- 3 - We hoeven hierbij nog niet de inzichten en stijl van Miek Janssen te volgen, die het werk na zijn overgang vergeleek met een eenzame rots, opstekend uit een woelige zee van de moderne kunstwereld. Wij zijn zo chauvinistisch in de catalogus te wijzen op de prachtige kleine houtsneden uit Domburg: schelpenvisser, vioolles, twee meisjes bij Domburg, drie Zeeuwse kinderen en strandvonders. Zij zijn door Toorop zelf niet in het hout gesneden, maar door David Trielier, de dorpshoutsnijder, be kend door zijn broodplanken en mesheften. De houtsneden zijn van 1903. De mooiste is wel dochter Charley met viool bij de piano waarop een mevrouw speelt, ja hamert, gezien de rechte rug en dominerende hoed. Ontroerend vond ik de drie verlegen kindertjes op hun klompjes voor de deur. De houtsnijder heeft de bedoeling uitstekend begrepen. Op de eerste tentoonstelling van schilderijen en tekeningen van Walcherse schilders, die te Domburg werd gehouden in de zomermaanden van 1911) exposeren vader en dochter Charley naast elkaar. Voor de schilderijen van vader staan de volgen de prijzen genoteerd: Veere 700, Herderinnetje ^00, Duinen bij Zoutelande 500. In het zweet zijns aanschijns 1100. Voor de etsen waren de prijzen op de exemplaren geno teerd. In eigendom bleven de volgende tentoongestelde werken: Studiën voor "De Apostelen a/h H.Avondmaal"bestemd voor fresco in de StAntoniuskerk te Zurich, St.Paul, predikend voor de Grieken, Portret Mevrouw Toorop, Teekening, Christus Eucharistus. Een reproductie van de Kersttriptiek kostte per ex. 20. MejCh. Toorop, zoals het in de catalogus staat, exposeerde met de volgende werken: Landschap 100, Kerk te Domburg 80, Kerk a/d Maas 70, Stilleven 50 en Portretje 25- Reeds in 1898 werd Charley door haar vader afgebeeld in die fijne techniek met droge naald. Eenmaal zit Charley voor het raam, waarachter de zee met schepen en schelpenvissers is te zien. Een ander maal wordt zij, plaatjes kijkend afgebeeld, in een interieur met Jugendstil-wandversiering. De Jugend- stil-motieven merkt men overal: op zijn uitnodigingen, op zijn affiches. Zijn "Delftsche-slaolie" is een begrip gewor den. Afwisselend bizar en fijnzinnig, zoals het schreeuwende hert, boeit het gehele werk. De invloed-van zijn contacten in Brussel en Engeland zijn overal merkbaar

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1969 | | pagina 5