:
Studiën voor "De Apostelen a/h H.Avondmaal"bestemd voor
fresco in de StAntoniuskerk te Zurich, St.Paul, predikend
voor de Grieken, Portret Mevrouw Toorop, Teekening, Christus
Eucharistus. Een reproductie van de Kersttriptiek kostte per
ex. 20. MejCh. Toorop, zoals het in de catalogus staat,
exposeerde met de volgende werken: Landschap 100, Kerk te
Domburg 80, Kerk a/d Maas 70, Stilleven 50 en Portretje
25-
Reeds in 1898 werd Charley door haar vader afgebeeld in die
fijne techniek met droge naald. Eenmaal zit Charley voor het
raam, waarachter de zee met schepen en schelpenvissers is te
zien. Een ander maal wordt zij, plaatjes kijkend afgebeeld,
in een interieur met Jugendstil-wandversiering. De Jugend-
stil-motieven merkt men overal: op zijn uitnodigingen, op
zijn affiches. Zijn "Delftsche-slaolie" is een begrip gewor
den. Afwisselend bizar en fijnzinnig, zoals het schreeuwende
hert, boeit het gehele werk.
De invloed-van zijn contacten in Brussel en Engeland zijn
overal merkbaar