de haven uit te breiden.De beide havens zouden dan respec
tievelijk 93 en 37 vaartuigen kunnen bergen.De gemeente
bleef de uitvoering van dit plan echter uitstellen.
De schippers,die bij de Waterpoort lagen,moesten soms twee
uur wachten,omdat ze de voor hun liggende schepen niet
konden passeren.
Op 4 oktober 1905 nam de gemeenteraad het besluit,de haven
te vergroten.De kosten werden op 10073,98 geraamd.
Hierbij waren ook de kosten van wijziging en verbetering
van het binnenbeloop van de havendijk.Door het herstel van
de stormschade van 1906 - Oud-Vossemeer overstroomde dat
jaar-stegen echter de loonkosten,waardoor het werk te duur
werd.In 1907 maakte de Thoolsche Oestercultuurmaatschappij
ernstige bezwaren tegen de teruggave van het haventje doch
hierop ging de gemeente niet inUiteindelijk werd de ver
groting van de haven op 20 maart 1908 aanbesteed.
Het gat van de kleine haven werd gesloten en de scheidings-
dijk werd doorgegraven.De glooiingen van de kleine haven
werden van gewapend beton gemaakt.De beide havens werden
uitgediept en de toegang verbreed.De grond die bij deze
werken vrij kwamen,gebruikte men voor het versterken van
de wallen (zeewering) aan de zeezijde en de verbetering
van de molenkom.Het dagloon van een arbeider of sjouwer
bedroeg 1,80.De getijdehaven was niet geschikt voor
grote diepstekende schepen.Bij het maken van het haven
reglement van 1854 was hiermee reeds rekening gehouden
door ook havengeld te heffen van schepen de aanlegden ten
noorden van het gat van de haven tot de zoutkeet.In 1855
werd hier aan de Eendracht een steiger voor stoomboten
(beurtschepen) gebouwd.
PRODUCTEN EN AANTALLEN SCHEPEN
Van 1853 is bekend welke producten dat jaar per schip van
en naar Tholen werden vervoerd.Dat was in hoofdzaak: beer,
meede,turfgrind,kramen voor de jaarmarkt en vlas.Verder
liepen nog enige schepen met brikken,beesten,matten,kalk
houtkolen,droge vis,graan,duigen en klompen de haven in.
Het grootste schip mat 99 ton.
Na het tenietgaan van de meekrapteelt in de zeventiger