verloren dreigen te gaan. Vandaar dat ambachten als de kuiper,de vakwerker,de strodekker en de mandenmaker nu nu al onderzocht en gedeeltelijk beschreven zijn,hoewel de aflevering over deze beroepen pas over een aantal ja ren zal verschijnen. Wie het boek doorbladert ziet dat Zeeuws-Vlaanderen niet in het woordenboek is opgenomen:bij de rijksgrens stopt het werk,omdat het Zeeuwse Woordenboek dit alles al heeft beschreven.Jammerwant het Zeeuwse Woordenboek is gewel dig,maar niet volmaaktvandaar dat we het betreuren dat dit woordenboek bij de rijksgrens ophoudtterwij 1 juist het noorden van Frankrijk,de Westhoek genoemd,er wel is in opgenomen.Wie daarentegen de moeite neemt om het regio boekje over West-Zeeuws-Vlaanderen erbij te nemen,ziet dat het bijzondere taalgebruik van Eedevolkomen aansluit op een "dialectstroom" door het midden van de provincie West-Vlaanderen lopende en waarvan het uiteinde net over de rijsgrens bij Eede in Nederland komt. Een interessant boek,waarmee we de samenstellers van harte gelukwensen. R.W. Een oud gebruik. De heer C.de Koning uit Oud-Vossemeer schrijft ons: Het zal U wellicht bekend zijn,dat de katholieken in de nacht voor Kerstmis de geboorte van Jezus vieren in de nachtmis.Mijn vader vertelde mij dat deze viering in zijn jeugd op 25 dec. 's morgens om 5 uur begon.Ik herinner mij nog dat om 12 uur s avonds de dienst begon en tegen woordig is in Oud-Vossemeer de begintijd half 12 (op 24 dec.dus).Vroeger gingen de mensen dus eerst naar bed en stonden rond 4 uur half 5 op gingen dan naar de kerk. Gegeten werd er niet,want om de H.Communie te ontvangen moest je "nuchter" zijn.Na de mis die toen wel 2-2^ uur duurde,kwam men thuis en dan werd er wel gegeten:het traditionele "brood mi koppast".Toen later de aanvangs tijd van de dienst werd verzet naar 12 uur werd dit 48

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1980 | | pagina 50