waarmee de schoorsteen ook een logischer plaats in de
gevelwand verkreeg.
Cuypers verplaatste de ingang van de leerschool naar het
midden van de nu zuiver rechthoekige hal en gaf de ingangs
partij een extra accent met een gevel waarin een driedelig
raam.Verder voorzag hij de gang van vensters aan de straat
zijde en schreef hij grotere ramen voor in de eindgevel
van de leerschoolalle ingrepen die er op waren gericht,
in de gevels aan de straatkant een grotere samenhang en
levendigheid te bereiken.Ook voor de gevels van muziek-
teken-en gymnastiekzaal voegde hij schetsen toe met wij
zigingen in de maatvoering van ramen en penanten.Op de
tekeningen gaf hij bovendien nauwkeurig aan hoe het met
selwerk met patronen van gele steen moest worden verle
vendigd alsmede hoe de daken door middel van zilverkleu
rige pannen in compartimenten moest worden verdeeld.
Cuypers heeft dus zowel in de vormgeving als in de detail
lering belangrijke wijzigingen aangebrachtDe gevels
aan de straatzijde,aanvankelijk een tamelijk heterogene
aaneenschakelingheeft hij tot een grotere eenheid ge
bracht,van accenten voorzien en zoveel mogelijk verleven
digd met raampartijen,baksteenformaties en kleurencontras-
ten.Verder heeft hij grote zorg besteed aan de trappen
huizen en aan de maatvoering van de raampartijen aan de
tuinzijde.
Van de Lokhorst werkte het plan volgens deze aanwijzingen
uit,waarop de minister door toedoen van De Stuers nog
maals advies vroeg aan Cuypers.Deze wees het gebruik van
hardstenen kolommen in de trappenhuizen van de hand:
gemetselde kolommen pasten beter in de baksteenarchitec
tuur van het gebouw.Voor het trappenhuis van de kweekschool
prefereerde hij op praktische gronden gemetselde bogen
met hekwerkboven een leuning.Ook achtte hij zandsteen
niet passend bij de baksteenarchitectuur.Voor de teken
zaal prefereerde hij legramen,boven de eerder geadviseer
de dakkapellen en voor de gymnastiekzaal het aanbrengen
van moerbalken.Voor de daken drong hij nogmaals aan op
compartimentering door zilverkleurige dakpannen.5)
21