De minister sloot zich bij de mening van De Stuers aan. De opdracht werd nu verstrekt aan J.van de Lokhorst, bouwkundige voor de gebouwen van onderwijseen functie die in 1863 was gecreëerd.In november 1878 waren nieuwe ontwerpen gereed.Van de Lokhorst had twee plannen ontwor pen.Het tweede bestond in hoofdzaak uit laagbouw: de leerschool met acht lokalen geheel gelijkvloers en alleen de tekenzaal als verdieping boven de muziekzaal,daartus sen de gymnastiekzaalIn het eerste plan was ook voor de leerschool een etage voorzien.Bij deze plattegronden zijn geen tekeningen van de gevels of dwarsdoorsneden bewaard gebleven.We kunnen dus niet met zekerheid vaststellen hoe Van de Lokhorst deze had gedacht.Dat hierin aanzienlijke wijzigingen zijn aangebracht blijkt echter uit de volgen de fase.De minister wendde zich namelijk tot de architect voor de Rijksmuseumgebouwen P.J.H.Cuypers om advies over beide ontwerpen.Cuypers heeft zich zeer zorgvuldig van deze opdracht gekweten. Hij gaf de voorkeur aan het eerste plan.4) Om geluidshin der te voorkomen adviseerde hij een stenen trap in de leerschool en afzonderlijke plafonds onder vloeren van stalen balken met gemetselde gewelfjes daartussen. Hij achtte een verdieping geen bezwaar.Naar zijn mening moesten kwekelingen ook ervaring opdoen met in verdiepin gen gebouwde scholen terwijl de kinderen 'uit de volks - klasse' thuis ook gewoon zijn trappen te lopen. Voor wat betreft de uiterlijke vormgeving en decoratie legde Cuypers zijn wensen vast in een viertal tekeningen van de plattegrond,gevels en dwarsdoorsneden.Hij wijzigde niet zozeer de plattegrond als wel het uiterlijk voorko men van het gebouwencomplexDe conciërgewoning kreeg een logischer indeling,de bovenverdieping daarvan werd door getrokken boven de ingang van de kweekschool.De trap naar de tekenzaal ontwierp hij in drie in plaats van vier gedeelten zodat ruimte ontstond voor een driedelig raam op beide niveau.s.De zonderlinge situatie waarbij het rookkanaal was gesitueerd in een kastruimte afgezonderd van de hal van de leerschool loste hij op door dit kanaal in de afgeschuinde hoek van het trappenhuis op te nemen, 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1980 | | pagina 21