jaren,zochten de boeren vooral redding in het verbouwen van suikerpeeën.Het vervoer van de bieten per schip naar de fabriek gaat dan een belangrijke plaats innemen,het geen duidelijk merkbaar was in de maand november. Zo liepen er in november 1923 naast de te Tholen thuis horende schepen nog 129 schepen binnen met een totale in houd van 8371 ton. De concurrentie van het verkeer per as begon echter toe te nemen.Na de oorlog nam dit een enorme vlucht.Hiernaast kwamen er steeds meer grote schepen in de vaart die niet meer in het getijdehaventje pasten.In 1956 werd nog van 179 schepen 4300,- havengeld ontvangen,tien jaar later was dat nog maar 997,76 van 68 schepen.Ook het aantal te Tholen geregistreerde vissersschepen is sinds het hoogtepunt rond 1904 sterk gedaald.De zeilschepen moesten voor motorschepen plaats maken .De vissersvloot bestond in 1929 nog uit 43 zeilboten van 10 tot 18 ton,waarvan er 9 met een hulpmotor waren uitgerust,l stoomboot en 4 mo torboten. Voor het uitbreken van de laatste wereldoorlog hadden 1 stoomboot van 50 ton,5 ijzeren motorboten van 20-30 ton,10 houten motorboten,13 zeilschepen,10 mossel- bakken van 6-7 ton en 15 roeiboten de haven van Tholen als thuishaven.Verder lagen hier nog regelmatig 6 beurt schepen van 71-200 ton en een zeilschip met hulpmotor. Een aantal vissersvaartuigen is door de oorlog verloren gegaan.Zo hebben de bezetters op 25 oktober 1944 aan de Brabantse zijde van de Eendracht acht schepen laten zin ken.Het waren de BRU 22 en 74,de TH 25 en 48,de YE 135, de Vertrouwen,de Willemina en de Anna Barbara.De restan ten van één van deze schepen zijn nog te zien nabij de vluchthaven van het Schelde-Rijnkanaal. De oorlog bracht ook drukte in de haven.Na de inundatie van het eiland door het zoute water,werden in 1945 in het kader van het landbouwherstel via de Thoolse haven 10.962 bomen afgevoerd.In 1955 waren er van de 368 visserssche pen,die op de Oosterschelde voeren,nog 36 schepen te Thoeln geregistreed,waarvan er 21 voor oester-en mossel visserij werden gebruikt.Het doodvriezen van de oesters in de winter van 1962/63 en de plannen voor de Schelde- 14

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 1980 | | pagina 16