"Eenvoud en doelmatigheid moeten o.i. op den voorgrond
staan,al wat onnoodige verfraaiing,overdaad of weelde is
moet worden geweerd.En dit niet alleen terwille van
'sRijks financiën,maar ook opdat de Rijkskweekscholen
niet onderwijzers vormen die in hun opleidingsjaren een
te weelderige omgeving hebben gekend".
Een fraaie uitspraakIHier werd De Stuers nu eens gecon
fronteerd met Zeeland op zijn smalst.Uit zorg voor 'sRijks
financiën-rin dit opzicht zijn de tijden wel veranderd-en
schadelijke invloed voor de jeugd beijverde men zich een
fraai ontwerp zoveel mogelijk te ontluisteren.Van de Lok
horst bestreed Van Diesen echter met succes met zijn argu
menten: het afgewezen ontwerp met allerlei overbodige luxe
zoals niet minder dan 24 pilasters,16 akroterieën,potten
en vazen kwasi sluitstenen en verdere aardigheden van ter
ra cotta,prachtige schoorstenen zoals van het pavilion
Colbert van het Louvre en monumentale bekappingen a la
Mansard,kortom een parodie van een renaissancegebouw,
aldus een verbolgen Van de Lokhorst.9)
Toch viel aan bezuinigingen niet te ontkomen waar deze
zo nadrukkelijk waren aangewezen.De belangrijkste wijzi
ging was het weglaten van de verdieping boven de conciër
gewoning, een ingreep die een aantasting betekende van het
verbeterde ontwerp van Cuypers.De dynamiek van de gevels
aan de Sint.Sebastiaanstraat werd hiermee aangetast:
na de opwaartse lijn van het trappenhuis volgt ineens een
lege ruimte,terwijl ook een minder goede overgang op de
aansluitende bebouwing is ontstaan en de ingang door het
wegvallen van het gevelgedeelte van de verdieping minder
allure heeft.Ondanks deze bezuiniging is het gebouw toch
een fraai voorbeeld geworden van de nieuwe architectuur
van de laatste decennia van de vorige eeuw,een vernieuwing
die door De Stuers zozeer werd gestimuleerd.Het gebouw is
sindsdien ook niet noemenswaard gewijzigd.Slechts is een
bergruimte aan de leerschool komen te vervallen en zijn
daken vernieuwd met uitsluitend rode dakpannen.Het dak
van de conciërgewoning bezit nog de compartimenteninde
ling van rode en grijze dakpannen.
24