De minister sloot zich bij de mening van De Stuers aan.
De opdracht werd nu verstrekt aan J.van de Lokhorst,
bouwkundige voor de gebouwen van onderwijseen functie
die in 1863 was gecreëerd.In november 1878 waren nieuwe
ontwerpen gereed.Van de Lokhorst had twee plannen ontwor
pen.Het tweede bestond in hoofdzaak uit laagbouw: de
leerschool met acht lokalen geheel gelijkvloers en alleen
de tekenzaal als verdieping boven de muziekzaal,daartus
sen de gymnastiekzaalIn het eerste plan was ook voor de
leerschool een etage voorzien.Bij deze plattegronden zijn
geen tekeningen van de gevels of dwarsdoorsneden bewaard
gebleven.We kunnen dus niet met zekerheid vaststellen hoe
Van de Lokhorst deze had gedacht.Dat hierin aanzienlijke
wijzigingen zijn aangebracht blijkt echter uit de volgen
de fase.De minister wendde zich namelijk tot de architect
voor de Rijksmuseumgebouwen P.J.H.Cuypers om advies over
beide ontwerpen.Cuypers heeft zich zeer zorgvuldig van
deze opdracht gekweten.
Hij gaf de voorkeur aan het eerste plan.4) Om geluidshin
der te voorkomen adviseerde hij een stenen trap in de
leerschool en afzonderlijke plafonds onder vloeren van
stalen balken met gemetselde gewelfjes daartussen.
Hij achtte een verdieping geen bezwaar.Naar zijn mening
moesten kwekelingen ook ervaring opdoen met in verdiepin
gen gebouwde scholen terwijl de kinderen 'uit de volks -
klasse' thuis ook gewoon zijn trappen te lopen.
Voor wat betreft de uiterlijke vormgeving en decoratie
legde Cuypers zijn wensen vast in een viertal tekeningen
van de plattegrond,gevels en dwarsdoorsneden.Hij wijzigde
niet zozeer de plattegrond als wel het uiterlijk voorko
men van het gebouwencomplexDe conciërgewoning kreeg een
logischer indeling,de bovenverdieping daarvan werd door
getrokken boven de ingang van de kweekschool.De trap
naar de tekenzaal ontwierp hij in drie in plaats van vier
gedeelten zodat ruimte ontstond voor een driedelig raam
op beide niveau.s.De zonderlinge situatie waarbij het
rookkanaal was gesitueerd in een kastruimte afgezonderd
van de hal van de leerschool loste hij op door dit kanaal
in de afgeschuinde hoek van het trappenhuis op te nemen,
19