Het grauwtje boven de toegangsdeuren bleef en de weggebro
ken damspiegel van de Japanse kamer kwam nu tegen de mid
delste dam van dit vertrek.Alleen het schoorsteentje in
de conciërgekamer met Japanse karaktertrekken herinnert
nu nog aan alles wat hier een Oosterse sfeer ademde.
In de scheidingsmuren van het weggebroken trappenhuis
zaten de rookkanalen voor de kamers boven de kelderkeuken
en de keuken zelf.De nieuwe schoorstenen voor het physica-
en pedalokaal werden nu buiten de zuidgevel aangebracht
en op de vorst van het achterdakviel de zuidelijke schoor
steen ook onder het geweld van de slopershamer.
De herinnering aan de oorspronkelijke bestemming ging
steeds verder verloren.In de eerste jaren van de kweek
school woonde de conciërge nog in de keukenkelderterwij 1
het echtpaar sliep in het natuurkundig kabinet; in latere
jaren bleef dit gedeelte van het pand onbewoond.
In het begin van deze eeuw beklaagde de directeur zich
over zijn werkkamer met de volgende woorden: "de kamer
die in crème met zacht groen de oude deftigheid zou heb
ben bewaard,is in de laatste tijd,door een tint van
imitatie-eikenhoutnatuurlijk bedorven.Behangselornament
en plafond,noch schoorsteen,verdragen die kleur".
(Gedenkboek van het 50-jarig bestaan Rijkskweekschool
voor onderwijzers(esse) te Middelburg,1926,pag.4)
De versleten damast wandversiering diende volgens de uit
drukkelijke wens van de directeur in oorspronkelijke
stijl gerestaureerd te worden;het werd echter imitatie-
behang!, wat niet harmonieerde met de rest van het inte
rieur: de betimmering en gesneden deuren in Lodewijk XVI-
stij1
Toch bleef dit vertrek met de gebeeldhouwde trap.de trap-
hemel en de doorgang naar de tuin met de Lodewijk XVI-
betimmering en de drie dessus de porte met witjes in de
zelfde stijl,een waardevol stemmig geheel.
Tot slot willen we onze aandacht op de tuin richten,die
ten tijde van Van de Perre de grootste en fraaiste in
Middelburg was.De twee linden naast het bordes,de kastan
jeboom op het plein en die in de Stadhuisstraatstonden
12