MOLESTS - 19 - Jkvr. S. Collot d'Escury, De molens van Zeeuwsch-VTaanderen, Amsterdam, 1927. M. van Hoogstraten, De molens van Zeeland, Middelburg, 1964. A. Visene, Molens in Hulsterambacht, jaarboek 1931 van de Oudheid kundige kring "De vier Ambachten". Chr. Deveyt, Westvlsamse windmolens, Brugge, 1966. Geschiedenis van de bouwkunst in Middelburg. Het ontstaan van Middelburg zoeken we in de na-Karolingische tijd 900. De eerste nederzetting' zal zeer' primitief geweest zijn. Wonin gen van palen met vlechtwerk en een rieten dak. Ligging op een natuur lijke hoogte in het landschap, daar het zeewater wegens het gemis aan dijken zo nu en dan het laag gelegen schorrengebied overstroomt. Omgeven met palissaden en een aarden wal wordt deze nederzetting ook een toevluchtsoord wanneer vijandelijke benden (Boormannen) het land afstropen. Er waren meer van deze verdedigde nederzettingen, o.a. Sou burg en Domburg; daar tussen in Middelburg. Reeds 1100 wordt Middelburg als markt- en stapelplaats genoemd. In 1217 werden stadsrechten verleend. De cmvang van de stad- de burcht- was toen echter nog maar zeer beperkt (een gebied met een middellijn van 300 meter)Aan de Oostzijde werd deze burcht waarschijnlijk be grensd door de Portelinge, die ter plaatse van de huidige St. Pieter straat zijn bedding had, en aan de zuidzijde beschermd door een gedol ven gracht (de Delft). Binnen de burcht slechts enkele stenen gebouwen, zoals kerk en 's Gravensteen. In 1254 werden de stadsrechten uitgebreid. Behalve enkele kleinere uitbreidingen in de 14e eeuw is hiermede de middeleeuwse stadsgrootte gegeven. In de 16e eeuw wordt de stad nog enkele malen uitgebreid. Handel en industrie zijn de grote impulsen. De stadsuitbreiding vindt plaats aan de hand van een ontwerp van de italiaanse architekten Donati di Boni en Allesandro Pasqualini. Zij zijn de ontwerpers van prachtige stervormige verdedigingswerken zoals deze in de renaissance overal wer den toegepast. Het gebied van de stad was nu voldoende om de ontwikke ling van de 17e en 18e eeuw op te vangen. Badien gestage achteruitgang. In 1860 werd onherstelbare schade aan de stad toegebracht door de aanleg van het kanaal door Walcheren (sloop Vlissingse poort). Ook in 1940 werd een gedeelte van de stad verwoest. Juist in het hart van de

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1970 | | pagina 31