-10-
NOTEN
1) Unger in Archief 1935, biz. 1-177-
2) Unger, Gebouwen Oost-Indische Comp. in Oudheidkundige Jaarb. 1928, biz. 56-82.
3) Unger, Geschiedenis Middelburg, biz. 51~52.
4) Zeelands Chronyk Almanach 1781.
5) Kesteloo, Stadsrekeningen Middelburg LX bijlage C (blz. 199"202)
6) Winkelman, Geschiedk.plaatsbeschrijving Vlissingen, blz. 175~176
7) Maritieme Encyclopedie IV i.v. loodswezen.
8) Registers ten rade van Middelburg dl.3 (handschriftenverzameling Rijksarchief
Zeeland 851c) i.v. Lootsen van de stad (blz. 83-87):
1650 nieuwe loodsschuit
I658 aantal loodsen van 5 naar 6
1707 een loodsmanshuisje buiten de Slijkpoort (voor berging van het gereedschap
van het dok)
1758 de loodsen worden verplicht aan de drukkers van de Middelburgsche Courant
bijzonderheden op te geven omtrent de in- en uitlopende zeeschepen (tijd,
bestemmi ng)
176^ klachten van de Middelburgsche Commercie Compagnie en van de directeuren
van de Assurantie Compagnie wegens toegebrachte schade aan het schip "De
Vliegende Faam".
De loodsen droegen stadskleding. Er waren overigens ook loodsen voor de binnen
stromen, voor dit ambt kwamen alleen personen in aanmerking die lid van het
Schippersgilde waren.
9) Reglement op de Lootsluyden o.m. aanwezig in de ordonnantieverzameling van het
Rijksarchief Zeeland.
(10) Rejlement op de Trekkers van Middelburg en Rammekens o.m. aanwezig in de ordon
nantieverzameling van het oud-archief van de gemeente Middelburg.
(11) d.i. de tweede Middelburgse haven, die van 1532-1535 gegraven werd. De eerste
haven was het riviertje de Arne, al in de middeleeuwen werd hiernaar een haven
kanaaltje gegraven. De haven aan de Dam werd via het havenkanaal van 1532-'35
verbonden met open zee (door het opwassen van St.Joosland ontstond later het
Kanaal van Welsinge). Het dichtslibben van het havenkanaal maakte een nieuwe
verbinding met de zee noodzakelijk. Van 1815~1817 werd de Nieuwe Haven gegraven,
die Middelburg met het Veerse Gat verbond. Dit havenkanaal werd in 1873 een deel
van het Kanaal door Walcheren.
(12) Ordonnantie en Reglement op de Ballast en Santschuytvoerders Gilde der Stad Mid
delburg, 1738; o.m. aanwezig in de ordonnantieverzameling van het oud-archief
der gemeente Middelburg.
Het zandschuitvoerdersgi1 de wordt al genoemd in 1628 en bestond nog in 1803
(zie Unger, Archieven gilden en beurzen, blz. 71).
(13) Zie de desbetreffende gedeeltes in de transcriptie hiervoor.
(14) Maritieme Encyclopedie VI i.v. snauw.
(15) Het opspeuren van gegevens betreffende de reders stuitte op moeilijkheden daar in
19^0 vrijwel het gehele oud-archief van Middelburg, met inbegrip van de doop-,
trouw- en begraafboekenverloren is gegaan. De hiervoor gemelde gegevens werden
ontleend aan de Middelburgsche Naamwijzers 1711906)de Naamlijsten van gebo
renen, ondertrouwden, gehuwden en overledenen in Middelburg 1792—1810en de
genealogie van de familie De Superville in Nederland's Adelsboek, jrg. 1952.
(16) De maatschappij van de Levantse handel en de navigatie in de Middellandse Zee
bestond van 1625"1826 en had directiekantoren te Amsterdam, Rotterdam, Hoorn en
Mi ddelburg.
(17) Kesteloo, Stadsrekeningen Middelburg IX bijlage C (blz. 201).
(18) Het scheeps journaal werd verworven uit particulier bezit, de eigenaars woonden
op het eiland Sylt (West-Duitsland)
N.B. Volledige titels van de aangehaalde werken in de hierachtervolgende bronnen- en
1i teratuurlijst.